För småföretagare är bloggning fortfarande ett av de billigaste och mest effektiva sätten att marknadsföra ditt varumärke, produkt och tjänster.
Bloggar du ikväll?
Om du är en småföretagare bör du blogga varje dag eller varje kväll.
Betydelsen av en blogg för ditt företag kan inte överdrivas. Småföretag med en bloggsajt är mer kända och kan bli mer lönsamma än ett litet företag som inte har en egen blogg.
Anledningarna till detta borde vara uppenbara för alla med minsta erfarenhet av sociala medier och kunniga. Alla tittar på en blogg eller två varje dag. Oavsett om det handlar om politik, recept, väder, religion, underhållning eller trädgårdsarbete. Bloggar anses fortfarande vara en giltig informationskälla av många människor. Och avsaknaden av en blogg för ditt företag skickar ett subtilt budskap till kunder och potentiella kunder. Och det budskapet är: ”Vi bryr oss inte om du vet mycket om oss eller inte.”
Tänk på det. När du handlar online och stöter på ett litet företag som har det du vill ha men som inte har någon blogg eller webbplats… stör du dig på dem eller inte? Om du är ärlig mot dig själv kommer du att erkänna att du inte bryr dig om just den verksamheten längre. Och så har de förlorat dig som kund. Och allt för att de inte tog sig besväret att skapa en blogg eller hemsida.
Vilket är bättre, blogg eller hemsida?
För den här artikeln är en blogg och en webbplats exakt samma sak. Det finns vissa tekniska skillnader mellan bloggar och webbplatser, men de är endast avsedda för tekniska wonks.
För dig, den genomsnittlige småföretagaren, kan du med gott samvete kalla din blogg en webbplats. Det beror på att allt du behöver göra för att öka lönsamheten och varumärket kan göras på din blogg. Att kalla det en webbplats får det bara att låta mer professionellt. Och självklart kan du blogga allt du vill gratis, medan webbplatser kan få pengar.
Så hur börjar jag om jag inte har en webbplats för mitt lilla företag?
Låt oss ta exemplet med ett fiktivt litet företag som heter Bob’s Widgets. Nu vet Bob hur man gör bra widgets. Och han har några lojala kunder. Och mun till mun om hans fantastiska widgets sprider sig.
Bob vill ha mer varumärkeskännedom för sina widgets, men han är så upptagen med att polera, och olja och måla sina widgets att han inte har tid att investera i att göra några sociala medier själv. Och han har verkligen ingen ekonomisk position att anställa någon bara för att blogga om sina widgets.
Men Bob måste blogga, eller gå under.
Han måste ha en närvaro på sociala medier. Och eftersom Bob är en smart kaka, ser han sig omkring på sin personal och upptäcker att Sally i lager verkar ha mycket tid på sig. Som hon använder för att sms:a och hålla koll på sina Facebook- och Instagramkonton. Så snälla Bob kallar in Sally på sitt kontor och ”promoverar” henne till sin sociala mediechef.
Hon måste fortfarande hantera inventering, men nu får hon använda sina kunskaper i sociala medier (eller besatthet) för att skapa en daglig blogg för Bob’s Widgets. Han ger henne allmänna idéer om vad hon ska blogga varje dag. Hon i sin tur översätter dessa idéer till faktiska inlägg. Alla med WordPress-erfarenhet vet att en enkel blogg med grafik kan skrivas och läggas upp på några minuter.
När den väl är igång kommer han att testa sin bloggs effektivitet då och då genom att låta Sally göra 2-för-1 försäljning eller någon annan typ av fynd för sina kunder som bara nämns på hans blogg. På så sätt kan han spåra sina resultat från bloggen. Och skönheten är att när tillräckligt många artiklar har postats kan de börja användas igen.
Och allt är gratis för honom. Han har inte behövt spendera en krona extra.
Få kunderna till din webbplats.
Har du någonsin varit i en butik som tog din bild och satte upp den på en anslagstavla och rubricerade den ”Månadens kund?” Eller har du haft en liknande upplevelse online? Det är häftigt, visst, men kom igen… du älskade att se den!
Med din egen blogg igång är du i en perfekt position för att skicka positiv kundfeedback och känna igen kundlojalitet genom att be om ett foto och en kommentar. Och sedan postar det samma.
Faktum är att detta är ett spel som du inte kan överanvända. Om du gör din blogg om dina kunder och fördelarna de får av din produkt och/eller tjänster kommer det oundvikligen att dra fler och fler visningar. För när farbror Harry får sitt foto och sin kommentar på din blogg kommer han att skryta om det för hela sin familj och kräva att de ska ta en titt på det eller möta hans vrede.
Är du övertygad?
Jag hoppas det. Du borde vara. För att upprepa, en sajt kommer att öka din närvaro online, dra in fler kunder och ge ditt småföretag en extra beständighet och tillförlitlighet.