Influencer marketing är en av de mest kraftfulla strategierna som kan göras för ditt företag. Det hjälper dig att nå ut till ett brett spektrum av människor, generera nya framtidsutsikter, skapa kontakt med din publik, öka varumärkeslojalitet och naturligtvis B2B:s ultimata mätvärde – få försäljning.
Och allt är inte förvånande. Enligt en studie gjord av BusinessWire, 61 % av människorna lita på en rekommendation de ser på en social plattform från en influencer, medan endast 38 % skulle lita på en rekommendation från ett varumärke.
Så ja, ökningen av influencer-annonser som du ser i ditt flöde backas faktiskt upp av data!
Medan influencer-strategi är vanligare förknippad med B2C-företag, har B2B nyligen sett en viss potentiell tillväxt i denna strategi. Låt oss dyka in i hur B2B influencer-strategi fungerar och hur du kan tillämpa den på ditt företag.
Snabbhopplänkar
Vad är influencer marketing-strategi?
Innan vi börjar, låt oss definiera exakt vad influencer marketing är. I grund och botten är det en form av marknadsföring där du istället för att direkt sälja en produkt till din publik använder en ”influencer” eller en pålitlig figur för att prata om eller visa upp din produkt.
Oavsett vad din produkt eller tjänst eller verksamhet är, drivs det mesta av din försäljning av rekommendationer. Detta är särskilt sant med B2B, där en jättestor 91 % av inköpen har påverkats enbart av mun-till-mun-rekommendationer och rekommendationer.
Hur fungerar en B2B influencer-strategi?
B2B influencer-strategi handlar om att anpassa tankarna och visionerna hos viktiga branschledare och experter med tankarna om ditt varumärke.
Enkla, förbigående shout-outs från slumpmässiga influencers är inte vad du siktar på. Du letar inte efter en snabb försäljning här. Istället bör du använda B2B influencer-strategi för att få trovärdighet och auktoritet genom att anpassa ditt varumärke med branschexperter och ledare.
Men varför är detta strategin?
Det beror på att B2B-köpare har en längre köpcykel jämfört med B2C. De tar i genomsnitt tre till sex månader av att undersöka, läsa recensioner, jämföra flera produkter och verifiera specifikationer.
B2B-produkter är också ofta större och mer komplexa jämfört med B2C, och involverar flera beslutsfattare. Det finns inget utrymme för impulsköp här – vilket är anledningen till att en pålitlig B2B-influensergaranti för din produkt kommer att hjälpa till att påskynda försäljningstratten.
Vilka är fördelarna med B2B influencer-strategi?
Öka varumärkesmedvetenheten:
Influencers har vanligtvis redan en stor, lojal följare. Genom att utnyttja dem ökar du din varumärkesmedvetenhet.
Även om siffror är viktiga, är det mycket viktigare att ha en engagerad och intresserad publik som faktiskt köper dina produkter. Lyckligtvis har B2B-influenser både och.
Nå nya målgrupper:
B2B-produkter är ofta inriktade på en nischad publik. Att använda influencers kan hjälpa dig att fånga en ny, outforskad målgrupp som du inte har tänkt på tidigare.
Öka din försäljning:
Som nämnts ovan är de flesta köp baserade på rekommendationer. Influencers har makten att driva människor att köpa din produkt och tjänst, bara genom att låta dem nämna eller prata om ditt varumärke.
Få högkvalitativt innehåll:
B2B influencers brukar anses vara en influencer eftersom de är passionerade och kunniga om din bransch. Detta i sin tur kommer att hjälpa dig att skapa engagerande innehåll som är användbart och resonerar för din publik.
Få trovärdighet för ditt varumärke:
Viktigast av allt, samarbete med influencers som är en nyckelfigur i din bransch kommer att öka din trovärdighet och auktoritet. Detta beror på att dessa influencers ses som experter, och folk brukar se till dem för vägledning. Dessa influencers är vanligtvis också kopplade till andra beslutsfattare och kan hjälpa dig att få tillgång till deras nätverk och kontakter också.
Hur skapar du en B2B influencer-strategi?
Sätt upp dina mål och KPI
Definiera dina mål innan du bygger din strategi. Oavsett om du letar efter att få nya möjligheter, öka din trafik, bygga ditt varumärkes auktoritet eller maximera ditt nuvarande engagemang, är det viktigt att definiera ditt mål för att bygga en lämplig strategi.
Förstå din målgrupp
Du måste också få en omfattande förståelse för köparen som du försöker nå. Vilka sociala mediekanaler är de vanligtvis på? Vilken typ av innehåll gillar eller ägnar de sig åt? Vem brukar de följa? Att förstå allt detta hjälper dig att hitta rätt person för ditt varumärke.
Välj rätt influencer
Du kanske tänker att du bara behöver hitta den mest populära personen på sociala medier eller en kändis. Även om det inte är helt fel, är det fortfarande nyckeln till en framgångsrik influencer-marknadsföringsstrategi att hitta rätt influencer för ditt varumärke.
Detta kan sträcka sig från att välja en person som är ett känt namn i din bransch, eller en nischexpert med några tusen följare. Fokusera på ditt mål och välj rätt B2B-influencer som är i linje med ditt mål, såväl som dina varumärkesvärden.
En viktig sak att komma ihåg är dock att B2B-marknadsföring fokuserar på kvaliteten på deras prospekt istället för kvantiteten.
B2B influencer-strategi fungerar likadant, vilket innebär att det är bättre att välja en influencer med engagerade och kvalificerade följare som faktiskt kommer att vara intresserade av din produkt, istället för att bara fokusera på deras antal följare.
Skapa din innehållsstrategi
B2B influencer marketing är inte bara begränsad till inlägg på sociala medier. Testa att bjuda in dina influencers att tala vid dina evenemang eller vid en paneldiskussion. Du kan också prova att göra ett webinar med dem, eller vara värd för ett ”fråga mig vad som helst.”
Du kan också låta dem skriva idéer om ledarskap som du kan lägga till i ditt nyhetsbrev eller blogg. Prova att använda deras citat, produktrecensioner eller genomgångar och återanvända dem i ditt innehåll. Med framväxten av podcaster kan det vara bra att testa att spela in en med din influencer också.
Att skapa videoinnehåll är också en bra strategi. Enligt studier är 82 % av innehållsvisningarna på internet enbart på videor.
Du kan försöka maximera detta genom att skapa en rekommendationsvideo med din influencer istället för att bara lägga upp den i textform. Om du funderar på videoinnehåll, titta på YouTube, Instagram eller TikTok och se om de är lämpliga plattformar för ditt varumärke.
Oavsett vilken typ av innehåll du väljer, kom ihåg att fokusera på att ge värde till din publik. Speciellt med B2B-marknadsföring är din målgrupp beslutsfattare med djup branschkunskap redan, och de letar efter högkvalitativt och informativt innehåll som kan hjälpa dem att fatta ett köpbeslut.
Spåra ditt kampanjresultat
Som med alla marknadsföringsstrategier är det viktigt att spåra dina mätvärden för att avgöra hur framgångsrik din kampanj är.
- Hur många personer nådde du i kampanjen?
- Hur många av dessa personer fick du som följare?
- Och viktigast av allt, hur många av dessa människor blev faktiskt nya kunder?
Frågorna kommer att variera beroende på vilken plattform du använde och dina mål, men det här är några grundläggande frågor för att komma igång.
Glöm inte dina andra marknadsföringsstrategier
Även om B2B influencer marketing definitivt är en hållbar strategi, är det fortfarande bäst att sprida ut din taktik istället för att lägga alla dina ägg i en korg. Överväg andra strategier som e-postmarknadsföring, marknadsföring på sociala medier, digital marknadsföring och betalda annonser för ditt företag.
Se till att din varumärkesidentitet är helt polerad också innan du deltar i någon marknadsföringsstrategi. Detta inkluderar dina varumärkesfärger, logotypdesignoch andra visuella element. Detta kommer att hjälpa dig att bygga en starkare varumärkesimage och förstå din varumärkespositionering, vilket är nyckeln till att välja rätt marknadsföringsstrategi för ditt företag.
Viktiga takeaways
B2B influencer-marknadsföring kan lätt göra en enorm inverkan på ditt varumärkes tillväxt. Även om det fortfarande är en ny trend, med bara 15 % av B2B-varumärkena som har en pågående influencer-kampanj, finns det definitivt mycket potential här.
Speciellt med den moderna tiden, när sociala medier och internet dominerar, kommer B2B influencer marketing definitivt att bli mer och mer populärt.
Influencer-marknadsföring kan användas för att nå en bredare publik, bygga kontakter och förtroende med dem, och förhoppningsvis leda dem att köpa med ditt varumärke. Med vår guide är du nu redo att starta din egen kampanj och utnyttja fördelarna med B2B influencer marketing.