Som företagsledare eller ägare vet du hur många utmaningar du möter varje dag. Det kan verka som en oändlig cykel av saker att hantera, hantera och navigera.
Men oavsett vad du behöver göra är det viktigt att se till att du får kontakt med nuvarande och framtida kunder för att ditt företag ska fortsätta att blomstra.
Så, hur kan du ansluta, göra den marknadsföring som krävs för att engagera din kundbas? I dagens teknikdrivna värld finns det en stor debatt för marknadsföringsexperter om e-post kontra post. Vad kommer att få dig att märka? Vad uppmärksammar dina kunder?
Läs vidare för förklaringen mellan e-postmarknadsföring och direktreklammarknadsföring och saker att tänka på med varje alternativ.
Vad är e-postmarknadsföring?
E-postmarknadsföring är en form av marknadsföring som görs av ett företag där de ansluter till sin kundbas genom den digitala e-postplattformen. E-postkampanjer för småföretag lägger inte ett fysiskt objekt som en flygblad eller kupong i händerna på en kund. Istället levereras det till inkorgen för e-postmeddelandet på din e-postlista.
E-postmarknadsföring hoppas kunna dra fördel av det faktum att konsumenterna har tekniken till hands. Faktum är att användare spenderar i genomsnitt tre timmar och 15 minuter på sina telefoner varje dag.
E-postmarknadsföring hoppas kunna utnyttja dessa minuter. Medan du rullar din telefon eller dator och kollar din e-post hoppas de att du också kommer att dra nytta av en rea eller klicka på en möjlighet så att du är engagerad i deras företag.
Utveckla en e-postmarknadsföringslista
En av nyckelfaktorerna för att utveckla en effektiv e-postmarknadsföringskampanj är naturligtvis att ha en lista med adresser att skicka den till. Dina fantastiska och noggrant planerade e-postmeddelanden behöver en publik.
En del av din marknadsföringsplan måste inkludera hur du utvecklar värdefulla e-postmarknadsföringslistor. Vissa företag kommer att välja att köpa e-postadresser för att använda i en kampanj.
Ändå kommer den mest effektiva e-postmarknadsföringslistan från den du själv utvecklar.
Din webbplats måste ha en prenumerantbox som låter kunder och potentiella kunder registrera sig för att få e-postmeddelanden från dig. Varje gång du gör affärer med en kund, försök att samla in en e-postadress som kan läggas till i din databas.
Använd andra marknadsföringsplattformar som dina sociala mediekanaler för att uppmuntra kunder att registrera sig hos dig så att de får e-postmeddelanden från dig.
Det tar tid, men med lite planering och flit kan du skapa en ganska bra e-postmarknadsföringslista.
Fördelar med e-postmarknadsföring
Effektiv e-postmarknadsföring innebär att du tillför en mängd fördelar för ditt företag. Naturligtvis är det slutgiltiga målet med e-postmarknadsföring att öka ditt företags försäljning. Ändå ger effektiv e-postmarknadsföring många andra fördelar också.
När du väl har utvecklat en bra e-postlista kan du skapa anpassat innehåll i dina e-postmeddelanden beroende på dina kunders behov och önskemål.
Förutom att kommunicera med din publik kan du generera trafik till din webbplats. Detta gör att du kan hålla högt engagemang med din kund. Om de är engagerade i dig som företag är det mer sannolikt att de spenderar pengar med dig också.
När du har din egen e-postmarknadsföringslista har du ett forum som är lätt att göra självreklam. Det låter dig också skapa mer riktade kampanjer eftersom de är kostnadseffektiva. Bortsett från själva planerings- och marknadsföringsarbetet, betalar du inte för att skriva ut och skicka material. Att skicka ett e-postmeddelande kostar inte dig som företag.
Vad är direktreklammarknadsföring?
Medan e-postmarknadsföring sker helt digitalt, betyder direktreklammarknadsföring att du skickar en fysisk vara till en kund. Denna fysiska korrespondens går med posten, vanligtvis genom US Postal Service, och levereras till den potentiella kunden.
Naturligtvis är målet, precis som med e-postmarknadsföring, att kunden ska svara på reklambladet, papperet eller katalogen du lägger i deras händer och ge dig affärer.
Eftersom du inte bara betalar för att skicka en flygblad utan också betalar för att skriva ut material, måste direktutskicket vara väldigt strategiskt i det du hoppas att en kund ska göra. Du vill att din direktreklammarknadsföring ska ha en tydlig och djärv uppmaning som uppmuntrar en kund att engagera sig i ditt företag antingen genom att besöka en webbplats eller komma till en fysisk plats.
Fördelar med direktreklammarknadsföring
Medan de som stöder att dra nytta av fokus på teknik, skulle andra hävda att det finns några verkliga fördelar att överväga med direktreklammarknadsföring.
För det första kräver direktreklammarknadsföring inte att en kund väljer att delta. Du behöver inte få kunden att anmäla sig med en e-postadress. Så oavsett om de väljer att prenumerera eller till och med senare avsluta prenumerationen kan du fortfarande få marknadsföringsmaterialet i deras fysiska händer.
Många har blivit kloka på de många marknadsföringsmejl de får dagligen. Följaktligen har de skapat skräppostmappar för att undvika att möta dem dagligen. Direktreklam hamnar inte i en skräppostmapp. Människor kollar sin post dagligen och sina händer, och ännu viktigare, deras ögon är riktade mot materialet.
När en kund får en direktreklam, har de ett fysiskt papper, en löpsedel eller en katalog. De håller längre än e-postmeddelandet som försvinner nästa dag. Människor kommer att spara dessa flygblad och komma tillbaka till dem, ibland till och med månader senare.
En direktreklamkampanj kan hjälpa till att driva din trafik till din webbplats och sociala medieplattformar. Det kan vara en fysisk påminnelse om att gå till dessa sajter så att du kan öka engagemanget eller göra en försäljning.
E-post kontra e-postmarknadsföring, vilket motsvarar dina marknadsföringsbehov bäst?
E-post vs e-postmarknadsföring har samma mål, engagera kunden och göra försäljningen. De går igenom processen väldigt olika.
Om du vill lära dig mer om våra möjligheter till e-postmarknadsföring eller hur vi kan hjälpa dig med dina marknadsföringskampanjer, kontakta oss idag.
© 2022, . Alla rättigheter förbehållna.