Du kanske tror att du känner till Google AdWords, men gör du det verkligen? Till och med experter på marknadsförare kan förbise aspekter av AdWords som de borde lägga tid och uppmärksamhet på. Du kan låta din kampanj platå. Eller så kan du överträffa konkurrenterna 10 till 1 genom att se till att du har de sju tipsen för att bemästra AdWords installerade i dina kampanjer. Läs vidare för att ta din digitala marknadsföring från stillastående till överväldigande framgångsrik.
Vad är Google AdWords?
Ledande sökmotorer som Google är det första onlineanvändare ser när de öppnar en webbläsare från sin enhet. Som ett företag som funderar på att öka din närvaro online, vill du inte missa denna marknadsföringsmöjlighet. Om du vill dyka in i Google Ads-världen, se till att komma in i Google AdWords. Detta är Googles onlinemarknadsföringsplattform för betalning per klick (PPC). Det låter dig visa dina annonser på sökmotorns resultatsida.
Vad betyder det för ditt företag att använda Google AdWords? Varje gång en onlinebesökare försöker söka efter något på Google dyker din annons upp. Om användaren klickar på det har du större möjlighet att omvandla besökaren till en kund. Eftersom systemet fungerar via PPC, behöver du bara betala Google när en användare lyckas klicka på din annons.
En viktig faktor för framgången med denna reklamteknik är att välja rätt målgrupp. Eftersom alla kanske inte är intresserade av din annons måste du hitta ett sätt att begränsa din målgrupp. Att ha en digital marknadsföringskonsult som Claire Jarrett kan hjälpa dig med det! Tillsammans med att välja din målgrupp måste du lära dig flera tips och tricks för att säkerställa att din Google Ads-kampanj blir sömlös, konverterande och lönsam.
Struktur & kvalitetsresultat
Hur många kampanjer kör du samtidigt? Hur många annonsgrupper har du per kampanj och hur många annonser har du per annonsgrupp? Strukturen på ditt konto bör vara noggrant balanserad för att säkerställa att du inte bara kör rätt antal kampanjer för ditt företag utan att dessa kampanjer är välorganiserade för att optimera dina utgifter och få in den högsta avkastningen. Välorganiserade konton kommer också att hålla dina kvalitetsresultat höga. Om ett enda sökord kan visa annonser i flera annonsgrupper, kommer dina annonsresultat att sänkas, vilket gör att dina annonser inte visas och slösar bort dina annonsutgifter.
Handlingsbara tips: ha inte mer än 2-3 annonser per annonsgrupp för att möjliggöra den mest robusta A/B-annonstestningen, och skriv dina annonser med sökord representerade i kopian för att hålla annonskvalitetsresultaten höga.
Annonsmaterial
Nyligen introducerade Google en ny annonstyp som heter Expanded Text Ads som ger mer information och tar därmed upp mer utrymme på sökmotorernas resultatsidor, vilket ger ditt varumärke mer synlighet. De fasade ut sina gamla annonser, så kallade standardtextannonser. Men många företag använder fortfarande standardannonstextformatet utan att uppgradera till utökade textannonser. Annonstext är också viktigt att tänka på, eftersom annonstext utan dina sökord sänker kvalitetsresultaten och förhindrar att dina annonser visas för de som söker.
Handlingsbara tips: se till att din annonstext är relevant för sökordet som du söker, och håll dina annonser uppdaterade i de senaste formaten för att vara säker på att du drar full nytta av de möjligheter som Google AdWords erbjuder.
Nyckelord
Sökordssegmentering är av avgörande betydelse för att hålla ett konto organiserat och tillförlitligt visa annonser för alla som söker. Det vill säga, separera dina sökord ordentligt efter ämne, kategori och kampanj på det sätt som bäst passar din produkt eller tjänst. Detta inkluderar användning av negativa sökord, som förhindrar att dina annonser utlöser irrelevanta sökningar, vilket sparar pengar. Konstant sökords- och frågeundersökning krävs för att säkerställa att de mest relevanta sökorden alltid används i dina annonser. Se dessutom till att dina sökord inte är för breda eller för smala för den målgrupp du försöker nå.
Handlingsbara tips: implementera negativa sökord, utför konstant sökordsundersökningar och lägg till sökord efter behov för att hjälpa dig att få fler omvandlingar.
Budgivningsoptimering
Många marknadsförare låter AdWords ställa in bud automatiskt för dem. Automatiska bud tar dock inte nödvändigtvis hänsyn till prestanda, demografi eller enhetsprestanda. Att tillåta automatisk budgivning, eller ställa in samma bud för alla sökord, resulterar i bortkastade utgifter. Det kan också dra ner dina konverteringar och ROI om högpresterande sökord inte ges den budget de behöver för att nå största möjliga målgrupp. Alla bud bör ställas in manuellt. Detta tar hänsyn till individuella sökordsresultat, demografin för din målgrupp och de enheter som din målgrupp föredrar att använda.
Handlingsbara tips: börja använda manuell budgivning så snart som möjligt för att kontrollera dina utgifter, dra tillbaka bud på sökord som ger dåligt resultat och öka utgifterna för de sökord och plattformar som ger flest konverteringar.
Handla
Även om det inte är tillämpligt på alla annonsörer är shopping viktigt att implementera om ditt företag är detaljhandel eller direkt till konsumenten. Google Shopping är ett kraftfullt verktyg. Det gör att din publik kan se dig ännu fler gånger på sökmotorernas resultatsidor: i en textannons, i de organiska resultaten. Sedan visas det i Google Shopping-resultaten högst upp på sidan eller i högerspalten. Ju mer fastigheter ditt varumärke kan göra anspråk på, desto mer kommer ditt varumärke att förbli top of mind. Så använd shopping för att slå konkurrenterna.
Handlingsbara tips: se till att dina shoppingkampanjer är korrekt segmenterade. Se också till att du redogör för de sökord du använder och vilken kategori produkten tillhör.
Trafik-/enhetsinriktning
Det här ämnet är relaterat till budgivningsoptimering men är specifikt för enhetsinriktning och trafik. Google AdWords tillåter annonsörer att höja eller sänka bud. Detta beror på vilken plattform annonsen visas på, dvs. mobil, surfplatta eller dator. Dessa budjusteringar kan ha en enorm inverkan på hur mycket dina annonser visas på dessa plattformar. Dessutom påverkar det att veta vilka plattformar din publik använder mest. Dessutom låter den dig veta var publiken konverterar eller gör sina köp. Allt hjälper dig att spara pengar. Om du riktar in dig på enheter som din målgrupp inte använder kan du gå miste om visningsandel. Även omvandlingar som skulle bidra till ditt resultat.
Handlingsbara tips: var uppmärksam på mängden trafik varje plattform får när de som söker efter ditt varumärke och dina sökord. Optimera dina utgifter för att fokusera på den plattform som ser de högsta konverteringarna.
Tillväxtmöjligheter
Även när annonsörer har stabilt uppbyggda konton med bra segmentering, lämplig budgivning och organiserad struktur, kan de glömma en sista kritisk aspekt: framtida tillväxtmöjligheter. Nöj dig inte med att bara rulla förbi eller gå i balans. För att hålla ditt varumärke i fokus hos nuvarande kunder och även nå nya målgrupper måste ditt varumärke fokusera på tillväxtmöjligheter. AdWords erbjuder detta. Detta kan inkludera YouTube-annonsering, dynamiska sökannonser och remarketinglistor för sökannonser (RLSA). Förutom att det kan inkludera visningsprospektering och inriktning på sponsrade annonser i Gmail. Möjligheterna är nästan oändliga. Det beror bara på dina resurser och vilka alternativ som fungerar bäst för dina produkter eller tjänster.
Handlingsbara tips: Överväg att konvertera befintliga videor till betalda YouTube-annonser, skapa remarketinglistor av e-postmeddelanden som samlats in från din webbplats eller bygga en prospekteringskampanj.
Med dessa sju grundpelare i AdWords bör ditt konto vara robust, organiserat, riktat och byggt för tillväxt i framtiden!