Jag förstår: Du har förmodligen haft din beskärda del av att läsa otaliga artiklar online om B2B-marknadsföringsstrategier, eller hur?
Och om jag gissar rätt så är de flesta artiklar du har läst generiska – borderline värdelösa – att du inte ens kan föreställa dig varför någon skulle ta sig tid att skriva en sådan text.
Oroa dig inte; den här artikeln är inte en av dessa.
Om du är trött på att läsa meningslösa artiklar om B2B-marknadsföring förklädd till ”måste läsa guider”, då är du på rätt plats.
B2B Marketing proffs från Novus kommer att dela med dig av en 3-stegs marknadsföringsstrategi som du kan använda för att utöka din kundbas. Om du tar dig tid att implementera/använda stegen som beskrivs i den här guiden, lovar jag att du kommer att få positiva resultat av dina marknadsföringssträvanden på ett eller annat sätt.
Låt oss hoppa in direkt.
Steg 1: Skrapa data från katalogwebbplatser för att få potentiella kunder.
YellowPages är det näst bästa sedan skivat bröd för företagare och marknadsförare som letar efter kunder i en B2B-miljö.
Inte bara har webbplatsen basillioner av människor som besöker dem på månadsbasis (Similarweb säger att de har cirka 40,50 miljoner unika månatliga besökare), utan plattformen rymmer också lastbilslaster med företag i deras databas.
Tro mig inte?
Tillåt mig att visa dig en glimt av vad plattformen har att erbjuda.
För att till exempel leta efter en marknadsföringsbyrå som hjälper ditt företag att växa i Los Angeles, Kalifornien.
Jag ser 3 000+ företag listade.
Även om jag tvivlar på att alla företag som listas är verkliga (några av dem är förmodligen redan stängda), är jag säker på att du håller med om att en hel del av företagen som listas här fortfarande lever och håller på.
Med det sagt, om du går till YP för att skrapa webbplatsen och kontaktinformationen för ditt målföretag, så skulle du kunna komma med en lista över personer att rikta in dig på riktigt snabbt.
När du har listan klar kan du börja skicka uppsökande meddelanden till företagsägarna. Beroende på din syn på vad B2B-försäljning handlar om, kan det här vara en bra taktik för dig att prova. Om du är mer bekväm med ren inbound marketing, i motsats till inbound blandat med utgående, så är det förmodligen inte bra att skrapa Gula Sidorna och sedan nå ut kallt.
Kom bara ihåg att det finns mer att skrapa data från internet än att bara använda den för att komma på en lista över personer att nå ut till. Fördelarna med webbskrapning är långt övergripande. Du kan inte bara använda webbskrapning för att hitta leads, utan du kan också använda den för att studera dina konkurrenters marknadsföringsstrategier, få bättre insikter om hur din målgrupp reagerar på erbjudanden eller extrahera data från webbplatser.
Vid det här laget bör du redan ha en lista över företag som du kan nå ut till. Men innan du gör just det, uppmanar jag dig att göra steg nummer två först.
Steg 2: Använd Twitter för att etablera ditt personliga varumärke.
Att ha ett etablerat varumärke är viktigt innan man når ut till andra – särskilt till företagare. Med alla spammare på internet tenderar nästan alla att vara försiktiga med vem som når ut till dem. Om de gör sin forskning och ser att personen som nådde ut till dem inte har tillräckligt stark inflytande, då skulle det vara lättare för dem att avfärda personen som en spammare och därför ignorera personen.
Naturligtvis vill du inte bli ignorerad av företagsägarna som du kommer att nå ut till.
När allt kommer omkring, vad hjälper listan som du har satt ihop i steg nummer ett om ingen av dem kommer att svara på ditt uppsökande meddelande, eller hur?
Tja, det är bra att det finns Twitter.
Det är ganska enkelt att etablera ditt varumärke via Twitter eftersom det finns Twitter-automatiseringsverktyg som du kan använda för att öka din Twitter-följare. Det finns ett par fiffiga saker som dessa automationsverktyg kan göra för dig. Narrow.ios funktioner låter dig följa/avfölja personer automatiskt, och även ”gilla” andras inlägg om deras inlägg har de nyckelord som du lagt till i dina kontoinställningar.
Enbart med dessa två funktioner skulle du kunna utöka dina Twitter-anhängare (därför etablera ditt varumärke, till viss del), utan att du behöver spendera otaliga timmar på Twitter. Du behöver bara ställa in Twitter-automatiseringsverktyget en gång, och du är i stort sett redo att gå.
Steg 3: Starta din uppsökande verksamhet.
Vid det här laget bör du redan ha två mycket avgörande ingredienser för ditt kundförvärvssträvan: 1) En lista över potentiella kunder som du kan nå ut till och 2) Ett tillräckligt etablerat varumärke, vilket framgår av att din Twitter-profil har tusentals följare. Nu när du har dessa två punkter klara är det dags för dig att börja nå ut till din lista över potentiella kunder.
Det finns flera infallsvinklar du tar när du når ut till dina leads. Du kan antingen erbjuda dem freebies för att få dem att öppna upp för dig, du kan direkt presentera dina tjänster på ditt första e-postmeddelande (sällan ska du göra detta), eller så kan du kontakta dem och erbjuda dem att samarbeta med dem i ett projekt av något slag (bland annat).
Eftersom det inte finns något sätt jag kan förutsäga vilket tillvägagångssätt du kommer att ta, låt mig dela med dig några riktlinjer som du måste tänka på när du skapar dina uppsökande meddelanden.
Det här är några av de avgörande punkterna som du måste tänka på för att få bättre konverteringsfrekvens.
- Prata om hur mottagarna kan dra nytta av dig, och inte om hur fantastisk du är.
- Håll ditt meddelande så kortfattat som möjligt.
- Se till att ditt budskap innehåller dessa element: a) Hur de kan dra nytta av dig, b) Ett kort uttalande som berättar varför de kan lita på dig, och c) Ett tydligt uttalande som berättar exakt vad det är som du vill att de ska göra. När du har dessa punkter i ditt meddelande ökar dina chanser att få svar drastiskt.
Oavsett om du pitchar ett gästinlägg, säljer dina tjänster direkt, eller om du försöker bygga ett strategiskt partnerskap med dina potentiella kunder; du får bättre resultat av dina uppsökande metoder med punkterna ovan.