E-post marknadsföring.
När det görs rätt är det ett otroligt kraftfullt verktyg för att driva ditt företag framåt.
När det görs fel kan det dock driva bort potentiella kunder för gott.
Så hur ser du till att din e-postlista är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg för ditt företag?
Allt handlar om att hålla dina e-postprenumeranter engagerade. Och genom att följa strategierna som beskrivs nedan kan du se till att din lista förblir engagerad under lång tid.
Låt oss dyka in.
- Fokus på personalisering
När du skickar ett e-postmeddelande till en prenumerant är det viktigt att förstå att du konkurrerar med flera andra företag om deras uppmärksamhet.
En nyligen genomförd studie visade att en typisk prenumerant får upp till 11 kommersiella e-postmeddelanden varje dag. Så utan anpassning är dina chanser att sticka ut små till ingen.
De flesta e-postmarknadsförare inser detta. Faktum är att 38 % av marknadsförare säger att det var deras främsta mål att förbättra e-postanpassningen.
Men exakt hur gör man det? Här är några tips som hjälper:
- Segmentera dina e-postlistor. Genom att segmentera din lista säkerställer du att dina e-postmeddelanden är så riktade och personliga som möjligt.
- Anpassa dina ämnesrader. Om en prenumerant inte öppnar din e-post är det omöjligt att engagera dem. Genom att fokusera på personalisering kan du se till att du sticker ut bland de dussintals andra e-postmeddelanden de får varje dag.
- Anpassa avsändarens namn. Att ändra e-postavsändarens namn till en riktig person är effektivare än e-postmeddelanden som skickas från ett företagsnamn. Du kanske också vill testa att kombinera ett namn med företagsnamnet så att mottagaren vet vem det kommer ifrån.
Personalisering är framtiden för e-postmarknadsföring. Mer och mer data om konsumenter samlas in varje dag och marknadsförare använder denna data för att leverera mycket personligt innehåll via e-post. E-postautomatiseringsplattformar, som Campaign Monitor, leder laddningen i denna riktning. Nyligen förvärvade Campaign Monitor kunddataplattformen Tagga, med avsikten att ge kunderna möjlighet att skapa individuella profiler av sina kunders data.
Ett resevarumärke kan till exempel se kunder som har köpt resepaket från dem tidigare och som har sökt efter en resa till Hawaii under de senaste 30 dagarna men inte köpt. De kan sedan skicka dem en rabatt för deras nästa resa till Hawaii om de köper inom de närmaste 10 dagarna.
Även om fokus på personalisering kan hjälpa till med engagemangsgraden dramatiskt, är det inte den enda strategin till ditt förfogande.
- Använd uppmaning
Även om dina prenumeranter öppnar din e-post och läser den, betyder det inte nödvändigtvis att de är förlovade.
Verkligt engagemang handlar om att få dem entusiastiska över ditt varumärke och att tvinga dem att interagera med din webbplats. Det är därför en uppmaning är så viktig.
När du skapar en CTA för dina e-postmeddelanden finns det några saker du vill fokusera på. De inkluderar:
- Placering. Testa olika alternativ för att bestämma den optimala placeringen för din CTA (ovanför mitten, mitten av e-post, slutet av e-post).
- Design. Att skapa en knapp med en unik färg kan bidra till att avsevärt öka konverteringsfrekvensen.
- Kopiera. Att ha en knapp som säger ”Kontakta oss” kommer inte att ta bort det. Var relaterbar och skapa en kort, handlingsinducerande CTA som är relevant för mottagaren.
Om engagemang är ditt mål är det avgörande att identifiera en CTA med hög konvertering.
- Fråga frågor
Om du vill bli framgångsrik med dina e-postmarknadsföringskampanjer måste innehållet i dina e-postmeddelanden vara målgruppscentrerat.
Det betyder att det måste fokuseras på publiken och vad de vill ha (inte vad ditt företag vill ha).
Så vad är det bästa sättet att ta reda på vad din lista vill ha? Fråga dem.
Oavsett om det är hur ofta de vill ta emot e-postmeddelanden, när de vill ta emot dem eller vilken typ av innehåll de vill ha när de får dem, är det bästa sättet att fråga dina prenumeranter direkt för att säkerställa att du ger dem vad de vilja.
Ett annat bra sätt att lära sig vad dina prenumeranter gillar och inte gillar att skicka enkäter i dina e-postmeddelanden. Enkätplattformar som GetFeedback låter dig bädda in undersökningar direkt i din e-post för att lära dig allt om varje prenumerant. Dessa data kan sedan användas för att ytterligare personalisera framtida kommunikation över alla kanaler.
Gå vidare och engagera dig
Även om det finns många andra strategier som du kan använda för att engagera din e-postlista, erbjuder taktiken ovan ett bra försprång.
Gå vidare och engagera din lista. Din marknadsföringsframgång beror på det.