Grattis du klarade det. Du är chef nu och du behöver utarbeta ditt första team av säljare. Det är första gången du bygger ett säljteam. Du lägger upp en platsannons och ansökan kommer in. En kandidat är en erfaren säljutvecklingsrepresentant som har arbetat ett år inom detta område tidigare. Men detaljerna om att han lämnade företaget väcker flera frågor och håret på nacken. Alternativt har du en nysynt nybörjare direkt från college med förmodad iver och ambition, men saknar fälttester i både handlingsförmåga och långvarig uthållighet i en sådan roll.
Hur gör du det? Var börjar du? Vilka egenskaper ska du leta efter? Vad betyder något av detta? Åh, man. Oroa dig inte. Bygg ditt första säljteam. Här är fem saker du behöver veta.
Vet ditt mål
Detta är allt. Ett team, även om det är sammansatt av kännande och autonoma människor, fungerar det i slutändan som ett instrument med vilket ett mål kan uppnås. Kom ihåg att ditt team kan dyka upp av en mängd olika anledningar; de gillar arbetet, de gillar företaget och de delar din vision. Vad som helst. Oavsett vad det än är, kommer de att förvänta sig pengar på sitt konto halvvecka.
Om dina anställda inte bryr sig om att få betalt så är det du kan ha en sekt och du kanske arbetar i fel bransch. Men om ditt lag är som vad jag bara förhoppningsvis kan föreställa mig är 99,99% av resten av världen, kommer de att vilja ha pengar.
Det är här du måste hålla dem till målet. Genom att veta vad det målet är kan du skapa ett team som både brinner för det och arbetar mot det med en viss grad av självständighet. Att hitta människor som brinner för sitt arbete är alltid en bra tumregel.
Utöver detta se till att de är villiga att tillskriva visionen eller målet. Samt ditt individuella grepp och förhållningssätt till det. Oavsett om det är genom deras uppskattning för arbetet, stolthet över jobbet de gör, pengar som du betalar dem eller lojalitet du har ingjutit inom dem.
Kultur först
Detta är att kartlägga en av de immateriella tillgångarna. Företagskultur föregår något av det arbete du kommer att göra. Allt som kommer ut från företaget kommer att börja inom det företaget, vare sig det är en produkt eller en tjänst. Detta är företagets mentalitet, och nu med ett eget team kan du bestämma vilken typ av team det ska.
Kultur är det som kommer att styra ditt lag när du inte kan. Du är en person, och vid en specifik punkt kommer ditt team att börja driva och dessutom affärer än du. Genom att anställa baserat på kulturen kan du effektivt underteckna företagets beslut i förväg. Tänk på historien om de tre små grisarna. Det du väljer att bygga ditt hus med kommer i sin tur att påverka det husets förmåga att nå sitt specifika mål.
Hitta personer som delar en gemensam syn och som enkelt kommer att anta dina mål. Genom att sätta scenen med en liknande kultur och emotionell baslinje kan du med säkerhet börja extrapolera till strategi.
Hitta rätt personer
Det bästa med ett säljteam och position i modern tid är att de till stor del är geooberoende. Med vår tids vanliga teknologier är säljare fria att arbeta på distans och ännu viktigare kommer de var som helst.
Som lagbyggare gör detta att du kan ta bort plats som en barriär och därmed lägga större vikt vid element som är svårare att hitta och rikta in sig på i ett team. Attityd, åsikter, uppförande. Alla små saker som går in i en kultur. Du kan coacha strategi. Du kan inte träna attityd. Var inte rädd, baserat på ditt företags hinder för att nå in i okonventionella områden för att hitta det team som bäst passar ditt företags livsstil och uppförande.
Detta är informerat av målet, som formar kulturen, och kulturen hjälper i slutändan till att sätta förutsättningskriterierna för kvaliteter och attityden hos ditt team. Leta efter de saker som är svårast att ingjuta i ditt samhälle och samarbeta sedan med de egenskaper som är de mest nödvändiga och mest värdefulla.
Förstå dina anställningsprioriteringar
Ditt team är ett instrument, avsett att vara inställt på en uppgift som det måste slutföra. Detta innebär att du som teamledare får prioritera din anställning. Om du är i ett stort företag finns det sannolikt en viss grad av engagemang som kommer ner från toppen, men det är ditt team i slutet av dagen.
Vet vad du vill ha omkring dig och arbeta med dagligen. Av denna anledning anställer många människor för kultur över jämn attityd och attityd över kompetens. Men om du är i desperat behov av åtgärder kanske färdigheter har företräde med tanke på tiden för utbildning och oklart spel om den oprövade branschkunnigheten.
Oavsett vilket, att ha din situation och omständigheter klara och dina prioriteringar erkända, kommer att bättre anpassa dig till lämpliga personer. Oavsett om det är på grundval av kultur, synsätt, färdigheter eller coachbarhet.
Känna till branschens klimat
Världen förändras alltid och växer alltid. En ny teknik kan revolutionera och förändra en bransch. På samma sätt kan den ofta efterföljande ”andliga döden” av ett annat medium återigen, om än mer sällan, förändra en bransch. I säljförståelse informerar den nuvarande marknaden hur du bäst kan organisera ditt säljteam. Försäljning handlar om att förstå och kommunicera. Dessutom att få kontakt med människor. Närmare bestämt rätt personer på rätt sätt. Ditt team bör kunna förstå var världen befinner sig och ha en tillräckligt grundlig förståelse för produkten och klimatet för att nå ut och få kontakt med de individer du vill köpa in i din produkt.
Hitta rätt team som kan bli en omvänd spegel av din klient. Den som förstår och speglar smärtan. Men teamet som erbjuder lösningen. Hitta personer i ditt team som är tillräckligt tydliga i sina talanger och livsstil och förhållningssätt så att teamet kan balansera sig fullt ut och också vara tillräckligt i samklang med varandra så att de alltid kommer överens om baslinjen och inte äter varandra levande.
Huvudaspekten med rekrytering är perspektiv. Hitta och få kontakt med människor som alla är överens om vad som behöver göras men som är unika och framstående i sina sätt att de alla kan ta med nya lösningar till bordet för att åstadkomma det.