Bygga en startup? Grymt bra! Det finns två sätt att göra det: Cobbla ihop saker själv, eller anlita en högt specialiserad, nystartad marknadsföringsbyrå.
Varför att anlita en marknadsföringsbyrå för startup går hand i hand med framgång för startup-tillväxt
Ditt hjärta exploderar av känslor när du tänker på alla framtida möjligheter som din startups affärsmodell rymmer. Men så slår verkligheten in när du börjar försöka marknadsföra din glänsande, nya startup.
Som ny entreprenör förbereder ingen dig riktigt för den tuffa vägen framför dig. De säger aldrig att marknaden är en slaskhög där otaliga företag, produkter och tjänster lanseras i den stora poolen av allestädes närvarande likhet varje år.
Nystartade företag står inför massor av utmaningar när de försöker komma igång, och ett av de största misstagen är att bara gå djupt in i varumärkesutvecklingen eller planera hur exakt du ska gå till marknaden. Ingenting gör mer ont än att skapa något du tror är bra, men ingen verkar titta åt dig.
Även om det kan tyckas onödigt, kan det vara en absolut idé att anlita en nystartad marknadsföringsbyrå för att definiera ditt värde, vilka dina unika köpstammar är och hur man bäst engagerar dem för att hjälpa din ”stora idé” att ta sig över spädbarnsstadiet. , eller bryta.
Om det görs på rätt sätt kan startmarknadsföring och varumärkesutveckling vara ett monster med pengar. Här är några värdefulla lärdomar som du bör överväga tidigt för att rädda dig från en miljon sömnlösa nätter och en bortkastad reklambudget riktad åt fel håll.
1. Identifiera din marknad (ju snävare, desto bättre)
Här är en verklighetskontroll: Oavsett hur bra du tycker att din produkt är, kommer bara en liten del av befolkningen att vara intresserad av den, i de flesta fall. Det här är din ”nisch”. Det betyder att om du försöker sälja din startup till alla så slösar du både tid och pengar. Detta är nästan omöjligt om inte din annonsbudget för att skapa varumärkesmedvetenhet är nästan oändlig (vi antar att det inte är det).
Praktiskt sett är det nästan omöjligt att varumärket ett företag utan sammanhang – vem, och ännu viktigare, varför bakom varför denna sak existerar.
Det bästa sättet att påverka är att fokusera på en nisch baserad på produkten eller tjänsten som du erbjuder och vem den resonerar med.
Här är några faktorer att tänka på när du väljer din marknad och identifierar dina unika köpstammar:
- Värde proposition – Ett bra priserbjudande bör ge dig ett försprång gentemot dina konkurrenter. Det är vad potentiella kunder använder för att utvärdera dig. Frågan är, är det tillräckligt unikt för att särskilja ditt varumärke?
- Konkurrens – Om du vill bli en stor aktör på området bör du börja din marknadsföringsplan med dina konkurrenter i åtanke. Varje företag vill vara i skärningspunkten för vad kunderna vill ha. Att fånga efterfrågan mer, särskilt på en mättad marknad, kräver flera sömnlösa nätter av hårt arbete.
- Marknadsstorlek – Många startups står inför utmaningen att inte kunna dimensionera sin potentiella marknad effektivt. Det är viktigt att veta det ungefärliga antalet potentiella kunder i ditt målområde.
- Marknadsrikedom – Har din målmarknad råd att köpa din produkt?
Det finns publik som du inte kan förutse när du börjar, varför du bör hålla ett öppet öra för att få en uppdaterad bild av de olika målgrupper som ditt varumärke attraherar, och den community du vill bygga runt det.
2. Differentiera ditt varumärke
En annan verklighetskontroll: Oavsett hur unik du tror att din startup är, finns det en god chans att någon annan redan gör det. Om ditt varumärke/produkt inte sticker ut från resten, kommer försäljning och att bygga dragkraft vara svårt att få tag på.
Ibland har det som får dig att sticka ut i ett trångt utrymme ingenting att göra med själva produkten eller varumärket. Det kan vara hur väl dina meddelanden och kärnvärden för varumärket kommuniceras, för att bygga ett kraftfullt varumärkesengagemang från början. Kan dina unika köpstammar se sig själva i den livsstil ditt varumärke skildrar och problemen det löser för dem? Det viktigaste här är att vara annorlunda.
Här är några andra strategier som du kan dra nytta av för att skilja dig från konkurrenterna:
- Skapa en unik röst och ton för ditt varumärke – Din fantastiska affärsidé kommer inte att nå långt utan en röst. Det är något med varumärkets röst och ton som gör att du kan få en mer intim kontakt med dina kunder. Under de tidiga stadierna av ett företag känner kunderna till hur de tilltalas och talas till dem, vilket påverkar deras syn på ditt varumärke.
- Skapa unikt innehåll för att öka varumärkesmedvetenheten – En solid varumärkesidentitet ger dig kraften att skapa unikt innehåll. De flesta nystartade företag begår självmord genom att trycka in sina logotyper i varje inlägg de gör. Din logotyp är en viktig aspekt av varumärkesidentitet, men den berättar inte ditt varumärkes historia. Den verkliga frågan är, hur arbetar du för att få dina Instagram-inlägg att fånga vem du är? Uppdaterar du regelbundet din webbplats med ursprungliga blogginlägg? Att skapa nytt innehåll och hålla jämna steg kan kännas som att det är en för stor uppgift, men hur annars förväntar du dig att hålla ditt varumärke klibbigt?
3. Håll ditt slut på köpet
Ett av de största misstagen startups gör är att dyka in i marknadsföring med en ofullständig affärsmodell. Ingen kommer att bli kär i ditt varumärke om du fortfarande kämpar för att få ditt syfte rätt; om ditt Varför inte tydligt kommuniceras i dina grundläggande marknadsföringsmeddelanden.
Sträva efter att hålla de löften du ger till dina kunder. DET är vad autenticitet handlar om! Det kan vara enkelt, men det är svårt att hålla dina varumärkeslöften, det erkänner vi. Men även om det är tufft är det ett av de ”hemliga sås”-elementen i ett väletablerat varumärke, startup eller inte!
Så varför är det viktigt att överväga att anlita en marknadsföringsbyrå för startup?
De flesta startup-VD:ar tar till frilanswebbplatser för att utarbeta ett par marknadsföringskoncept för dem. Eller ännu värre, gör det själva. Detta är ditt första misstag. Startup branding är precis som att gå på en första dejt där du vill göra ett utmärkt första intryck.
Här är anledningen till att du behöver anlita en nystartad marknadsföringsbyrå:
1. Du kommer att kunna uppnå dina mål snabbare än när du arbetar ensam
Att ta hand om ett företags marknadsföringsbehov är ett heltidsjobb, särskilt när det kommer till nystartade företag. Att välja dynamiska experter är ett utmärkt sätt att spara tid och fokusera på det du är bäst på. Ett specialiserat, seniort marknadsföringsteam med erfarenhet av att arbeta med startups kommer att hjälpa dig att skapa och implementera utmärkta tillvägagångssätt för att bygga kundernas dragkraft för att uppnå ditt företags mål inom en kort tidsram.
2. Du kommer att få nya insikter
Vad du än gör, är chansen stor att du gör det för första gången. Du försöker förmodligen fortfarande ta reda på allt i din affärsplan. Att ta med en digital marknadsföringsbyrå är som att utöka ditt team och få en ny uppsättning talanger och färdigheter. Marknadsexperter kan ge dig nya insikter om hur du bör hantera saker och ting, samt opartiska råd om din marknadsföringsstrategi.
3. Du kommer att kunna spåra din målgrupp
Den största nackdelen för de flesta nystartade företag är att inte kunna spåra vem eller vilken del av din målgrupp som såg din annons. En startup-marknadsföringsbyrå hjälper dig att analysera data och förstå den tillsammans med aktuella marknadsföringstrender och analytiska mätvärden. Detta kommer att hjälpa dig att anpassa ditt företag till att uppnå fler av dina mål, eller viktiga framstegsindikatorer.
Sammanfattningsvis är startup-marknadsföring och varumärkesutveckling lika viktigt som produktutveckling. Tvärtemot vad många tror bör man inte bygga din app eller produkt innan du planerar vem den är till för, hur den kommer att förbättra deras liv och varför den existerar så långt som hur du ska ta den till marknaden.
Du kanske har den mest innovativa produkten på marknaden, men om du misslyckas med att lägga en stark grund för ditt varumärke och kommunicera varför det kan förändra liv (på allvar!), är chansen stor att verksamheten inte kommer att gå bra som du kan förvänta dig.
Att utveckla ett starkt varumärke och en marknadsplan är helt avgörande för att startups ska kunna realisera tidig framgång. Och ett av de bästa och mest effektiva sätten att göra det är att engagera en nystartad marknadsföringsbyrå som kan terrängen och kan leda vägen. Du kan också läsa Äter din startup rätt och hur kan du vara säker? och Bästa säljautomationsverktyg artiklar som vidare läsning.