62% av amerikanska konsumenter handlar mer online nu än de gjorde före pandemin. För småföretag betyder det att e-handel aldrig har presenterat en så rik möjlighet till försäljning.
Men hur kan småföretagare förbereda sig för denna tillströmning av onlineshoppare? Och hur har både mobil och ny teknik blivit allt populärare e-handelsverktyg de senaste månaderna?
Förbereder för uppkomsten av e-handel
Shoppare runt om i världen körde en 75% tillväxt i e-handel under andra kvartalet 2020 jämfört med andra kvartalet 2019, och överträffade även 2019 års semestershoppingsäsong – som redan ansågs vara en toppsäsong jämfört med de senaste åren. Den tillväxten förväntas fortsätta under 2021. Det förutspås det över 2,14 miljarder människor över hela världen kommer att köpa varor och tjänster online i år.
Kort sagt, företag bör förvänta sig ett större antal webbplatsbesökare som vill köpa online under 2021, särskilt eftersom vi fortfarande lever med coronavirus-pandemin som har accelererad e-handelstillväxt.
Förbered dig på en tillströmning av besökare
Det är viktigt att förbereda din webbplats för en tillströmning av besökare. Om din webbplats inte klarar av ökad trafik kommer den att laddas långsammare för dina kunder. Detta kommer att kraftigt påverka konverteringar. Faktum är att till och med bara en sekunds fördröjning av webbplatsens hastighet minska konverteringarna med 7 %.
Det finns enkla justeringar du kan göra för att minska din webbplats laddningstid för besökare. En snabb och effektiv lösning är att komprimera bilder. Detta innebär att hitta en balans mellan den minsta filstorleken och den högsta kvaliteten för varje bild. Detta kan låta tekniskt eller komplicerat, men en snabb Google-sökning kommer att visa ett antal gratis bildkomprimeringsverktyg för att göra det åt dig.
Om du driver en större webbutik, eller om din webbplats är det allvarligt överträffar dina trafikförväntningar, då kanske du behöver tänka lite större. Överväg att uppgradera ditt webbhotell till en som erbjuder mer bandbredd. Bandbredd är mängden data – såsom media och innehåll – du kan överföra från din webbserver till dina användare. Det är vanligtvis begränsat till en månatlig gräns. Ju fler besökare din webbplats har, desto mer data behöver du för att kunna överföra.
Optimera för mobilvisning
Du bör också dubbelkolla att din webbplats är designad responsiv på mobila enheter, som spelar en stor roll i kundresan. Även om det är sant det mer försäljning görs på stationära datorer, mer trafik faktiskt kommer från mobila enheter. Pandemin har också ökat populariteten för mobilsurfning. I huvudsak säger 45 % av konsumenterna att de har använt sin telefon mer som en shoppingkanal sedan covid-19-utbrottet.
E-handel 2021: The Rise of Mobile
Nuförtiden är det väldigt enkelt att skapa en webbplats som ser bra ut och fungerar bra på både stationära datorer och smartphones. Faktum är att om du använder en webbplatsbyggare är chansen stor att den redan har tagits om hand åt dig.
Även innan coronavirus-pandemin förutspåddes mobilköp utgör 72,9 % av de totala globala e-handelsutgifterna till 2021. Detta skulle vara värt 3,56 biljoner dollar. Bara under första kvartalet 2020, e-handelstrafik på mobila enheter ökade med 25 % inom alla branscher. 71 procent av trafiken kom från mobiltelefoner, liksom 56 procent av orderandelen.
Som jag nämnde tidigare leder stationära enheter i försäljningen. Men det höga antalet mobiltrafik vi ser i år är så viktigt. Det betyder att mobila enheter är starta fler kundresor än någonsin.
Faktum är att mobila enheter spelar en viktig roll varje skede av kundresan inklusive under den. Dessutom, 58 % av köp av flera enheter använder mobilen som en övergångskontaktpunkt. Mobiltrafiken är också konsekvent högre än stationärtrafiken både i början och slutet av kundresan.
De två största e-handelsmarknaderna i världen – Kina och USA – fungerar 59 % och 39 % av deras e-handel på mobila enheter.
E-handel 2021: The Rise of New Tech
Nya tekniktrender som röstshopping och chatbots formar också kundupplevelsen till något nytt i år. Dessa innovationer gör surfandet mer bekvämt för kunderna, och de är viktiga nya kanaler för handlare att titta på.
Röstshopping
Röststyrningsenheter, som Amazon Alexa och Google Home, förändrar snabbt hur många människor handlar. En på fem Ägare av smarta högtalare använder redan rösthandel – och det är många människor med tanke på det ungefär en fjärdedel av amerikanska vuxna har en smart högtalare i sitt hem.
Det ser ut som att pandemin har ökat populariteten för röstassistenter, med 52 % av användarna säger att de använder tekniken ”flera gånger om dagen eller nästan varje dag.” Det är en ökning från 46 % innan covid-19 slog till.
Chatbots
Googles sökvolym för ”chatbots” har ökat 19 gånger under de senaste fem åren. Följaktligen, mer än hälften av kunderna säger att de är mer benägna att handla med ett företag som de kan få kontakt med via chatt. Men den här nya tekniken är inte bara bekväm för kunderna. Genom att använda chatbots kan handlare spara upp till 30% på utgifter för kundtjänst.
Och medan kundservice är området mest sannolikt gynnas från chatbots (95%), kommer andra områden också att gynnas. Detta inkluderar försäljning och marknadsföring (55 %) och orderhantering (48 %).
Slutgiltiga tankar
Detaljhandeln rör sig mer och mer online hela tiden. För småföretagare kan den ökande efterfrågan på digital och e-handel vara överväldigande, men det är också en enorm möjlighet till tillväxt. Skapa en webbplats som kan hantera onlineshoppare. Håll sedan ett öga på stigande trender inom mobil och ny teknik. Slutligen, skörda frukterna.