Det finns fyra olika sätt att sälja innehåll online. Man skulle kunna tro att det skulle vara lätt att välja mellan fyra metoder, men tyvärr finns det så mycket val i dessa fyra metoder att det är svårt att välja rätt.
Grejen med att sälja innehåll online är att du inte bara behöver det bästa sättet att ladda upp ditt innehåll, utan du måste också överväga en mängd andra saker, som sökmotoroptimering, marknadsföring, presentation, leveransmetoder, betalning och så vidare .
Dessutom finns det metoder som vänder sig till det lilla företaget, och andra för större företag som redan har hundratals kurser.
Metoder för att sälja innehåll
Innan du tar steget och bestämmer dig för en plattform för dina onlinekurser, var noga med att göra dina läxor. Anledningen till detta är att när du väl har laddat ditt innehåll till en plattform kommer det att bli ett uppdrag att flytta det någon annanstans. FastSprings lättanvända e-handelsplattform med full service inkluderar allt du behöver för att framgångsrikt sälja digitala nedladdningar globalt.
Vad du behöver tänka på:
- Hosting för tillförlitlighet och snabbhet – du vill se till att dina elever inte blir frustrerade över din plattforms backend.
- Betalningsalternativ – det är bäst att tillhandahålla så många betalningsalternativ som möjligt, annars kan du förlora affärer.
- Hur lätt det är att ladda upp saker som digitala nedladdningar och videor – du vill inte slåss när du laddar upp digitala nedladdningar, videor, etc.
- Hjälp med marknadsföring av kurserna – gör plattformen det enklare att marknadsföra dina kurser? Till exempel, tillhandahåller plattformen en målsidesbyggare?
- Leverans av kursinnehåll – hur måste innehållet levereras? Dvs du kanske vill droppmata den via e-post. Hur kommer det i så fall att fungera.
- Copywriting – Copywriting hjälper företag att få försäljning och kunder. Dessa är vanligtvis de två viktigaste sakerna för företag. Alla copywriting-jobb är svårt eftersom du siktar på att övertyga folk att göra något antingen för att köpa din produkt eller att gå och läsa mer. Det är dubbelt så svårt om du inte har någon bakgrund inom copywriting. Men frukta inte för att det finns en genväg till allt. Och det är genom att få en copywriting-kurs för att lära dig in-och-outs av effektiv copywriting.För att såvida du inte redan har en bakgrund i webbcopywriting eller säljcopywriting, kan vi utmana att skriva, eftersom. Men om passionen finns där så är ingenting egentligen omöjligt. För de flesta av oss behöver vi vanligtvis bara ledas till den raka vägen och därifrån kan vi göra det bra på egen hand. Och det är därför en bra utbildning eller utbildning är nödvändig om du är intresserad av att bli en framgångsrik frilansande copywriter. Det finns dock viktiga aspekter att tänka på innan du köper en copywriting-kurs. Du måste överväga hur lätt det är att använda och kvaliteten på informationen. En annan viktig sak att ta hänsyn till är priset på produkten. Copywriting kurser varierar i pris, en del går in i $500s och till och med $1000-talet. Men förvänta dig inte att få en högkvalitativ copywriting-kurs för under $50. Från min erfarenhet är föremål under $50 vanligtvis skräp. Lita på mig, jag har provat dem och du brukar få vad du betalar för. Copywriting kursen varierar också i stil. Vissa är live, vissa är böcker, och vissa är videokurser. Copywriting kurser som lärs ut av faktiska människor tenderar att vara mycket dyra. Också med livekurser kan du inte gå i din egen hastighet. Därför skulle jag rekommendera dig att gå för den bästa copywriting-kursen som föreslås med den givna länken här.
- Integration med andra tredjepartstjänster – förstå exakt vad mer du behöver för att få allt att fungera, och ta reda på om dessa funktioner är lätta att integrera.
- Oavsett om plattformen är mobilresponsiv eller inte – släpp den som en smörgås om den inte är det.
- Huruvida plattformen är sökmotorvänlig – Är plattformen byggd för att ge sökmotorer det de behöver, så att du får mer trafik?
När du går igenom alternativen nedan måste du ta reda på svaren på ovanstående frågor. Och först då bör du fatta ditt beslut.
Åh, och en sista sak: undvik att fatta ditt beslut baserat på pris, eftersom detta kan bita dig i baken i ett senare skede.
Typer av plattformar för småföretag
Branded Learning Management Systems webbplatsverksamhet
Se den här plattformen som att köpa en full-on online-verksamhet. Allt du behöver göra är att ändra mallarna och lägga till innehållet. Det är förmodligen det enklaste sättet att starta ett onlineutbildningsföretag.
Om vi skulle använda Kajabi som ett exempel på en varumärkesbaserad LMS-webbplatsverksamhet – och var medveten om att alla dessa typer av plattformar varierar i vad de erbjuder – får du din egen anpassningsbara webbplats, målsidesmallar som du kan använda för att dirigera trafik till för att få högre konverteringar, och du kan e-posta direkt från systemet, så droppmatning är en jävla kulhet och du behöver inte betala extra för en programvara för e-postmarknadsföring. Alla verktyg du behöver finns.
Prissättningen för ett system som Kajabi är $103 per månad som en förrätt, men du sparar kostnader genom att inte behöva betala för en målsidesbyggare och programvara för e-postmarknadsföring.
Det här alternativet är det överlägsna valet eftersom det har allt i ett verktyg, är enklast att installera och använda och består av allt du behöver för marknadsföringsändamål.
WordPress-webbplatser medlemskap plugins
Om du redan använder WordPress kanske du vill installera ett medlemskapsplugin. Det finns gratis alternativ vilket är bra för om din budget inte tillåter något annat betalalternativ är det trevligt att veta att det finns sätt att skapa en onlinekursverksamhet med hjälp av gratisverktyg.
Men som med alla verktyg, kontrollera att den plugin du väljer kan göra vad du behöver den för att göra, och att den fungerar bra och integreras med alla andra tjänster du kan behöva lägga till, som en e-postprogramplattform och betalningsgateways.
Det rekommenderas inte att du väljer det här alternativet om du är en WordPress-nybörjare, eftersom du kan möta allvarliga problem.
Medlemswebbplatser är perfekta för att få ihop en gemenskap: dela media, tutorials eller idéer för de utvalda som går med i din hemliga klubb. Men att hantera en sådan plattform kan tyckas vara en väldigt rörig sak. Att hantera betalningar, prenumerationer, behörigheter och många fler tjänster kan låta väldigt skrämmande. Det är här som rätt medlemskapswebbplatsbyggare kan göra ditt liv enklare. Med överlägsen användarvänlighet och fantastisk design kan de hjälpa till att skapa en fantastisk upplevelse för både dig och dina besökare.
WordPress-webbplatser Learning Management System-plugins
Medan medlemskapsplugins är gjorda specifikt för att kontrollera åtkomst av innehåll, är LMS-plugins utvecklade specifikt för onlinekurser och är bäst när det gäller struktur och skapa en kurs som flyter i en specifik ordning, vilket ger en komplett inlärningsväg.
De tenderar också att tillhandahålla kursrika funktioner, som frågesporter, uppgifter, framstegsspårning och certifikat.
Ett exempel på ett LMS-plugin är LearnDash. Priserna varierar, men du tittar på cirka 160 USD för en enda webbplats.
Marknadswebbplatser
Att välja att gå marknadsplatsvägen för dina onlinekurser är bra ur synvinkeln att dessa webbplatser redan har en bra mängd trafik och vanligtvis har bra sökmotorranking. Vad detta betyder för dig är att du inte behöver arbeta så hårt för att få folk till platsen för din kurs. Med det sagt betyder det inte att din kurs har större chans att få försäljning heller, beroende på din nisch.
För på baksidan av myntet kommer du förmodligen att ha stor konkurrens på marknadsplatser. Så om du väljer att gå den här vägen måste du få din bana att sticka ut från resten av mängden, och hur du gör det beror på marknadsplatsens webbplats.
Den största nackdelen med att använda webbplatser som Udemy, är att du inte äger listan över prenumeranter och att du inte kan kontrollera ditt pris. De sätter standarderna och sättet på vilket du presenterar och levererar din kurs, så den måste vara enligt deras standarder, inte din.
Sammanfattning
Det bästa alternativet – om din budget tillåter det – är att välja LMS-alternativet. De näst bästa alternativen är mellan LMS WordPress-plugin och marknadsplatswebbplatser. Det sista alternativet du bör överväga, specifikt för onlinekurshantering, är medlemskapsplugin.
Logiken för denna slutsats är att medlemskapsplugin:
- a) är inte lika lätt att ställa in och få allt att fungera som de andra alternativen, och/eller
- b) det kanske inte är det bästa alternativet ur SEO-synpunkt, och det skulle vara skadligt för din framgång.