Visste du att det enligt US Small Business Administration Office of Advocacy finns över 31 miljoner småföretag över hela landet? Dessutom utgör dessa småföretag 99,9 procent av alla företag i den amerikanska ekonomin.
Med tanke på hur många småföretag som finns där ute kan det vara stressigt som småföretagare att komma på sätt att sticka ut och få fler kunder.
Lyckligtvis kan du med kall e-postmarknadsföring bygga upp din kundbas. Det handlar om att använda rätt e-postmarknadsföringsstrategier för att få uppmärksamhet från rätt personer.
Men hur kommer du igång? Oroa dig inte, vi kommer att täcka allt du behöver veta om dessa strategier i denna ultimata guide till kall e-postmarknadsföring.
Äntligen kan du bemästra den här typen av e-postmarknadsföring och få fler kunder än någonsin. Läs vidare för att lära dig mer.
Vad är kalla e-postmeddelanden?
Innan vi går vidare är det viktigt att se över vad kalla e-postmeddelanden är. I grund och botten, när du skickar ett kallt e-postmeddelande, skickar du ett uppsökande meddelande, inte till någon du har kommunicerat med tidigare, utan istället till någon du ännu inte har interagerat med.
Det är en process som liknar cold calling, där du ringer upp potentiella kunder för att ta reda på om de skulle vara intresserade av en tjänst eller produkt.
Den här processen är dock annorlunda genom att du är mindre påträngande i dina e-postmeddelanden och att du inte säljer hårt.
Istället bör dina kalla e-postmeddelanden engagera ditt företags idealkund och ge mottagaren den information som behövs för att uppmuntra ett svar.
Detta sagt, att skicka ett kallt e-postmeddelande som är framgångsrikt kan vara utmanande. Varför?
Först och främst har du inte redan en relation med din kalla e-postmottagare, så de kanske inte är öppna för ett kallt e-postmeddelande.
Dessutom kommer du inte att få någon feedback som är icke-verbal, vilket i affärsvärlden kan vara till hjälp för att avgöra reaktioner.
Men kalla e-postmeddelanden är ganska populära eftersom de är lätta att använda, är bra när det kommer till ROI och är skalbara.
Hur kalla e-postmeddelanden skiljer sig från skräppost
Innan vi går in på när det är vettigt att använda kalla e-postmeddelanden och går igenom våra tips för e-postmarknadsföring, måste vi se över hur kalla e-postmeddelanden skiljer sig från spam. Först och främst, när du skickar ett kallt e-postmeddelande, skickar du till en lead som är kvalificerad.
Med spam skickar någon ut ett allmänt e-postmeddelande till massor av människor.
Dessutom är kalla e-postmeddelanden som är framgångsrika personliga och en-till-en. Spam-e-postmeddelanden innehåller å andra sidan samma meddelande.
Slutligen tillför kalla e-postmeddelanden mervärde och ger information, medan spam-e-postmeddelanden ofta sprider innehåll som är skadligt eller som vilseleder mottagare.
När du kan använda kalla e-postmeddelanden
Det finns många tillfällen då du kan använda kalla e-postmeddelanden. Dessa inkluderar att skapa partnerskap, generering av leads, länkbyggande, influencer marketing, PR, rekrytering och marknadsundersökningar. Som du kan se kan dessa vara användbara för många strategier i ditt företag.
Kalla tips om e-postmarknadsföring
När du gör kall e-postmarknadsföring måste du se till att du följer flera steg. Dessa inkluderar att skapa en ämnesrad som är spännande, anpassa innehållet i din kalla e-post, fastställa din trovärdighet och mer.
Att skapa en ämneslinje som är spännande
Eftersom det är det första din kalla e-postmottagare kommer att se, måste din ämnesrad vara spännande. För att säkerställa att du gör detta måste du göra din ämnesrad intressant och kort så att du snabbt fångar uppmärksamheten.
Samtidigt måste du se till att du är tydlig med vad mejlet handlar om.
Det här kan vara knepigt. Lyckligtvis, genom att svara på rätt frågor, kan du lista ut en ämnesrad. Tänk på målgruppen för din e-post och fråga:
- Vad kommer att tilltala dem?
- Kommer de att anse e-postmeddelandets innehåll vara relevant?
- Vad är köparens persona?
När du har fått svaren på dessa frågor bör du ha en bättre uppfattning om hur du skapar en spännande och kort ämnesrad. Se till att den inte är påträngande och att den är sympatisk. Kom också ihåg att inte göra det missvisande.
Personifiera innehållet i din kalla e-post
Om du vill att folk faktiskt ska läsa och svara på dina kalla e-postmeddelanden, måste du anpassa dem. När allt kommer omkring kommer ett e-postmeddelande som är generaliserat inte att få mycket uppmärksamhet eftersom inkorgarna redan är fulla av så många e-postmeddelanden.
Lyckligtvis kan du anpassa din kalla e-post genom att slutföra forskning.
Tänk på kunden, vad som är viktigt för dem, hur deras organisation är och hitta ett intresse som ni har gemensamt.
När du har slutfört din forskning, skapa ett uppsökande e-postmeddelande som fokuserar på din mottagares behov och hur du kan hjälpa dem att möta dessa behov.
Genom att bli så specifik och personlig som du kan, kommer du att få större framgång med dina kalla e-postmeddelanden.
Att etablera din trovärdighet
Det är också viktigt att fastställa din trovärdighet eftersom mottagaren av ditt kalla e-postmeddelande inte vet vem du är. Se till att du visar vem du är (det kan hjälpa att inkludera din roll i ditt företag) och varför du specifikt kan hjälpa dem.
Du bör också skriva om varför du specifikt vänder dig, eventuella intressen eller kopplingar du har gemensamt, vad du representerar och vad du har för meriter.
Det kan också hjälpa att inkludera bevis på sociala medier för att fastställa din trovärdighet. Detta kan inkludera delningar i sociala medier, omnämnanden i media eller vittnesmål.
Att lyfta fram smärtpunkterna hos din mottagare
En annan viktig sak att göra när du skapar din kalla e-post är att markera smärtpunkterna hos din mottagare. Genom att göra detta kommer du att visa att du har undersökt dem ordentligt och att du har ett gemensamt intresse – att hjälpa dem att uppnå sina mål.
För att identifiera dessa smärtpunkter måste du göra lite forskning.
För att slutföra denna forskning, prata med personer som är bekanta med din mottagares företag, studera deras digitala marknadsföringskampanjer och följ dem på sociala medier.
Leta dessutom upp nyhetsbevakning om dem och deras pressmeddelanden.
När du diskuterar deras smärtpunkter, se till att du betonar hur mycket dessa kommer i vägen för vad de vill ha. Visa sedan hur du kan hjälpa dem att inte längre ha den smärtpunkten.
Specificera vad ditt företag erbjuder
Den viktigaste delen av din kalla e-post är den del där du anger vad ditt företag erbjuder. Det här erbjudandet är trots allt anledningen till att du vänder dig till din prospekt. Så vad du vill göra är att beskriva vad du kan göra genom ett värdeförslag.
Det är här du visar hur du kan tillföra mervärde till din prospekts liv. Du kommer också att visa varför det var värt det för dem att läsa din kalla e-post.
Använd en CTA i slutet av e-postmeddelandet
Du bör också använda en uppmaning, eller CTA, i slutet av e-postmeddelandet. Detta beror på att din mottagare måste veta vad han ska göra härnäst, om de har hängt med dig genom hela meddelandet. Även om din e-post är engagerande och informativ kommer inte mycket att hända om du inte har en CTA.
En CTA gör det möjligt för din mottagare att ta ett steg om de är intresserade av värdeerbjudandet du erbjuder dem.
Olika CTA-alternativ inkluderar att bjuda in mottagaren att ladda ner information eller en vitbok, registrera dig för din produkts eller tjänsts kostnadsfria provperiod eller besöka ett av dina blogginlägg.
De kan också inkludera en inbjudan att bestämma ett datum och en tid för ett möte de ska ha med dig.
Använd en signatur som är välkonstruerad
Slutligen bör du använda en signatur som är välkonstruerad i slutet av ditt kalla e-postmeddelande. Detta ger din mottagare andra sätt att komma i kontakt med dig, berättar om din roll och din verksamhet och stärker din trovärdighet.
I din e-postsignatur, se till att du inkluderar element som ditt företagsnamn, ditt namn (för och efter), företagets webbplats, företagsadress och mobilnummer.
Inkludera dessutom sekundär kontaktinformation och profillänkar till sociala medier.
Behöver du mer information?
Nu när du har granskat den här ultimata guiden till kall e-postmarknadsföring kanske du behöver mer information. Kanske vill du ha några kalla e-postmallar som hjälper dig. Eller så kanske du vill lära dig mer om programvara som kan göra den här processen enklare.
Oavsett vilken information du behöver kan vi hjälpa dig. På Vertical Response är vi experter när det kommer till e-postmarknadsföring.
Vi erbjuder också programvara för e-postmarknadsföring som kan göra din e-postmarknadsföring mycket enklare och effektivare. För att lära dig mer, ta reda på mer om vår programvara nu.
© 2022, . Alla rättigheter förbehållna.