Om du någonsin har sett ett avsnitt av Haj tank, du har sett hajarna ge blandade råd om att komma in i detaljhandelns värld. Vanligtvis kommer Sharks att avråda från det, men det finns enstaka entreprenörer som har rätt produkt som verkar avsedd att lyckas.
Jeff Leitman och Killer Concepts
Jeff Leitman, VD och grundare av Killer Concepts förstår detaljhandelsvärlden och har byggt ett företag som trivs på den tuffa detaljhandelsmarknaden. Hans företag är på Inc. 500 lista och fortsätter att se tillväxt inom detaljhandelsvärlden.
Leitmans start i detaljhandeln började precis efter att han avslutat college. I slutet av 90-talet och början av 2000-talet arbetade han som inköpare under datorboomen. Senare arbetade han inom det växande området för logistik i detaljhandelskedjan. Erfarenheterna från alla aspekter av detaljhandelsvärlden hjälpte honom att utveckla sitt eget företag, Killer konceptunder 2011.
Hur Killer Concepts är ”Killing It” i detaljhandeln
Hans företag gör allt. De designar och tillverkar sina egna produkter som sedan transporteras tack vare det billiga och praktiska begagnade saxliftar till salu alla tillverkare kan komma online. Sedan flyttar de dem runt om i världen och säljer dem. Leitman förstår rollen av att vara en köpare och säljare och alla de operativa och efterlevnadsrelaterade stegen däremellan. ”Vi tillverkar den, flyttar den och säljer den.” Hans insiderkunskaper inom detaljhandeln, inifrån och ut, ger honom en fördel gentemot sina konkurrenter.
”Vet vad du vet”
När det gäller att komma in på detaljhandelsmarknaden, hävdar Jeff att det viktigaste är att ”veta vad du vet och veta vad du inte vet.” Dra nytta av det du redan vet om affärsvärlden och detaljhandeln. För det andra rekommenderar han att omge dig med mentorer – personer som vet mer och kan dela sina erfarenheter med dig.
Leitman säger, ”det viktigaste för att förstå detaljhandeln är att förstå siffrorna.”
- Börja med att utveckla produkter kring de priser du vill att konsumenterna ska betala
- Känn till blinda kostnader – avdrag, utgifter, kostnader för leveranskedjan, provisioner
- Vet att olika kanaler kräver olika nummer
- Förstå att detaljhandeln och onlinekanaler behöver konsekvens
Under de senaste 16 månaderna har Leitman och hans personal investerat i e-handel. Han lär sig fortfarande, men han hade också tips att dela med andra småföretagare. Han berättade att allt i affärer är en växande process,
”Du börjar med att fatta fel beslut, och nästa gång du får fatta det beslutet får du ta ett bättre.”
Det kommer att bli tufft. Jeff berättade att de är på sin sjätte version av sin webbplats och håller på att förfina den. Du kommer också att behöva spendera lite pengar för att få din produkt till köpare. ”Att ha en högre prispunkt och högre marginaler betyder att du måste ha något annat.” Det kommer att krävas lite försök och misstag och Jeff medger, ”i slutändan måste du bara smutsa ner händerna.”
Som småföretagare ser Leitman sig själv som en investerare. Han inser att när något fungerar så testar han, lär sig, skalar och förfinar. Den andra delen av att vara företagare innebär att bygga relationer, vilket ger positiv energi till hans företag och hans produkter. Det finns så många hattar som småföretagare måste bära om de planerar att bli framgångsrika.
Jeffs guide till detaljhandeln
Leitman delade med sig av fler råd för människor som ännu inte har ens bygga ett litet företag, som kanske fortfarande är på idénivå och vill komma in på detaljhandelsmarknaden. Han föreslår att folk som precis har börjat ställa bra frågor om sina potentiella produkter. Enligt Jeff, det första steget, ”när du väl har din passion, din vision om din produkt … måste du verkligen shoppa på marknaden.” Fråga sedan ”var är du annorlunda, hur är du annorlunda och var är värdet?”
- Kan du sälja din produkt?
- Är tanken på en differentierad produkt realistisk?
- Kommer köpare att ge upp etablerade relationer med andra leverantörer för att sälja din produkt istället?
Leitman förklarade att affärer ”inte alltid är rättvisa. Det är politik inblandad.” Så för att hålla sig à jour med detaljhandelspolitiken hoppas han ständigt på lojalitet från köparna. Men det kan inte alltid vara så. Därför håller Jeff alltid ögonen på bollen och hävdar att ”positiv energi, en bra plan och en förståelse för landskapet är avgörande för att lyckas i alla företag.” Leitman betonar också att ”detaljhandeln börjar med relationer”, och det är viktigt att utveckla god kundservice genom att interagera med de människor som är involverade i att köpa och sälja dina produkter.
Fulfillment Logistics: Outsourca eller inte?
Efter att idén blivit en produkt, blir logistiken en fråga som kräver eftertänksam övervägande. Produkter kan säljas på fysiska platser och på onlinemarknaden. Båda har för- och nackdelar och balansen förändras fortfarande. Vad du än väljer, förstå att din plan med största sannolikhet kommer att förändras.
Jeff förstår att de flesta småföretag kommer att använda outsourcing för sin logistik. Killer Concepts lägger ut sin frakt till transportföretag som FedEx eftersom de inte äger sina egna lastbilar. Men de gör sitt eget supply chain-arbete och de har sitt eget lager.
Medan Killer Concepts gör det mesta av sitt eget logistikarbete, vet Jeff några saker om outsourcing av logistik, på grund av sin erfarenhet av att arbeta med 3PL-lösningar under sina yngre år. Tredjeparts logistikförsörjningskedjor finns i alla storlekar och finns över hela landet. De kan hjälpa till med:
- Fylla behållare när små företag inte har tillräckligt med produkt
- Levererar lagerutrymme
- Ta hand om inventering
- Packning och frakt
Ta ansvar för kvalitetskontrollen
Leitman delade också med sig av sin erfarenhet av kvalitetskontroll, som ständigt är en kamp. Han rekommenderar att småföretagare ständigt är involverade så att produkterna alltid uppfyller dina standarder. Småföretagare måste vara tydliga med standarder. ”Om du inte kan göra det internt, var åtminstone väldigt, väldigt engagerad…Du måste hålla i handen för att sätta standarderna, annars vet de inte vilka standarder de ska följa.”
Att ta kvalitetskontroll in i anställningsprocessen
Jeff använder sin egen version av kvalitetskontroll när det kommer till att anställa nya talanger. Som verkställande direktör och VD sa han att ”den lyckligaste dagen … är när vi anställer en ny person. Vi älskar att växa, vi älskar att anställa nya människor” och ”när du gör det rätt är det så givande.” Han har lärt sig att genom att titta på karaktären hos de kandidater som han överväger tillåter dem att vara sig själva. ”Vi ger dem en bra arbetsmiljö, vi litar på dem och de blomstrar.”
Det som inte fungerar för Leitman är att tro att han har hittat rätt kandidat bara för att kandidaten sa en liten sak som lät bra. Den där lilla saken kommer inte att räcka och anställningen kommer att vara störande. ”När du får det rätt är det befriande och du vet att det finns människor som gör saker och ting du behöver göra bättre än vad du kan göra det eftersom du har fått en bra anställning.”
Få ögonglober på dina produkter
Marknadsföring är en nödvändighet för företag som vill ha kundernas ögon på sina produkter. Leitman har haft en rad erfarenheter av marknadsföring. Den enda konstanta: han vet aldrig riktigt om han gör det på bästa sätt eller inte. Marknadsföring är ständigt på prov i detaljhandeln, men han förstår att en viktig aspekt är presentationen på hyllorna.
Jeff såg 1000-tals produkter när han arbetade som köpare, så han är säker på att Killer Concepts har festliga förpackningsdesigner. När det kommer till förpackningar vet han också att prisnivån handlar om var produkterna ska placeras i butiken. I vissa fall har Killer Concepts haft tur med sina fastigheter i butiker, men oavsett vad har de bästa platserna ett pris.
Marknadsrådgivning för nya företag
”Du har två beslut: Marknadsför jag för att sälja en produkt till dig idag? Eller marknadsför jag för att bygga ett varumärke och bygga upp produktmedvetenhet?” Företag som försöker göra båda måste värdesätta båda aspekterna av marknadsföring. Det finns konstant lärande händer, särskilt när det gäller marknadsföring till olika prisklasser. En produkt på $17 kräver annan marknadsföring än en produkt som kostar $50 eller $100.
Killer Concepts har lagt ut marknadsföring och Leitman är alltid uppmärksam på vad marknadsförare gör och säger. Han letar efter mönster och ställer frågor. Han fortsätter att lägga ut vissa aspekter av marknadsföring på entreprenad men gör mer internt. Målet är att få ut rätt budskap på rätt fordon till kunderna vid rätt tidpunkt. Hans marknadsförare har hittat rätt väg med ett fåtal produkter men delade att ”varje dag är en utmaning om vad vi gör imorgon. Det är en helt ny utmaning.”
Ställ frågor och sträva alltid efter att lära dig
Den största takeaway som småföretagare kan lära sig av Jeff Leitman är att ständigt vara en lärande. Han finner värde i att inte vara den smartaste i rummet. Hans värde ligger i att ställa frågor så att han kan förstå på sin nivå. ”Ju mer du kan förstå, desto bättre beslut kommer du att fatta.”