Varje dag stöter jag på ett annat litet företag som kämpar för att få spårning i den digitala världen. Det frustrerande är att det idag är helt avgörande att vara närvarande och aktiv i det digitala rummet. Att ignorera det är att avsiktligt lämna potentiella nya affärer på bordet.
Här är tre digitala marknadsföringstaktiker som de flesta småföretag glömmer att använda och hur du kan utnyttja dem för att få ditt företag att växa igen. Men innan vi börjar låt mig berätta att när du ringer tillbaka till ett okänt nummer som du inte tog emot ,Du borde veta om honom se detta här det kommer att hjälpa dig.
Display och social remarketing
Remarketinginsatser är fortfarande den främsta taktiken jag ser småföretag lämna på bordet. Remarketing är den relativt enkla processen att tagga webbplatsbesökare och sedan remarketing till dem baserat på vilka sidor och innehåll de kan ha tittat på.
De två primära sätten att implementera remarketing är Google Remarketing med Google Remarketing-taggen och Facebook Remarketing som använder Facebooks Pixel-kod. Båda låter dig implementera bättre riktade visningsannonser i Googles visningsnätverk och riktade inlägg på sociala medier på Facebook och Instagram. Medan backend-kodningen kan vara lite skrämmande, är en effektiv remarketingkampanj, via Google Adwords eller Facebooks annonsplattformar, lätt att hantera. Om ditt företag fortfarande inte drar nytta av denna taktik, kontakta en byrå eller frilansresurs. De kan snabbt sätta upp en remarketingplan åt dig, och det kommer att vara marknadsföringsutgifterna du gör hela året.
Utveckla innehåll som talar till dina kunder
Även om webbplatsinnehållet du tillhandahåller kan vara till hjälp för dina besökare, misslyckas det ofta att konvertera eftersom företag glömmer att anpassa sitt innehåll för att matcha den ultimata avsikten hos dina mest idealiska kunder, de som redan befinner sig någonstans i konverteringstratten.
Att utveckla en heltäckande innehållsstrategi är mer ett fall av att träffa rätt personer med rätt budskap vid rätt tidpunkt. Alltför ofta lägger företag upp innehåll som är för allmänt, vilket gör att de inte är relevanta.
Ta det du har lärt dig om dina kunders olika köppersonas och ta reda på vad triggerpunkterna var för var och en.
Därefter utvecklar du ytterligare innehåll som specifikt adresserar deras behov och avsikter under köpprocessen (behöver de till exempel tryggheten genom att läsa kundbetyg, granska detaljerade specifikationer om dina produkter eller en tankeledarskapsartikel som övertygar att du är en aktiv och expert deltagare i ditt utrymme). Genom din inkommande och utgående data, skapa några typiska köparpersonas och producera sedan innehåll som kommer att vara särskilt attraktivt för dem.
Interaktiva och mobilvänliga e-postkampanjer
Med en växande majoritet av dina kunder nu tillgång till din webbplats från mobila enheter, är det viktigt att ett av dina mest kraftfulla digitala marknadsföringsverktyg, din e-postmarknadsföringskampanj, också är utformat för mobil konsumtion. Att skapa e-postmeddelanden går utöver enkel responsiv design, även om det fortfarande är en utmaning för många små företag. Du måste också granska dina e-postkampanjer och inkludera fler interaktiva funktioner i dem.
Målet är att göra användarupplevelsen så friktionsfri som möjligt.
Nu när de har öppnat din e-post, kan det leda dem till funktioner eller produkter som är av särskilt intresse för dem? Kan de läsa dina senaste produkterbjudanden, lansera en video, kontakta kundtjänst och initiera en kundvagn från din e-post? Oavsett vad din e-posts ursprungliga avsikt var.
Några sista anteckningar
Innan du dyker in i någon av dessa taktiker bör små företag vara redo att förbinda sig till följande:
- Utvecklas och växa din e-postmarknadsföringslista. Ge potentiella kunder möjligheter att vinna en tjänst varje månad i utbyte mot deras kontaktinformation, eller distribuera kundfeedbackkort med ett löfte om att få specialerbjudanden och rabatter.
- Behandla dina kunder som fansen av ditt varumärke du vill att de ska vara. Engagera dem och uppmuntra dem att dela innehåll på Instagram och Facebook.
- Automatisera, automatisera, automatisera. Verktyg som MailChimp hjälper dig att göra nästan alla marknadsföringsaktiviteter automatiserade. Födelsedagsmeddelanden, kom tillbaka i påminnelser, tack för frekventa besök eller följ upp för en ”hur mår vi” recension.
- Förbind dig att vara konsekvent och redo att upprätthålla en kampanj. Man kan inte bara gå hårt och tungt i tre månader och sedan dö av och tystna. Alla sunda digitala marknadsföringskampanjer kräver konsekvent och konstant uppmärksamhet och aktivitet.
- Organisera din webbplats på ett sätt som gör att du enkelt kan identifiera kundsegment och anpassa remarketingbudskapet. (dvs. om du är en restaurang, dela upp dina frukost-, lunch- och middagsmeddelanden på separata sidor för att snabbt identifiera en kunds besöksavsikt. Om du är en salong, separera herr-, dam- och barnfrisörtjänster för att prata mer med kundens schemaläggning och stilbehov.)
Christopher Mohs är en digital strateg och grundare av Cora+Krist. Han har planerat och implementerat digitala marknadsföringsinitiativ för några av världens mest välkända varumärken i över 16 år.