En blogglansering är spännande, men den kan också vara fruktansvärt ensam i upp till ett år när du bygger läsekrets, om du inte planerar att börja med en smäll.
Så här är mina tips för nybörjarförfattare som planerar att göra just det.
Denna strategi kräver inte att du har en befintlig publik att använda som språngbräda. Jag antar faktiskt att du börjar kallt.
Den vinnande blogglanseringsritningen
Blogglanseringsritningen vi kommer att täcka idag består av tre steg …
- Hörnsten
- Nätverk
- Attraktion
Låt oss titta på var och en.
Digitala handelspartners är Copybloggers byråavdelning, och vi är specialiserade på att leverera riktad organisk trafik för växande digitala företag.
1. Hörnsten: Starta din blogg på en fast grund
Förutom en stark ”Om mig-sida” är ditt hörnstensinnehåll grunden för din webbplats. Det är informationen alla besökare behöver för att få ut det mesta av att följa din blogg.
Hörnstensinnehåll förbättrar användarupplevelsen och bör även inkludera de primära sökordsfraser du hoppas kunna rankas efter i sökmotorerna.
Jag föreslår att du gör en serie inlägg knutna samman på en målsida, som jag gjorde med Copywriting 101 när jag startade Copyblogger 2006.
Ska du skriva den här serien innan din blogg lanseras?
Det kan du, men varför inte bara slå på bloggen och posta på ett vanligt schema? Det finns inget bättre sätt att börja skriva och hålla dig ansvarig för att möta dina affärsmål.
När du har skrivit varje inlägg lägger du till det på målsidan och länkar till det i dina framtida artiklar när du nämner ämnet för inlägget. Denna metod ger dig tid att samtidigt arbeta med steg 2.
2. Nätverk: Skapa medvetenhet och bilda relationer
Du kanske eller kanske inte har kontakter med andra bloggare och innehållsskapare i din nisch.
Om du gör det, låt dem veta att du har börjat blogga och peka specifikt ut din hörnstensserie. Om inte, identifiera dina konkurrenter och bloggar med relaterade ämnen och börja lämna smarta kommentarer.
Skicka så småningom ett e-postmeddelande där du presenterar dig själv, men be inte om en länk eller pitcha ditt innehåll. Kom ihåg att detta är processen att bygga relationer, inte att avsluta affären.
Du måste se till att du identifierar potentiella marknadsföringspartners, men kom också ihåg att om du irriterar dessa människor kanske du aldrig får en chans efter din blogglansering. Det förtroende du vill bygga kan skadas.
Glöm inte heller traditionella webbplatser, nyhetskanaler på sociala medier som är kompatibla med ditt ämne och utgivare av nyhetsbrev via e-post.
Det är lätt att säga upp förlag med liten publik här, men mindre samhällen är ofta mer engagerade. Om de bryr sig om ditt ämne kan det vara ett snabbt sätt att få nya läsare att nå dem.
Gör den här forskningen och nå ut medan du bygger din hörnstensserie, ett inlägg i taget.
Du kanske vill strö i andra inlägg som konversationslänkar till andra webbplatser i din nisch för att visa din kunskap och din vilja att marknadsföra andra.
3. Attraktion: Big bang kommer på tredje plats, inte först
Nu kommer vi till den stora smällen – ett enda innehåll som är utformat för att få människor att länka och besöka i så stora mängder som vi kan hantera för vår nisch.
Det kan vara en PDF-rapport, en fantastisk videohandledning eller en branschresurs som alla i din nisch kommer att vilja erkänna.
Du har under nätverksfasen tagit reda på vilket tillvägagångssätt som har störst chans att lyckas, vilket är ytterligare en anledning att fokusera på forskning och ta dig tid. Om du skyndar på din blogglansering kommer du sannolikt att veta mindre om din publik och förbise nätverks- och marknadsföringsmöjligheter.
Så varför inte bara starta bloggen med ditt attraktionsinnehåll?
Du kan, och framgångsrika bloggar har gjort det.
Men här är anledningen till att jag förespråkar detta tillvägagångssätt i tre steg:
Ditt attraktionsinnehåll bör göra mer än att bara få uppmärksamhet. Den bör också tydligt visa att din blogg är värd att läsa regelbundet.
Och för att göra det vill du peka ut ditt hörnstensinnehåll som referens, eller hur? I slutändan utbildar ditt företagsbloggande människor om hur det är att göra affärer med dig, liksom hur att göra affärer med dig.
Till exempel blandade jag in min inledande copywriting-serie med andra inlägg.
Sedan släppte jag Viral Copy, en 30-sidig PDF om hur copywriting-kunskaper kan hjälpa dig att locka till sig länkar och trafik när du bloggar.
Viral Copy var en användbar resurs i sig, men den designades också för att övertyga läsaren om att copywriting-färdigheter, och därmed Copyblogger, är avgörande för att bygga bloggtrafik.
Tänk om folk inte var bekanta med copywriting?
Viral Copy pekade människor mot Copywriting 101-serien. Hörnstenen i det första steget stödjer (och främjar) din blogg varje steg på vägen när du fortsätter att skapa nytt innehåll.
En blogglansering med en-två-punch
Att ta denna trestegsmetod kan leda till intressanta resultat.
Naturligtvis förstorar du värdet av din blogg utöver attraktionsinnehållet om du har ytterligare ett framträdande stycke mördande innehåll.
Men mer än så, slutar du med att du inte bara drar in länkar till ditt attraktionsinnehåll, utan till ditt hörnstensinnehåll också.
Och eftersom ditt hörnstensinnehåll bör byggas kring förnuftig SEO och de mest relevanta nyckelorden för din blogg, kommer dessa länkar att hjälpa dig att börja rankas bra i sökmotorerna och utöka din publik ytterligare.
I mitt fall fortsatte länkarna till Copywriting 101-serien att strömma in månader efter att surret om Viral Copy tystnat.
Eftersom jag tog mig tid att bygga en grund för blogglanseringen innan jag fokuserade på en specifik reklamkampanj, gjorde attraktionsinnehållet mer än bara poänglänkar – det sålde att läsa min blogg och mitt annat innehåll till andra relevanta bloggare.
Detta tillvägagångssätt kan verka kontraintuitivt, och det kräver tålamod. Det tog till exempel hela två månader från att Copyblogger startade till att Viral Copy släpptes.
Men att blogga kräver alltid tålamod och engagemang för din blogg utan någon omedelbar belöning. Om du är på lång sikt och vill bygga auktoritet är det här en strategi som är värd ett försök och som kan fungera bra för dig.
Vill du ha fler strategier för att blogga som fungerar? Få Copyblogger-uppdateringar gratis genom att gå med i vår community nedan!
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.