Det är osannolikt att syftet med din marknadsföringsstrategi är att kväva konsumenternas spänning för ditt varumärke. Så hur kan ett agilt tekniskt system hjälpa?
Å andra sidan känner marknadsföringsvarumärken pressen att följa efter på en alltmer konkurrensutsatt marknad som drivs av kundernas förväntningar. Konformitet, per definition, främjar inte kreativitet eller innovation. Detta är bara en av 2022 års trender.
Epidemin skakade världen ur sitt steg och påskyndade kapplöpningen mot digital transformation. Varumärken som inte redan hade börjat experimentera med digital transformation var tvungna att tävla för att komma ikapp.
Men vad händer om att försöka komma ikapp inte är det bästa alternativet?
Varumärken har länge följt konsumentlojalitetsprogram som om de vore glänsande saker. Lockelsen klingar av nu när så många små företag har etablerat sig. Nu är det dags att undersöka vad andra företag har lärt sig och utarbeta en plan som ger dig ansvaret för din framtid. För att göra det, skapa en arkitektur som gör att du kan maximera alla möjligheter att engagera kunder och framgångsrikt driva försäljning, vilket gör att du ligger före konkurrenterna i många steg.
Du bör undvika FOMO-driven planering.
Nyligen, i snabbservicerestauranger (QSR)-företag, särskilt med tanke på ökande efterfrågan och förväntningar från kunder, orsakar deras tekniska val dem smärta. Vissa färdigförpackade marknadsföringsteknologilösningar håller inte bara vad de lovar, de tillåter inte heller enkel anpassning.
Dessa lösningar handlar med andra ord mer om vad som fungerar bäst för partnern än vad varumärket behöver eller vill ha. Vad förde oss hit?
En del av det är bristen på framförhållning när det gäller att skapa komponenter som inte korrekt kopplar data. Lämnar organisationer med bara en del av sin kundresa. En annan faktor som bidrar till varumärkenas nuvarande status är rädslan för att förlora.
Återigen är det uppenbart att lojalitetsprogram, när de görs effektivt, kan hjälpa företag att skaffa och behålla kunder. Dessa fördelar kommer dock inte att realiseras om ditt företag agerar för snabbt. Och står nu inför begränsningar av tekniska begränsningar.
Du vill komma ur en låda, vill tänka och växa utanför den. Så, vad kan du göra för att undvika att stagnera eller hamna längre efter? Här är några tips.
- Vägra att acceptera att högkostnadsändringar på eftermarknaden är priset för att göra affärer på ditt sätt.
- Ta dig tid att välja en lösning som är skräddarsydd för dina specifika krav utan att överbelasta dig med funktioner som du inte kommer att använda.
- Hitta en konsult eller en teknikpartner som har expertis och medvetenhet om utrymmets brister.
- Samarbeta sedan med dem för att ta reda på hur du kan fylla det behovet samtidigt som du är lojal mot ditt varumärke och använder dina resurser effektivt.
- Anta ett robust, flexibelt ekosystem med ett väldokumenterat API.
- En som du enkelt kan integrera och dela med olika partners.
- Undvik att välja en partnerundergrupp som vacklar i relevans för ditt varumärke.
Omfamna unik marknadsföring.
När det gäller att införliva denna nya kraft – denna integrerade, datadrivna möjlighet – i kundlojalitetsprogram måste företag tänka på två saker: kampanjadministration och kampanjplanering.
Dashboards, dataanalys och sammankoppling av allt är en del av kampanjhanteringen. Till exempel måste din plattform för erbjudanden och kampanjer fungera med din e-postmarknadsföring, SMS och andra marknadsföringskanaler.
Sedan finns det kampanjplanering, som fokuserar på att skapa ett konsoliderat perspektiv på hur alla dessa initiativ går så att du kan göra välinformerade bedömningar.
Men det är inte så enkelt som ”ställ in det och glöm det.” Teknik är verktyget och strategi är planen för att göra teknikarbetet åt dig, men du vill använda detta som ett komplement till dina kampanjer.
Som ett resultat blir vi mer kreativa. Du har frigjort din marknadsföringspersonal att utföra sin magi om du har rätt teknik och plan på plats.
Domino’s har ett enkelt poängbaserat program, men dess AnyWare-nätverk låter konsumenter tjäna poäng genom att beställa från sitt fordon, tv, armbandsur, digital assistent eller sociala medier och meddelandeapplikationer. Starbucks har införlivat gamification i sitt belöningsprogram och utnyttjar en växande trend. Chipotle har fortsatt att utveckla nya metoder för att göra sig relevant för konsumenter genom att utnyttja influencers, sociala medier och kraften hos partnerföretag.
Engagera dig för publikmarknadsföring.
För både extern och intern publik är det viktigt att behålla den entusiasmen.
Istället för pandemiska pivoter som tvingar ner människor till regioner där de känner sig trygga, leta efter en högre efterfrågan bland marknadsförare för att experimentera, lära sig och röra sig snabbare. Det finns en önskan att vara kreativ och göra något annorlunda än vad de har gjort tidigare, liksom vad andra företag gör. Allt de behöver nu är den korrekta grunden för att ge dem den friheten.
Bra marknadsföring kan hjälpa.
Våra digitala och mobila miljöer förändras i en rasande takt. Att göra det ekonomiska och tidsmässiga åtagande som krävs för att konstruera den lämpliga lösningen snarare än den mest lämpliga metoden kräver tålamod och mod.
4Avståndet mellan var ditt företag är nu och senare? Att ha en flexibel, banbrytande marknadsföringsteknologistack, vilket inte är så bra som det kan verka. Allt du behöver göra nu är att identifiera behovet av att tänka om och omorganisera din infrastruktur för att säkerställa ditt varumärkes långsiktiga livskraft i den nya digitala normalen. Marknadsföring kan bara vara svaret.
Även detta ska gå över.
Saker och ting är i rörelse. I rörelse. Stasis är ute. Flexibiliteten är inne. Kan du hänga med? Vill du ens det?
Hur mycket är ditt varumärke värt? Ta dig tid att skriva ner genomtänkta svar på dessa frågor. Använd dessa observationer för att konstruera en smidig marknadsföringsplan för din framgångsrika framtid. Utnyttja nyare teknik för att hjälpa dig komma dit.