Så du vill skapa mer innehåll som får trafik.
Du ser andra populära bloggare vars inlägg nästan har samma struktur, och de får konstant ström av trafik varje gång de publicerar ett nytt inlägg.
Bloggare använder fortfarande dessa strukturer om och om igen, och de genererar fortfarande mer trafik än vanligt.
Skulle du inte vilja lägga vantarna på de 3 inläggsstrukturerna som har visat sig alltid vara populära, och hur man kan spika dem rätt för att ligga före 90 % av dina konkurrenter?
Om du svarade ja, då är du på rätt plats, så fortsätt läsa.
Den hemliga sanningen om att bygga en populär blogg i vilken nisch som helst
Undrar vad det är?
Tja, här är den hemliga sanningen:
Hitta det som fungerar för andra, efterlikna det och fortsätt göra det. Försök aldrig att vara original.
Varför riskerar du att slösa bort din tid på saker som inte har bevisats fungera.
När du är klar med det som fungerar och du har en populär blogg igång, är det då du börjar experimentera med nya saker för att påskynda tillväxten av ditt företag.
Så från och med nu, se vilka rubriker som fungerar för dina konkurrenter och efterlikna dem för ditt inlägg.
Se vilka ämnen som brukar vara populära och skriv om de på din blogg med olika infallsvinklar.
Se vilken strategi de använder för att marknadsföra sina inlägg och använd den för att marknadsföra dina.
Se vilka inläggsstrukturer de använder och emulera dem för dina nästa inlägg. Inga problem att använda dem om och om igen när de fungerar, så fortsätt med det.
I det här inlägget kommer jag att spara timmar av forskning, och du kommer att upptäcka de 3 typerna av inlägg som har visat sig vara populära och hur du skriver dem bättre än 95 % av dina konkurrenter.
Och innan vi fortsätter vill jag låta dig veta att jag inte kommer att täcka infografik, 0r personliga berättelseinlägg. Ja, de tenderar att bli populära, men det är inte det jag ska ta upp.
Är du redo?
Nu går vi.
Första typen…
Instruktionsartiklar
Du blev inte förvånad va?
Inlägg som blir populära är de som lär folk hur man gör något.
Människor har en smärta, du skriver en artikel som löser det för dem, varför kommer inte folk att älska att dela det?
Eller så har folk en önskan om något och de vill veta för att få det, du delar hur i en artikel, kommer de inte gärna dela det med andra?
Såklart ja. Det är det fina med instruktionsartiklar, men när du kan spika dem rätt.
Här är några exempel:
Så här kan du hitta instruktionsartiklar på rätt sätt:
- Skriv en snabb rubrik så att du inte hamnar utanför ämnet.
- Skriv ett intro som fångar dina läsare.
- Beskriv ditt inlägg. Du kan använda denna struktur av Danny Iny.
- Börja skriva.
- Skriv inläggets slutsats. Gör det inspirerande för människor att vidta åtgärder.
- Redigera inledningen och hela inlägget igen.
- Skriv olika varianter för rubrikerna. Välj sedan den du ska gå med.
- Publicera inlägget.
Glöm inte dessa tre punkter för att säkerställa att ditt inlägg blir mer populärt:
- Ge fräscha och överraskande råd.
- Mördarrubrik. Ja, det är verkligen viktigt.
- Gå bortom de självklara råden.
Det är vad du behöver för att skriva ett inlägg.
Här är den andra typen av inlägg…
#2: Gigantiska listinlägg
Den andra typen av inlägg som bevisligen går virala är gigantiska listinlägg.
Jag pratar inte om 3-tips listinlägg här. Jag pratar om långa listinlägg. Jag menar 35, 50, 100 eller till och med 200 listinlägg.
Om du söker efter populärt innehåll på de flesta av de stora bloggarna kommer du att upptäcka att det är långa inlägg.
Här är fantastiska exempel:
Alla dessa inlägg genererade mycket trafik till bloggarna de är värdar på.
Du kan också göra det för din blogg.
Så här kan du skriva ett vinnande inlägg:
- Brainstorma en lång lista med idéer.
- Följ stegen som delas ovan för att skriva ett bra inlägg. Se till att du skapar rubriker väl i varje inlägg.
- Dela dina starkaste idéer i början och i slutet av inläggen. Många rullar till slutet, så du måste få dem att återvända till toppen igen för att läsa hela listan.
När du har följt stegen ovan har du ett bra listinlägg som kan göra dig underverk. Med rätt marknadsföring kan det vara ett av de mest populära inläggen på dina webbplatser, om inte det mest populära.
#3: Fallstudie
Det här är mina favoritinlägg.
Jag älskar att läsa dessa inlägg. De är fulla av insikter som du kan tillämpa direkt.
Ett bra exempel som jag tänkte på är Pats serie om att bygga nischade sajter. Folk älskade den första serien av inlägg att han gjorde det igen förra året.
Han berättade exakt vad han gör när han bygger sin nya nischsajt. Det mest kommenterade inlägget är från den första serien och det näst mest kommenterade är från den andra serien.
- BACKLÄNKNINGSSTRATEGI SOM FUNGERAR
- NISCH SITE DUELL 2.0 – KRITERIER OCH TANKAR FÖR SÖKORDS- OCH NISCHVAL
Anledningen till att dessa inlägg blir populära är för att de ser att du har åstadkommit det de vill få, och de ser hur du har åstadkommit det.
Häftigt, eller hur?
Här är ytterligare några inlägg som visar kraften i fallstudier:
Här är vad du behöver för att skriva ett bra inlägg:
- Detaljerad information.
- Vill gärna dela det.
- Kraften att berätta en fantastisk historia.
Den som du bör vara orolig för är den sista. Om du inte kan berätta en historia på rätt sätt kommer ditt inlägg inte att göra dig någon nytta.
Men här är en bra strategi du kan följa. Kolla in hur dessa inlägg strukturerade sina fallstudier. Välj en och försök efterlikna samma stil för ditt inlägg.
Om deras inlägg blev populärt kan ditt inlägg göra det.
Vilken typ ska jag prova först?
Det finns ingen regel som passar alla. Alla dessa typer har visat sig vara populära.
Men här är en sak du kan försöka hjälpa dig att bestämma vad du ska göra.
Gör en research och ta reda på de populära blogginläggen i ditt ämne. Ta reda på det typ och försök att skriva ett bättre inlägg i annan typ.
Så här kan du hitta de populära inläggen:
- Gå till Ahrefs Content Explorer
- Ange ditt ämne och klicka på sök. Du kan också ställa in datumintervall. Du kommer att se de mest populära inläggen efter antalet delningar.
Här är ett exempel på att välja Facebook-annonser som mitt ämne.
Sanningen om att bygga en populär blogg
För att kunna bygga en populär blogg behöver du skriva inlägg om ämnen som har visat sig vara populära, strukturera det som populära inlägg.
Du känner nu till de tre typerna av inlägg som har visat sig vara populära.
Använd dem på ditt nästa inlägg.
Och om du undrar hur man marknadsför det, har jag skapat en videoserie för BBT-läsare om den enda marknadsföringsstrategin att följa och hur man tillämpar den på rätt sätt. Gå och kolla upp det.