Du kanske tror att jag skulle rekommendera en noggrann korrektur- och redigeringsprocess för varje blogg.
Men så är inte fallet.
Eftersom jag inte vet tillräckligt om din blogg för att besvara frågan jag ställer i rubriken till den här artikeln för dig, kommer jag att ge dig redigeringstips för författare som hjälper dig att utvärdera din egen publikation.
Till att börja med är det bra att fråga dig själv: Är ditt bloggande framgångsrikt med din nuvarande nivå av redigering och korrekturläsning, eller skulle du ha nytta av mer omfattande ändringar?
När du har läst klart det här inlägget har du tydliga nästa steg att ta om din blogg skulle dra nytta av mer redigering och korrekturläsning.
Vad är skillnaden mellan redigering och korrekturläsning?
Det är vanligt att nybörjarskribenter undrar om det är skillnad mellan redigering och korrekturläsning.
Även om de båda är en del av revideringsprocessen efter att du skrivit ett utkast, är de verkligen distinkta aktiviteter. Och ännu viktigare, du bör behandla dem som distinkta aktiviteter om du vill ha bättre kontakt med dina läsare.
Kort sagt, innehållsredigering förfinar ditt skrivande till den bästa presentationen för din publik. Korrekturläsning av innehåll säkerställer att det inte finns några misstag eller dumheter som kan störa din läsares upplevelse eller skada din trovärdighet som innehållsskapare.
Ser du hur de båda är viktiga?
Redigering och korrekturläsning är också båda en del av den konstnärliga processen när du siktar på att skapa innehåll som tjänar både din publik och ditt företag.
Digitala handelspartners är Copybloggers byråavdelning, och vi är specialiserade på att leverera riktad organisk trafik för växande digitala företag.
Ställ dessa korrektur- och redigeringsfrågor om din blogg
Eftersom jag är en lojal anhängare av den sokratiska metoden, kommer vi att utforska den kolossala frågan, ”gör din blogg behöver korrekturläsning och redigering?” genom att ställa fler frågor. 😉
Efter att ha svarat på de tre frågorna nedan kommer du att avslöja hur du kan nå dina innehållsmål snabbare.
1. Varför publicerar du innehåll?
Om du aldrig har skrivit ner ett svar på den här frågan kommer ditt svar att ge mycket mer vägledning för ditt innehåll än bara hur du ska gå vidare med redigering och korrekturläsning.
Ditt skäl till att publicera är nästan en förutsättning innan du bestämmer innehållsmarknadsföringsstrategin för din blogg. Det hjälper dig att styra de ämnen du skriver om, såväl som ditt publiceringsschema.
Om du till exempel är en författare och vill skapa en portfölj så att kunder blir intresserade av att anställa dig, bör ditt innehåll vara exempel på ditt raffinerade och sofistikerade arbete.
Du skulle också vilja publicera regelbundet för att visa ditt engagemang för din blogg. De som dyker upp regelbundet för sin egen publik visar pålitlighet för kunderna.
Men om din blogg är ett utlopp för din råa, ofiltrerade kreativitet, kanske din publik inspireras av dina grova utkast och föredrar din mindre polerad skrift.
På tal om din publik…
2. Vem finns i din publik?
Dina ideala publikmedlemmar styr vilken typ av text du publicerar lika mycket som dina motiv för publicering.
Om de personer du vill betjäna kommer att stängas av på grund av konsekventa grammatik-, stavnings- och skiljetecken, är det en bra idé att lägga tid på att noggrant korrekturläsa och redigera ditt arbete.
Jag vet att du inte skulle förvänta mig att jag skulle förespråka kvantitet framför kvalitet, utan de människor du vill tjäna kanske inte bli förvirrad över felaktig grammatik. De kan helt enkelt älska informationen du delar med dem och föredrar att du publicerar så ofta som möjligt.
Tänk på din publiks behov för att bedöma dina metoder för att producera, granska och publicera innehåll.
3. Har ditt skrivande resonans hos dina läsare?
Tro inte att jag har varit mjuk mot dig. Det här är frågan där jag låter min Editor Flag vaja.
- Vilka speciella insikter delar du?
- Får ditt skrivande magnetiskt uppmärksamhet?
- Är läsarna tvungna att dela ditt innehåll?
Om du har problem med att behålla besökare och få prenumeranter rekommenderar jag att du skapar en mer robust upplevelse för dina läsare med en noggrann redigerings- och korrekturläsningsprocess. (Mer om det nedan.)
Du kan behöva redigera mer om du inte…
Du kan behöva redigera mer om du inte är fokuserad på specifika mål för innehållsmarknadsföring som stödjer ditt företag.
De misstag du rättar till och de vinnande detaljerna du avslöjar under en noggrann korrektur- och redigeringsprocess hjälper dig ofta att få kontakt med din målgrupp och fostra potentiella kunder som är intresserade av att göra affärer med dig.
När du behandlar din blogg som en professionell publikation är det mer sannolikt att du producerar bättre innehåll som är anpassat efter din publiks preferenser.
Dina läsare letar efter information om ett ämne från någon de gillar och litar på, så du har en möjlighet att bli den resurs de letar efter.
Vad göra här näst
I Varför marknadsförare behöver innehållsredigerare får du lära dig åtta steg för att bli din egen redaktör för innehållsmarknadsföring.
Dessa tips är inte lektioner i grammatik, stavning och skiljetecken. De lär dig korrekturläsning och redigeringstekniker som höjer kvaliteten på ditt innehåll.
Upptäck sedan Traffic Light Revision Technique för att noggrant redigera ditt eget skrivande.
När du vet hur man tänk som en redaktör för din stora bloggstrategi kommer trafikljusrevisionstekniken att hjälpa dig att kritiskt granska de enskilda delar av innehållet du skapar.
Du kan behöva korrekturläsa mer om…
Du kan behöva korrekturläsa mer om … ditt innehåll regelbundet har flera uppenbara fel som gör att din blogg ser slarvig ut.
Så enkelt är det.
Visa att du värdesätter dina läsares tid. Om du vill ha deras uppmärksamhet är det vettigt att fokusera din uppmärksamhet på detaljer.
Vad göra här näst
Korrekturläsning skiljer sig från läsning. Du kommer ständigt att förbise vissa misstag – även om du läser din text flera gånger – om du inte läser som en korrekturläsare.
Plocka upp korrekturläsningsteknikerna jag använder i Copybloggers artiklar i 3 korrekturläsningspekare, så att ditt skrivande inte delas av fel anledning.
Utvärdera din korrektur- och redigeringsprocess
Ta 30 minuter (eller mindre) för att utvärdera var din egen korrekturläsning och redigering är idag.
Att spendera så lite som 10 minuter på de frågorna kan hjälpa dig att sätta nya publikationsprioriteringar.
Har du en process som fungerar för din blogg? Något du skulle vilja förbättra? Dela i kommentarerna nedan!
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.