Om du vill växa din e-handelsverksamhet och öka försäljningen kan en solid strategi för affiliate management göra underverk. Du måste överväga alla aspekter av detta, inklusive affiliate-program, nätverk och chefer.
Hur du kör ditt affiliate-hanteringsprogram
Du har några alternativ för att hantera ditt affiliateprogram. Om du ska göra det själv, internt, kan du ha en heltidsanställd, dedikerad affiliates-chefsposition eller ett team av personer som utför denna funktion. Men om du driver en mindre verksamhet kan affiliatehanteringsfunktionen vara en av din marknadsföringsspecialists olika uppgifter. Å andra sidan, om du redan driver ett stort, växande företag och vill skala upp ännu mer, överväg att använda ett externt affiliate managementbolag som din partner. De kommer att spara massor av tid och energi på att göra och hantera arbetet själv, plus att deras kontakter och expertis inom området kan vara ovärderliga.
Tips för högpresterande affiliate management
Att köra en högpresterande affiliate management program:
Främja en positiv, pågående relation. Att vårda kvalitetsrelationer är avgörande för ett framgångsrikt affiliateprogram. Du måste representera ditt varumärke så exakt som möjligt eftersom du kommunicerar konsekvent med dina affiliates. Kom ihåg att eftersom de arbetar med många andra varumärken och affiliate-chefer hela tiden, är det din uppgift att tydligt visa varför ditt varumärke och ditt företag är ett utmärkt val att samarbeta med.
Utmana dina affiliates och ställ dem till svars. Det är helt normalt och förväntas att önska och kräva rimlig framgång från dina affiliates-partners och att pusha dem för mer då och då, efter behov. När allt kommer omkring, du belönar dem av en anledning. De bör förutse och respektera detta också, så länge som ömsesidigt förtroende, uppskattning och behov av framgång har etablerats från början.
Lägg ut det du vill ha i gengäld. Att vara lugn, trevlig och respektfull räcker långt när det inte går bra. Oavsett vad som händer, kom ihåg att affiliatevärlden är liten, så du kan inte riskera att bränna broar. När du följer det urgamla rådet att behandla alla som du vill bli behandlad, kommer du att förbereda dig för långsiktiga, framgångsrika partnerskap.
Kvalificera din affiliates manager. Tänk på dina affiliates som långsiktiga förespråkare och partners för ditt företag istället för engångsarrangörer eller annonsörer som går vidare snabbt. Med detta i åtanke bör du skapa ditt affiliateprogram så att det är en win-win för alla, både du och dina affiliates. Ditt affiliateprogram kan generera en betydande del av dina intäkter när din affiliatechef är effektiv på sitt jobb. Detta innebär att säkerställa att alla affiliate management-relaterade uppgifter utförs smidigt och till en hög kvalitetsstandard. Dessa inkluderar:
- Spåra och övervaka annonser,
- Att utvärdera kampanjer och rapportera om deras aktivitet,
- Optimera din webbplats för mål-KPI:er,
- Screening och rekrytering av nya affiliate partners, upprätthålla dessa relationer och utöka deras konton,
- Köra och hantera kampanjer, och
- Söker efter de bästa sätten att öka ditt företags resultat genom affiliate-marknadsföring.
Inlägget De bästa tipsen för affiliate management för att öka ditt företags nivå dök upp först på Business 2 Community.