Affärsbloggande och rädslan för kritik går hand i hand.
Kritik kan verkligen avskräcka dig från att skriva i första hand, och den kan också dölja sig som perfektionism när det kommer till din innehållsmarknadsföring.
Om du dröjer med att publicera ditt skrivande – medan du försöker förbättra ditt innehåll innan någon annan läser det – försöker du troligen undvika kritik.
Vad är företagsbloggning?
Att skriva en blogg för ditt företag hjälper potentiella kunder att lära känna, gilla och lita på dig samtidigt som du utbildar dem om vad de behöver veta för att göra affärer med dig.
Men att ta sig an en så viktig uppgift kan kännas som en stor press, eller hur?
När du väl lärt dig hur du skapar digitala produkter för att sälja på din blogg vill du naturligtvis att läsarna ska få ett positivt intryck av din verksamhet. Allt mindre skulle vara en besvikelse eller rent av förödande. Så … vi lutar oss åt perfektionism.
Den falska övertygelsen som förknippas med perfektionism är att om allt är ”perfekt”, kommer du att skydda dig själv från att någon påpekar något du gjort fel eller något de inte gillar (vilket är omöjligt att kontrollera).
Det centrala ordet i meningen ovan är ”falskt”. I jakten på perfektion vidmakthåller du både en falsk tro och förhindrar dig själv från att vara så produktiv som en författare som du kan vara.
Hur man startar företagsblogga
Så, hur driver professionella skribenter anmärkningsvärda affärsbloggar och får erkännande för sitt anmärkningsvärda skrivande – utan farorna med perfektionism?
Kolla in den icke-perfektionistiska affärsbloggningsguiden nedan.
Möta din sanna utmaning (det är inte kritik)
Låt oss föreställa oss ett scenario där ingen kritiserar ditt skrivande.
Det är inte så långsökt av ett koncept eftersom det händer på många bloggar varje dag … bloggar ingen läser.
Nackdelen med brist på kritik är att din blogg förmodligen inte har ett betydande antal läsare än eller att ditt innehåll inte på ett meningsfullt sätt påverkar de människor som den når.
Kritik kan vara obehagligt, men det är inte det mest skadliga för din blogg. Otydlighet är.
Den icke-perfektionistiska affärsbloggaren vet…
När du skapar innehåll som inte är tråkigt och förglömligt kommer det alltid att finnas någon som inte gillar det du gör.
Fortsätt skapa ändå.
Omfamna ”tillräckligt bra” affärsbloggande
Många säger ”det finns inget som heter ’perfekt’.”
Så här vill jag utveckla den idén:
När du brinner för ditt arbete kan det vara nödvändigt att sikta på ”perfekt”. Men det du slutar med är ännu bättre än ”perfekt” … för det är en skapelse du har skapat som ingen kan ta ifrån dig.
Du kan bry dig om kvalitet och producera meningsfullt arbete utan att göra dig själv galen.
Om du aldrig publicerar något pga du är orolig för att göra det perfektfår du aldrig uppleva fördelarna med att ha ditt skrivande tillgängligt för andra att läsa.
”Good enough” är dock ingen ursäkt för att publicera slarvigt eller oinspirerat arbete.
Det är helt enkelt en markör som hjälper dig att bedöma när ditt innehåll är redo att publiceras. Med varje nytt innehåll du skapar har du en chans att förbättra och finjustera din stil och artikelidéer.
Den icke-perfektionistiska affärsbloggaren vet…
Du lär dig hur du effektivt bloggar för ditt företag genom att mäta när ett slutgiltigt utkast är ”tillräckligt bra”. Felsteg eller misstag kan fortfarande hända, trots dina bästa ansträngningar.
Fortsätt skapa ändå.
Bygg självförtroende
Vid det här laget börjar vi bli bekväma med oundvikliga saker som kommer att hända när du publicerar ditt skrivande:
- Folk kommer inte hålla med dig.
- Ett stavfel kommer ibland att dyka upp i ditt slutliga utkast, även om du korrekturläser noggrant.
- Du kommer att ändra dig och rysa på något du skrev för ett år sedan.
Och när du fortsätter att bli bekväm med de obekväma aspekterna av publicering, stärker du din motståndskraft och bygger ditt självförtroende.
Förtroende är avgörande för innehållsmarknadsförare. Det är det som gör att du kan stå för något som betyder något, tänka på anmärkningsvärda innehållsidéer och attrahera potentiella kunder som identifierar sig med ditt varumärke.
Ju mer du producerar, desto mindre rädd är du för misstag. Ditt självförtroende tar deras kraft ifrån dem.
Den icke-perfektionistiska affärsbloggaren vet…
Varje publicerat innehåll kanske inte är ett mästerverk.
Fortsätt skapa ändå.
Bli vän med din företagsblogg
Professionella affärsbloggar sätter och håller publiceringsdeadlines.
Det är mycket enklare när du gillar de ämnen du skriver om och närmar dig din blogg som ett utlopp för att hjälpa ditt samhälle, vilket är det första steget för nya skribenter.
Om du inte har läsare än, hjälp de människor du vill hjälpa – även om de inte vet vem du är. Det är det enda sättet de till slut kommer att upptäcka dig.
Du måste börja företagsblogga även om du inte känner dig redo och innan någon uppmärksammar dig.
Att arbeta med en idé leder alltid till ytterligare idéer för framtida innehåll och nya sätt att lösa problem.
Övningen gör dig till en starkare författare och en bättre resurs för de potentiella kunderna du vill attrahera. Det finns ingen ersättning för konsekvent skrivövning.
Som en före detta perfektionist som ville undvika kritik tog det lång tid för mig att lära mig det. Jag skrev faktiskt min första e-bok till undvika skapa en blogg på min företagswebbplats.
Jag kände mig bekväm med att lägga all min perfektionistiska energi på att skriva en e-bok, för när den väl var klar var den klar. En blogg var öppen och jag måste hela tiden lägga min perfektionistiska energi på den. Det verkade nervöst och överväldigande.
Men när jag så småningom engagerade mig i min blogg var det ett stort steg i rätt riktning för mitt företag. Blogginlägg fick genklang hos mina ideala kunder – som tidigare haft problem med att skilja mig från andra tjänsteleverantörer.
Innan min företagswebbplats hade en blogg var det som att jag gömde mig. Min blogg gjorde mig inte bara synlig, den gjorde mig till det enda rimliga valet för många potentiella kunder.
Den icke-perfektionistiska affärsbloggaren vet…
Ditt bästa skrivande som ansluter till rätt framtidsutsikter dyker upp när du faktiskt gör jobbet och affärsbloggar.
Eftersom du börjar avslöja mer om din synvinkel med tiden, kommer det fel bestämmer folk också att du inte är för dem? Säker.
Fortsätt skapa ändå.
Spara inte dina (bästa) affärsbloggidéer
Om en bra idé passar in i en bloggares strategi, varför skulle de vänta med att publicera ett inlägg om det?
Det är vanligtvis en önskan att vänta tills de har en större publik. Undvik den attityden och kom ihåg att alla börjar med att tjäna den publik de har för närvarande (eller, när du inte har några läsare än, den publik du siktar på att locka till ditt företag).
Följ igenom din idé, istället för att vänta tills en till synes mer idealisk tidpunkt.
Du kommer alltid att ha en chans att skriva om ämnet igen i framtiden – och med nya insikter.
Är din blogg eller en annorlunda webbplats som passar bäst för din idé?
När du blir din egen innehållsredigerare utvecklar du färdigheter som hjälper dig att avgöra den bästa platsen för ett innehåll. Och om du har en möjlighet att skriva ett gästinlägg för en sida som har en större publik än din, vill du alltid skicka in ditt bästa arbete.
Den icke-perfektionistiska affärsbloggaren vet…
Det är smart att använda idéer som passar in i din content marketing-strategi direkt, även om du önskar att du redan var en större influencer.
Fortsätt skapa ändå.
Sprid ditt mest enastående arbete
När du använder en av dina bästa idéer och inser att innehållet är speciellt, återanvänd det i olika format för att nå fler människor.
Företagsbloggande kommer att locka läsare, men din målgrupp kan också söka efter videor på YouTube. En version av ett blogginlägg som leder tittarna tillbaka till din webbplats kan läggas ut på YouTube så att fler människor kan upptäcka och få kontakt med din berättelse.
Om du har en enastående produkt eller tjänst bör du vara stolt över innehållet du skapar för att marknadsföra den.
Den icke-perfektionistiska affärsbloggaren vet…
Även om det kan vara ditt mål att bygga din publik kan det vara läskigt att exponera ditt arbete för fler människor.
Fortsätt skapa ändå.
Anmärkningsvärt affärsbloggande övervinner perfektionism
Information är … information.
Innehåll är din chans att kreativt placera information på ett nytt sätt – ett sätt som dina potentiella kunder vill höra den.
Är du inte mer intresserad av att hitta den information du behöver från personer du känner, gillar och litar på? Dessa anmärkningsvärda bloggare skriver trots sina perfektionistiska tendenser eller rädsla för kritik.
Så fortsätt att blogga för att få folk att känna, gilla och lita på dig.
Och publicera regelbundet på din webbplats.
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.