Var lägger du din marknadsföringsbudget?
Automatisering av sociala medier kommer till en kostnad, även om du håller fast vid grundläggande programvara. Är det värt det?
E-postautomatisering kommer med en månatlig kostnad; tjänar det tillräckligt för att motivera kostnaden?
Vart ska dina marknadsföringspengar gå? Är e-post död som en dodo? Folkmassan säger sociala medier, och speciellt Facebook, men har du kollat själv?
Marknadsbeslut handlar alltid om att välja de mest effektiva kanalerna för konvertering till kunder. När du tittar på din typiska kundprofil kan beslutet verka självklart; Facebook om din kundprofil är mindre än 30, och e-post om han är över 30. Men är det en överförenkling?
Jämför räckvidd
Antalet följare på Facebook är högt, men det betyder ingenting eftersom det är nästan omöjligt att kommunicera med dem. Facebooks filtreringsmekanismer. Brian Boland från Facebook i Storbritannien skrev om varför organisk räckvidd är på väg mot noll.
Att dela hjälper till att öka din räckvidd och att sätta ditt varumärke framför nya ansikten, men ökningen kommer från en så liten bas att det alltid kommer att vara ett lågt antal.
Det tar mer ansträngning att skaffa e-postprenumeranter, men varje prenumerant kommer att se din e-post, även om det kan finnas på fliken Kampanjer.
Facebook-processen
Någon är intresserad av dig och klickar på en länk för att följa din Facebook-sida. Du hoppas att de kommer att se en del av ditt innehåll i sina flöden.
I verkligheten är din organiska räckvidd till Facebook-följare mycket låg av två anledningar:
- Facebook begränsar organisk räckvidd eftersom de vill att du ska betala för annonser
- Det finns så många möjliga objekt som kan visas i användarnas flöden
Om någon följer dig, inte ens då ser de din sida i sitt flöde.
Din sida är gömd bakom länken Sidor som markerats ovan. Endast om individen krymper sidan eller rullar ner kommer han eller hon att se mer än de översta sidorna de har följt.
Chansen för en av dina följare att gå igenom denna process för att se vad som händer i ditt företag är i praktiken noll.
E-postprocessen
Någon måste anstränga sig lite mer för att registrera sig på din e-postlista.
Du kan göra din registreringssida attraktiv och beskriva alla fördelar människor kommer att få genom att klicka på den knappen.
En prenumerant måste anstränga sig lite för att registrera sig, men det är inget oväntat, och det betyder bara några klick om han använder en autofyll-app.
Du kan sedan dirigera abonnenten till vilken sida du väljer. Du har hans uppmärksamhet, så använd den med gott resultat.
Från och med nu ser prenumeranten varje meddelande du skickar. Ja, du måste arbeta hårt för att göra dem tillräckligt intressanta för att de är värda att öppna, men detsamma kan sägas om ett inlägg på Facebook-sidan. Åtminstone med e-post vet du att folk kommer att se dina marknadsföringsmeddelanden.
Fördel med Gmail
E-post har en annan fördel. Om du använder ett Gmail-konto kan du anpassa din signatur. Du kan göra detta med hjälp av länken Inställningar i ditt konto, men e-postsignaturen du får är tråkig och gör ingenting för din marknadsföring.
Vad skulle du ge för att ha en e-postsignatur som en av ovanstående? WiseStamp är en gmail-signaturapp som låter dig designa e-postsignoffen för dina drömmar.
Facebook Automation vs E-postautomation
Möjligheterna att automatisera Facebook är begränsade. Ja, du kan använda Hootsuite för att ladda upp en serie inlägg, men kom ihåg att bara 7 % av dina följare kommer att se ditt inlägg om du inte betalar för att marknadsföra det.
Personalisering är inte möjlig med Facebook-inlägg, vilket ytterligare begränsar deras omvandlingsfrekvens.
Möjligheterna till e-postautomatisering är oändliga. Den smarta autosvararen från GetResponse låter dig bygga flera listor och dela upp varje lista i segment så att du lättare kan rikta in dig på specifika grupper.
Du kan också skicka obegränsat med personliga e-postmeddelanden och utveckla automatiserade arbetsflöden som du kan använda gång på gång.
Kolla in det här SmallBiz Technology-inlägget för ytterligare råd om att välja en leverantör av marknadsföringsautomatisering.
Din takeaway
Kundförvärv är en kombination av räckvidd och engagemang. Det ena utan det andra är värdelöst. Om ditt meddelande når en miljon människor, men ingen klickar på länken, var all den räckvidden bortkastad. Facebook har för många distraktioner för att vara ett effektivt marknadsföringsmedel i slutskedet. Dess bästa användning är att övertala Facebook-användare att prenumerera på din e-postlista.
Bygg din e-postlista och använd en autosvarare för att skicka flera meddelanden till dina prenumeranter. Var öppen och var dig själv eftersom folk köper från människor de litar på. E-postmeddelanden och blogginläggen de länkar till är utmärkta verktyg i den förtroendeskapande processen som måste föregå varje försäljning.