För visst har företag försökt använda datorprogrammering som ett gränssnitt i en mängd olika mänskliga interaktioner.
Detta är ganska lite mer intelligent än vad du skulle uppleva i ett interaktivt telefonsystem hos något stort företag. Det här handlar om att ha ett samtal med en dator – om att köpa ditt nästa par skor, köpa en flygbiljett eller något annat.
Facebooks Messenger-tjänst kommer att bli väldigt intelligent, som rapporterats av NY Times:
Upplevelsen liknar att chatta med en vän, ”den vars smak du alltid litar på när du shoppar”, säger Alan Tisch, vd för Spring.
Det finns bara en sak: enheten i andra änden som pratar med dig och hjälper dig att välja skor är inte mänsklig. Det är en chatbot, en relativt enkel mjukvara som använder artificiell intelligens för att föra en konversation.
Medan chatbots har funnits ett tag – tänk på SmarterChild, den vänliga kompisen som var populär på AOL Instant Messenger för mer än ett decennium sedan – satsar företag nu alltmer på att en stor bot kommer att återuppstå, en som kommer att förändra hur människor interagerar med sina mest älskade varumärken.