Out-of-touch är helt inne och robotar balanserar nyhet och värde. Det här är detaljhandelsinnovation 2022, och detaljhandeln är med.
Finansieringen av teknikindustrin inom detaljhandeln nådde en ny topp på 29 miljarder dollar under första kvartalet 2021. Med andra ord försökte återförsäljare och teknikföretag gå samman online. Likaså hade upplevelser i butik, anpassade interaktioner vid varje kontaktpunkt och snabbare leveransoperationer sitt inflytande.
Och grabben, slog branschen bollen 2021! Kan småföretag hänga med?
Yay för Tech!
Vi skulle skriva och läsa till 2023 om vi analyserade varje detaljhandelsinnovation som ägde rum 2021. Trots allt misslyckades vissa.
Det är lätt att välja de få tekniker där handlare sannolikt kommer att spendera mer i år.
”Oberörbar” uppfinning. Branschen förväntar sig att beröringsfri teknik kommer att växa från 6,8 miljarder USD 2020 till 15,3 miljarder USD 2025. Prognosen kan vara en överdrift på grund av pandemirelaterade säkerhetsåtgärder. År 2020 skulle 67 % av handlarna acceptera betalningar utan beröring, som tapp-och-gå-kreditkort och mobila plånböcker.
Enligt Raydiant, en tillverkare av digital skyltning i butik, använde 72 procent av kunderna kontaktlösa betalningar under våren 2021. Förvänta dig fler friktionsfria alternativ, som Amazon Go butiker utan kassa. Steg 2: Programvara som kan läsa handsignaler och andra rörelser.
Snabbsvar för nischindustrin
QR-koder verkade sändas till ”Island of Lost Tech” ett tag. Därför har pandemin förändrat detta genom att driva efterfrågan på beröringsfria QR-koder.
Prognosen, enligt Juniper Research, kommer konsumenter att lösa in 5,3 miljarder QR-kodade kuponger med mobilen 2022. Starbucks och 7-Eleven har QR-koder i sina betalningsapplikationer. Liksom Lacoste och Zara använder handlare QR-koder för att leverera anpassade smartphoneerbjudanden i butik, annonsera varor i fönster.
Likaså koppla till webbköp. Och lyxföretag har funnit dem hjälpsamma för att förhindra produktförfalskning, ett växande problem.
All onlineshoppingdata är lika viktig för bedragare som för återförsäljare. Företags- och myndigheters dataintrång ökade med 17 % per år fram till september 2021, vilket överträffade 2020.
År 2021 kostade det genomsnittliga dataintrånget i detaljhandeln 3,27 miljoner USD, upp från 2 miljoner USD 2020.
Eftersom hackare blir mer intelligenta måste handlare investera i beprövade lösningar som upptäcks snabbare. De måste också använda dessa tjänster på ett mer klokt sätt och samla in de uppgifter som krävs för att uppnå specifika mål. Säkra den som Fort Knox…och sedan förstöra den lika försiktigt som plutonium.
Streamingindustri uppströms
En annan populär aktivitet för konsumenter är kändisar som anordnar försäljningsevenemang på internet.
Vissa säger att de kommer att bli populära 2022. Experter varnar köpmän att inte förutse en boom ännu – och däri ligger möjligheten.
Enligt Coresight Research kommer den amerikanska livestreamingindustrin att nå 11 miljarder dollar 2021. En avsevärd ökning till 35 miljarder dollar 2024, men fortfarande bara 3,3 procent av den förväntade amerikanska e-handeln, enligt Coresight.
Du bör noggrant testa teman, produktblandningar och marknadsföring. En sändning kan påminna tittarna om en hårdsäljande QVC-pitch, så var försiktig med ditt innehåll.
Mörka butiker som lyser
Efterfrågan på snabb leverans har satt ny teknik på prov under de senaste 24 månaderna. Att konvertera out-of-business-butiker till uppfyllelsecenter har blivit vanligt.
Onlineundersökningar visar detaljhandelsköp online från och med 2021, cirka 21 % av alla detaljhandelsköp (och därmed uppfyllda). Övertygande uppfyllelsecenter kommer att kräva mer precisionsteknologi när den globala leveransverksamheten för samma dag växer. Experter projekterar från 8,4 miljarder USD 2021 till 10,2 miljarder USD 2022.
Bra start! Men många mörka företag erbjuder nu upphämtning vid trottoarkanten och i butik utöver leverans. Till exempel positionerar dessa konsumentcentrerade teknologier mörka butiker för att dominera branschen i e-handelstillväxt fram till 2022.
Vaimo säger att den globala e-handelsförsäljningen kommer att nå 6,5 biljoner dollar år 2023.
Två vänta-och-se-tekniker
Med biljoner på spel borde köpmän ta en chans på teknik. Men även de som handlare kan erbjuda 2022 är djärva och kanske före sin tid.
Virtuella provrum
Virtuella provrum gör snittet.
Precis som handlare behövde tid för att hitta rätt matchning för QR-koder, kan det ta ytterligare ett eller två år för virtuella provrum att etablera sig i butiker.
Levi’s introducerade sin ”Virtual Stylist” 2017, medan Gucci och Macy’s nyligen har experimenterat med tekniken.
Ett virtuellt provrum kräver utmärkta produktbilder och förstärkt verklighet för att skapa en 3D-illusion. Dessutom kommer kundens teknik (till exempel) att påverka upplevelsen. Du kommer ihåg att 2022 var Året för förlorad teknik av dessa skäl.
Shopbots
Tills motsatsen bevisats, placerar butiksrobotens användbarhet och lönsamhet den i kategorin ”söt gimmick”.
Samtidigt är en app sannolikt billigare att hitta saker på hyllan eller beställa varor som inte finns i lager, och det är bekvämare för konsumenterna.
Men robotar kan också rengöra golv, kontrollera lagernivåer och transportera varor till en rimlig kostnad.
Att uppmuntra shoppare att köpa något är en sak, men att blockera deras väg är en annan. Walmart har provat robotaktiverade last-mile-leveranser förutom Tiny Miles charmiga självkörande leveransvagnar. Wal-Mart planerar att installera helt autonoma lastbilar i slutet av 2022.
Håll dig uppdaterad med teknisk detaljhandel
Vi kanske skrapar på hjärnan om robotteknik i butik eller den oväntade minskningen av livestreaming på ett år.
Skapare av teknik och butiker som är beredda att ta in en ”söt gimmick” eller förlorad teknologi har kontroll över sådana situationer.
Viktigast av allt, för att mindre butiker och deras teknik ska bli framgångsrika i framtiden måste kunderna vara digitala. Om de inte gör det kan du glömma deras idéer på ett ögonblick.
Kom ihåg att lite gips kan täcka ett stort ögonsår.