Obs: Den bästa praxis för gästinlägg att komma ihåg är att pitcha artiklar till webbplatser som faktiskt accepterar inlägg från gäster. Även om vi uppmuntrar dig att gästinlägga för att utöka din publik, accepterar Copyblogger inte gästinlägg. Men oroa dig inte – dessa tips är användbara för alla publikationer.
Första gången jag skrev Copybloggers veckobrev, Mördarpoetenjag nämnde att Copyblogger avvisade det första gästinlägget jag skickade in.
Idag ska jag dela med mig av den historien för att belysa den känsliga karaktären av relationer mellan författare och redaktörer. Lektionerna och bästa praxis för gästbloggning kommer att tjäna dig långt in på det nya året, när du finjusterar din process för hur du skriver ett bra blogginlägg och kartlägger din strategi för innehållsmarknadsföring.
(Förresten: Om du inte redan prenumererar på Mördarpoeten, registrera dig här för att få kompetensförstärkande resurser och ett kort meddelande från mig varje fredag.)
Låt oss ta det tillbaka till bästa praxis för gästinlägg under 2008 …
När jag började utveckla min personliga strategi för gästinlägg, satt Copyblogger överst på min ”Där jag vill gästposta”-lista.
Fem år senare nådde jag mitt mål.
Så, hur spenderade jag tiden mellan maj 2008 och maj 2013, när mitt första blogginlägg dök upp på Copyblogger?
Jag tränar noggrant på att skriva, förstås.
Även om jag hade stora förhoppningar om att kunna göra gästinlägg för Copyblogger under de tidiga stadierna av min skriv- och redigeringsverksamhet online, var det mitt avslag från Copyblogger som formade min efterföljande framgång med gästinlägg.
Det förberedde mig också för att bli Copybloggers chefredaktör 2014.
Avslag är inte misslyckande
Jag hade läst om storyselling på Copyblogger dagligen i två år innan jag skickade in ett oönskat gästinlägg via e-post till Copybloggers dåvarande Chief Content Officer, Sonia Simone.
Eftersom jag inte hade några kontakter som kunde göra en introduktion valde jag att skriva ett kort och informativt e-postmeddelande med det färdiga inlägget bifogat i ett Microsoft Word-dokument (mycket 2010), samt en html-version i en vanlig textfil ( också mycket 2010).
Det var ett långt skott, men jag tyckte att mitt inlägg var kreativt. Och HTML-koden, som inkluderade hyperlänkar till andra Copyblogger-inlägg, kunde enkelt överföras till WordPress. Det var klart för publicering, precis som redaktörer gillar inlägg.
Efter två veckor utan att ha fått svar på min allt-i-ett-introduktion och pitchemail använde jag sajtens kontaktformulär för att följa upp.
Jag fick ett svar från Copyblogger HelpDesk att redaktionen skulle höra av sig om de var intresserade av att publicera min artikel.
Redaktionen kontaktade mig aldrig, men avslaget hjälpte min författarkarriär att växa mer än om posten hade antagits för publicering.
Misslyckande är inte ens misslyckande – det är bara … vad som händer
Jag framhärdade inte och mailade någon på Copyblogger igen, men jag gav inte upp heller.
Utan att tappa förtroendet för min skrivförmåga accepterade jag att mitt inlägg inte passade bra för bloggen.
Det var då min syn förändrades till att se upplevelsen som en möjlighet.
Jag bestämde mig för att jag inte var redo att skriva för Copyblogger. Det var mer arbete att göra innan stjärnorna skulle anpassa sig.
Varför gästinlägg?
Mitt mål var att utöka min skrivportfölj och utveckla en bredare onlinenärvaro som skulle introducera potentiella kunder till min tjänsteverksamhet.
Så efter avslaget från Copyblogger var min nästa uppgift att hitta en bättre passform för innehållet jag hade skrivit.
Vem mer kunde jag kontakta? Ännu viktigare, vilken annan publik skulle ha nytta av det jag hade att dela med mig av?
Mitt fokus låg på vem som kunde använda mina artikelidéer.
När denna enda faktor driver ditt relationsbyggande och ditt gästinlägg, hittar du alltid det bästa stället att publicera ditt inlägg.
Hemligheten bakom framgång med gästinlägg
Du kommer att upptäcka att de flesta webbplatser av hög kvalitet inte behöver mer av samma information som deras vanliga skribenter bidrar med.
Istället letar dessa bloggar ofta efter artiklar om relaterade ämnen som visar expertis.
Med andra ord: originellt, användbart innehåll uttryckt genom en unik skrivröst.
Men inte för unik.
Framgång för gästinlägg handlar om att hitta rätt balans. Unikt skrivande är bara en del av ekvationen eftersom webbplatser har etablerade redaktionella standarder.
Du blir gäst i deras redaktionshem och du måste anpassa din presentation för att säkerställa att din text och ton matchar deras typiska publiceringsstil.
Vid det här laget blev jag faktiskt entusiastisk över att skriva för andra webbplatser än Copyblogger, även om de inte var mitt förstahandsval.
Mitt första val var bara en startplats.
5 bästa metoder för kritiska gästinlägg
Om du har skapat innehåll för din egen sida ett tag, kanske du har din egen smarta process för att skriva blogginlägg.
Du kanske har behärskat teknikerna som gör att du kan publicera på ett vanligt schema.
Men när du publicerar på en webbplats som du inte driver har du kommit in på ett nytt territorium.
Tydlig och effektiv korrespondens med en sajts redaktör är en förutsättning, och ditt gästinlägg behöver ofta se ganska annorlunda ut än de inlägg, eller personliga skrifter, du normalt publicerar.
Här är fem bästa praxis för gästinlägg att införliva i din innehållsmarknadsföringsstrategi.
1. Tänk som en redaktör
När en redaktör bestämmer sig för att göra ett gästinlägg går hon i god för den författaren.
Du vill att ditt skrivande ska övervinna alla invändningar hon kan ha om att acceptera ditt innehåll.
Och det har ingenting att göra med hur chattig du är i din e-post. Håll fokus på arbetet…
2. Begränsa småpratet
Låt ditt utmärkta skrivande tala för sig själv.
Låt det visa ditt värde som gästskribent.
Professionalism och vänlighet är viktiga egenskaper när du kontaktar redaktörer, men de kompenserar inte för undermåligt innehåll.
3. Härma inte
Vill du undvika att skicka in det underordnade innehållet jag just nämnde?
Träna på att skapa nya diskussioner om klassiska ämnen, istället för att återuppliva traditionella råd.
Det tar tid och engagemang att finjustera både din skriv- och redigeringsförmåga.
4. Bli en resurs som ämnesexpert
Om ditt gästinlägg förmedlar information som kan ha skrivits av vilken innehållsskapare som helst, kommer webbplatsen du pitcha till förmodligen inte att uppskatta det som en speciell artikel.
Men när en redaktör bara kan få det innehåll hon behöver från du, du blir en värdefull resurs.
Om du är en ämnesexpert kan du till och med bli ombedd att skriva igen.
5. Producera fristående artiklar
Även om hyperlänkar till källor är användbart, missbrukas det ofta och resultatet blir förvirrande, ofokuserad skrift.
Överväg att skriva ditt gästinlägg som en tryckt tidningsartikel.
När en tryckt artikel får resonans hos en läsare, kommer hon att riva den ur publikationen och lägga den på sitt kylskåp med en magnet. Hon behöver inte också bifoga 15 andra artiklar för att komplettera texten.
Förtvivlans berättigandegrop
Återigen, du kan skriva för din egen webbplats hela dagen, varje dag om du vill, men det finns ingen garanti för att ett av dina inlägg kommer att accepteras för publicering på någon annans webbplats (även om du tror att det är det bästa innehållet du någonsin skrivit ).
Innehållet måste stämma överens.
När du tänker som en redaktör, som föreslås i tips nummer ett ovan, vidgar du ditt perspektiv och börjar förstå upplevelsen av att redigera en blogg med flera författare.
Om du inte tänker som en redaktör, avvisade författare tenderar att känna sig kränkt och en känsla av berättigande.
När du inte litar på och respekterar en redaktörs beslut och följer upp aggressivt – återför ditt fall till någon som redan har tagit tid att granska din första begäran – skadar du ditt rykte.
Det finns en anledning till varför du aldrig har hört någon uppriktigt säga:
”Den personen var ur linje! Men bra att de var det, för jag vill verkligen göra dem en tjänst nu!”
I vissa fall kan redaktörer begära en omskrivning om ditt ämne har potential, men låt dem ta det beslutet.
När du blir din egen innehållsredigerare börjar du känna igen det naturligt själv när ett blogginlägg passar bra för en webbplats – och när det inte är det.
Och när det inte är det är det okej. Texten kan ha stor framgång som en del av innehållsbiblioteket på din egen webbplats.
Studie; följ inte
När du vill komma i kontakt med en redaktör bör forskning vara din första prioritet. Gör dina läxor.
Under din utforskning av en person eller publikation kommer du sannolikt att upptäcka en mängd sociala medieprofiler.
Men tryck inte slentrianmässigt på Följ- eller Anslut-knapparna ännu.
Om du redan följer hundratals eller tusentals människor, vad hoppas du uppnå med detta tillägg? Kommer du verkligen att uppmärksamma redaktörens uppdateringar? Tror du att ”följ” eller ”inbjudan att ansluta” kommer att få honom eller henne att lägga märke till dig?
Sikta på engagemang i sociala medier som hjälper dig att lära känna någons onlinepersonlighet och organiskt utveckla en relation med dem över tid.
Gästinlägg är en kommunikationsövning
Det är en process och en praktik.
Du måste acceptera att även om du följer alla dessa bästa praxis för gästinlägg, kommer du ibland att göra misstag och inte få de resultat du vill ha.
Men en del av processen och praktiken är att erkänna dessa misstag, omgruppera och driva framåt på ett annat sätt.
Kommunikationsövningen handlar mindre om vad du vill ha och mer om att hitta ett utlopp som passar dina nuvarande förutsättningar.
Det finns alltid en form av framgång som väntar på dig på din nuvarande nivå.
Även om du kanske vill göra gästinlägg på din favoritwebbplats för att gynna ditt företag, mäts effektiviteten av alla inlägg alltid av värdet det ger för andra.
Pitch från denna serveringsplats. När du gör det kommer du att känna igen en mängd möjliga platser för att publicera ditt skrivande.
Och din prestation är inte bara publicering. Du kommer också att få erfarenhet av kommunikation och etablera arbetsrelationer som kan skörda ovärderliga frukter.
Som en av mina yogainstruktörer säger, ”övningen är poängen.”
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.