Ramon Ray satte sig ner med Edward Tull of JB Goodwin fastighetsmäklare att diska om sin kärlek till Googles G Suite och hur det revolutionerar hur fastighetsmäklare gör affärer. Edward är chef för teknik och processledning på JB Goodwin. Han började som fastighetsmäklare med JB Goodwin redan 2008. Sedan dess har hans roll utvecklats. Edward hjälper nu företaget förbättra processer och han granskar och implementerar verktyg. Den här rollen passar honom eftersom han, som han uttrycker det, är ”brinnande för processen”.
https://www.youtube.com/watch?v=7XQqs8ZnUYw
JB Goodwin är verksamt i det större Austin-området och San Antonio med 6 kontor, 750 agenter, 50 chefer och administrativa anställda. De gör både kommersiella och bostadsfastigheter.
I början
Jb Goodwin drev genom att skicka e-postmeddelanden fram och tillbaka. De hade en hemsida med ett resursmoln där de lagrade några filer och det fanns en kalender som alla kunde se, men inte bidra till. ”Organisationen var helt enkelt inte där,” sa Edward, ”i början var den inte ens sökbar.” Han medger att detta resulterade i ett begränsat samarbete mellan agenterna eller cheferna.
”Kommunikationen genomfördes via telefonsamtal, e-post eller fysisk körning till olika platser för att hålla möten.”
”Kommunikationen genomfördes via telefonsamtal, e-post eller fysisk körning till olika platser för att hålla möten.”
Något måste ge.
Göra rörelser
JB Goodwin gick först över till ett hybridsystem – Microsoft 365 och IMAP-e-post. Med 365 ”hade vi nu backup, central hantering, samarbete mellan ledningsgruppen som delade kalendrar, några delade dokument, det var mycket värde i det och vi såg det värdet.” Men, fortsatte Edward, ”agenterna kunde inte komma åt det och vi var ofta tvungna att skapa separata kalendrar och de kunde inte delas, det fanns ingen synkronisering.”
De gick åt rätt håll men var inte riktigt där än.
Så, Edward börjar recensera Microsoft 365 och G Suite–de två stora namn som företag, som inte bygger sitt eget internt, vanligtvis överväger. ”Det finns många likheter mellan de två och det fanns också några påfallande skillnader och det var ungefär det som bestämde oss”, konstaterade Edward.
Varför G Suite?
”Alla är redan vana vid att använda det. Du kan koppla in outlook. Det är lätt att använda. Vi ville ha en enkel migrering” och de ville inte göra förändringar som skulle störa verksamheten.
Med Google Cloud-plattformen och Google Data Studio, såg Edward ett enormt värde. Det var lätt att sätta upp sitt ledningsteam på Google Shared Docs, faktiskt, de flesta av dem hade redan använt det i någon form. Så övergången ”skyndade upp dem dag ett” sa Edward.
Google Data Studio
Edward sa att detta mångsidiga verktyg ger deras ledningsgrupp möjlighet att ställa vilken databas som helst, nästan vilken fråga som helst. Det låter dig anpassa kalkylblad och rapporter. Du kan helt enkelt dra och släppa filter och sökfält. Edward berättade att han hade en administrativ teammedlem som närmade sig honom, frustrerad över alla rapporter hon hade att göra med.
”På 5 minuter gav jag henne en anpassad rapport av tre olika rapporter, hämtade den information hon behövde, klippte ut 20-30 e-postmeddelanden hon skickade i veckan.”
”På 5 minuter gav jag henne en anpassad rapport av tre olika rapporter, hämtade den information hon behövde, klippte ut 20-30 e-postmeddelanden hon skickade i veckan.”
Genom att göra detta fick teammedlemmen tillbaka värdefulla arbetstimmar, ökad produktivitet och sparade tid.
Rocking i fastigheter
Även om G Suite är ett utmärkt verktyg för alla småföretag, är det särskilt effektivt inom fastigheter. Andra företag spelar in affärer när de stänger, men ”var inspelningsverksamhet som det är skrivet. Vad är kontraktet, hur mycket, adress, region, kontor, företag, transaktionstyp.” Då kan de hämta så mycket information från det databas närsomhelst. Det är 100 % anpassningsbart. Edward tillägger att ”du behöver inte vara någon som nördar på Google Cloud Platforms.” Du kan enkelt börja med ett kalkylblad. Många företag skulle kunna börja använda G Suite mycket enkelt.
Allt om automation
Ramon frågade Edward vilka råd han skulle ge småföretag som vill växa.
Hans svar:
Det betonade han automatisering är särskilt viktigt för agenter och oberoende entreprenörer. Deras agenter har inte tid att göra allt. G Suite kan anslutas till CRM. Anslut agentdatabaser till andra marknadsföringsverktyg som e-postmarknadsföring. Facebook. De kan knyta in bygga publiker på sina databaser. De får insikter i sin databas, som vem som är redo att köpa eller sälja. De kan också knyta databaser till prediktiv analys – vem som sannolikt kommer att köpa eller sälja eller som kommer att minska eller öka.
”Agenter fokuserar på kommunikation, att fysiskt vara framför människor, handskrivna anteckningar. Automatisering tillåter dem att vara framför sina kunder på sociala medier, e-post, vykortsutskick.” Edward anmärkte att de ansluter sig till principen om de 7 beröringarna. ”Var 30:e eller 60:e dag är du framför klienten 7 gånger.” Med G Suite kan agenter blanda personliga beröringar och automatiska beröringar. Det ger agenterna möjlighet att komma ut och knyta kontakter och följa upp via teknik.
G Suite är lätt att använda och företag kan börja i det lilla och fokusera på vissa mål och frustrationer som de har. Den skalar också riktigt bra och kan växa med ditt företag. Edward påpekade att ”folk kommer att börja med G Suite bara för e-post och inser inte ens vilka funktioner de faktiskt betalar för. Du måste vara tekniskt hoppfull – ha viljan att lära dig.”