När analyserade du senast dina Twitter-följare?
Hur många av dem är falska?
Hur många av dem har inte twittrat det senaste året eller har noll följare?
Hur många av dem har inte en profilbild, biografi eller beskrivning?
Något av ovanstående är en röd flagga om att kontot kan vara falskt.
Twitter har också ett botproblemvilket betyder att en procentandel av dina följare kan vara konton som drivs av programvara och programmerade att följa andra konton baserat på vissa hashtags eller nyckelord.
Men dessa är värdelösa ”följare” för dig. Även om de inte spam, har de inget värde för ditt varumärke.
De engagerar sig inte i ditt innehåll, de klickar inte på dina länkar, och de kommer definitivt inte att köpa din produkt eller tjänst.
Falska följare, såväl som vilande följare (de som aldrig twittrar), kan skada ditt konto och så småningom din Twitter-närvaro.
Å andra sidan, om en högre andel av dina följare är aktiva och engagerar sig i dina uppdateringar, kommer du att bli belönad av Twitter.
Så här är vad du kan göra åt detta:
1. Ta bort falska följare
Ju fler följare du har och ju mer inflytelserik du är på Twitter, kommer du att bli föremål för fler falska/bot-konton.
Oavsett hur noggrann du är med att granska ditt konto och hålla det ”botfritt” kommer du alltid att ha några bots som följer dig. Och det här är inget du bör oroa dig för.
Men om en stor andel av dina följare är bots…då borde du vara orolig!
Så hur får du reda på hur många falska följare du har?
Det finns användbara verktyg där ute som du kan använda för att granska ditt Twitter-konto och få siffror på falska följare.
Du kan använda TwitterAudit för att få en uppskattning av hur många bots som följer dig. Det låter dig granska ditt konto en gång gratis, men du måste uppgradera till en av deras Pro-planer för att granska eller använda ett verktyg för att ta bort falska följare. Priset börjar på $4,99/månad för att analysera upp till 10 000 följare.
Här är resultatet av min första granskning:
TwitterAudit avgör om en användare är falsk eller inte baserat på en uppsättning kriterier, inklusive antal tweets, datum för senaste tweet, anhängare/vänner förhållande. Deras system är inte perfekt, men det kommer att ge dig en allmän uppfattning om hur många av dina följare som är falska.
2. Ta bort följare som inte interagerar
Inaktiva följare eller de som aldrig interagerar med dina uppdateringar är inte nödvändigtvis falska konton, men de har fortfarande lite värde för dig.
Det är lätt att hitta, sluta följa och blockera inaktiva konton med ett verktyg som Untweeps. Det här verktyget är ganska enkelt och lätt att använda eftersom det är byggt specifikt för att sluta följa Twitter-användare som inte har varit aktiva under en period.
När du har loggat in med ditt Twitter-konto kan du välja den tidsperiod för vilken kontona du följer inte har publicerat en uppdatering. Du får en lista över vilande konton som du kan sluta följa ett efter ett eller i bulk.
Men hur är det med inaktiva följare som du inte följer? Hur hittar och tar du bort dem?
Det finns ett bra verktyg som heter Audiense som kan hjälpa dig med detta. Du kan använd Audiense för att analysera dina Twitter-följare och hitta de som inte har varit aktiva på ett tag.
Verktyget har en uppsättning filter som hjälper dig att förfina din sökning och identifiera inaktiva användare inom din community.
Som du kan se från bilden ovan kan du ställa in tidsperioden sedan den senaste tweeten och Audiense kommer att visa dina inaktiva följare med ett alternativ att sluta följa dem.
3. Gör en lista över de mest aktiva följare
En liten andel av dina följare interagerar förmodligen mer med dina uppdateringar än den återstående majoriteten av din publik. Du måste kunna spåra dessa människor och interagera med dem regelbundet.
AgoraPulse, ett verktyg för hantering av sociala medier som jag älskar att använda, spårar de mest aktiva användarna automatiskt. Den visar dig vem som har kommenterat dina inlägg, tweetat eller retweetat dina uppdateringar eller nämnt dig mest.
Det här verktyget ger ett riktigt enkelt sätt att lära känna vilka dina mest aktiva användare är och hur de interagerar med ditt varumärke.
4. Håll koll på dina mest inflytelserika twitterföljare
Har du några influencers i din följarebas? Delar de ditt innehåll och hjälper dig att få en bredare räckvidd på Twitter?
Kanske har du inflytelserika följare men de interagerar inte med dina uppdateringar och du kan göra något åt det.
Med AgoraPulse, kan du filtrera din publik för att se vem av dina följare som har den största publiken och engagerar sig mest i ditt innehåll. Verktyget låter dig i princip automatiskt identifiera eventuella influencers som följer dig på Twitter.
När jag går till fliken ”Fans och följare” på min AgoraPulse-instrumentpanel kan jag välja att se alla mina följare eller bara mina toppföljare, eller så kan jag filtrera dem efter tagg.
Som du kan se på skärmdumpen ovan är mina inflytelserika följare taggade som ’influencers’ så att jag enkelt kan hitta dem. Plus, om jag klickar på någon av dem får jag en förhandsvisning av deras profil tillsammans med deras aktivitet, t.ex. omnämnanden och retweets av mina uppdateringar.
AgoraPulse hjälper mig att hålla reda på mina inflytelserika följare och gör det enkelt för mig att engagera dem ytterligare eftersom jag kan svara utan att lämna verktyget.
5. Analysera dina konkurrenter och leta efter deras mest engagerade följare
För att använda ditt Twitter-konto för maximal effekt vill du ha en relevant publik med en hög andel följare som regelbundet engagerar sig i ditt innehåll.
Men detta är inte lätt att uppnå…
Ett bra sätt att få nya följare som med största sannolikhet är intresserade av den typ av innehåll du delar är att analysera dina konkurrenters konton eller, mer exakt, deras följare.
Verktyg som Twitonomy är bra för att få den här typen av konkurrenskraftig intelligens. Twitonomy låter dig se aktiviteten hos följare för alla konton så att du kan identifiera de användare som retweetar, svarar eller nämner dina konkurrenter mest. Det här är människorna du vill interagera med!
Skapa en Twitter-lista och lägg till de mest engagerade användarna du hittat med Twitonomy. Du kan sedan övervaka listan och följa/interagera med personerna på listan.
Sammanfattning
För att få ut det mesta av ditt Twitter-konto måste du först ha en sund och relevant publik. Detta innebär att du regelbundet måste granska dina följare för att a) ta bort falska och inaktiva konton som kan skada ditt konto och b) identifiera dina mest engagerade och/eller inflytelserika följare och interagera mer med dem.
Hur ofta granskar du dina twitterföljare? Jag skulle älska att höra om Twitter-revisionsverktygen du använder i kommentarerna!