[This post was originally published on 28th Jan 2021. It has been updated on 17th Oct 2022.]
E-postmarknadsföring är ett av de mest strategiska verktygen i en digital marknadsförares arsenal. Som sagt, företag måste veta hur man bäst använder e-postmarknadsföring för att uppnå sina mål.
2023 kan komma med nya e-postmarknadsföringsutmaningar, eller så kan det göra jobbet lättare; du vet aldrig. Det finns redan mycket osäkerhet, men jag skulle satsa på att vilja ha all hjälp jag kan få.
Den här guiden hjälper dig att förbereda dig för att krossa dina e-postmarknadsföringsmål 2023.
Låt oss börja med att förstå varför du behöver specifika strategier för B2B e-postmarknadsföring.
Orsaker till att B2B e-postmarknadsföring behöver specifika strategier
Målen med B2B e-postmarknadsföring är att engagera företag och inte individer. Det är den främsta anledningen till att det behövs distinkta strategier för att få det att fungera.
Om vi pratar om ett B2C-upplägg är en individ beslutsfattaren i varje skede av köparens resa. Å andra sidan finns det olika beslutsfattare i varje steg i ett B2B-upplägg. Du måste skapa e-postmeddelanden som tilltalar flera personer. Så på sätt och vis har du flera mål och beröringspunkter.
I ett företag finns det flera avdelningar som är involverade i att fatta ett köpbeslut. Det innebär att försäljningscykeln blir lite längre jämfört med B2C. Därför behöver du mer utarbetade e-postkampanjer för potentiella kunder för att avsluta dessa affärer.
Medan B2C och e-handelsstrategi för e-postmarknadsföring handlar mycket om reklammeddelanden med rabatter och försäljningsmeddelanden, bör B2B-e-postmeddelanden vara mer pedagogiska till sin natur. De bör sträva efter att ge mer information till läsarna. Det är en bra idé att dela innehållsresurser om det behövs.
Med det sagt, låt oss gå vidare till de 5 effektiva B2B-metoderna och strategierna för e-postmarknadsföring.
5 effektiva e-postmarknadsföringsstrategier du behöver 2023
Låt oss titta på de fem bästa sätten att få ut det mesta av din e-postmarknadsföringsplan nästa år.
1. Använd tillförlitlig och heltäckande B2B-data
B2B-data är bränslet för din e-postmarknadsföringsmotor. Oavsett om du behöver bygga aktiva listor, öka e-postrelevansen eller segmentera målgrupper är det viktigt att ha tillgång till korrekt och allomfattande B2B-data.
Att profilera dina B2B-leads är av största vikt om du vill skapa en kraftfull strategi för e-postmarknadsföringskampanjer. Använd beteendemässiga, psykografiska, demografiska och firmografiska data för att få en djupare förståelse för din avsedda målgrupp och skräddarsy dina e-postmeddelanden. Detta hjälper dig att få bättre kontakt med potentiella kunder och potentiella kunder samtidigt som du förbättrar din avkastning på e-postmarknadsföring.
Glöm inte att upprätthålla datahygien eftersom det är nyckeln till att förbättra din e-postmarknadsföringsprestanda och uppnå en hög konverteringsfrekvens. Närmare 27 % av marknadsförarna säger att dålig data leder till en intäktsförlust på 10 % eller mer per år.
Det finns sex huvudroller i köpcentret för B2B-modellen.
- Initiativtagare: Människor som blir medvetna om din produkt och blir intresserade av den
- Användare: Personer som mest sannolikt kommer att använda produkten
- Köpare: Teammedlemmarna som kommer att vara involverade i logistik, budgetering och administrativa faktorer som följer med köpet
- Beslutare: De beslutsfattare som godkänner köpet
- Gatekeepers: De personer som styr informationsöverföringen mellan teammedlemmarna
- Influencers: Alla i företaget som påverkar köpprocessen; det omfattar alla på företaget
2. Använd intelligent automatisering av e-postmarknadsföring
Automatisering är inte längre framtiden för marknadsföring. Det är nuet. Använd automatisering av e-postmarknadsföring för att skicka riktade och aktuella meddelanden till kunder under varje steg i deras köpcykel. Du kan också utnyttja automatisering för att öka prospektens engagemang, transaktioner och e-postmarknadsföringseffektivitet.
Dessutom automatisera dina e-postmarknadsföringskampanjer för att effektivt utlösa svar från dina målgrupper. Anslut snabbt och automatiskt till dina målgrupper varje gång du lanserar en ny kampanj, de visar intresse för dina produkter eller så överger de en kundvagn.
Som sagt, automatisering av e-postkampanjer är inte en silverkula. För bättre resultat med e-postmarknadsföring, använd automatisering som är baserad på datadrivna insikter och mänsklig intelligens. Datadriven e-postautomatisering hjälper dig att ansluta till förespråkare och avancerade användare tidigt och med rätt budskap, anpassade kampanjer, minskad churn-risk och merförsäljning vid rätt tidpunkt.
3. Hyperanpassa ditt e-postmarknadsföringsinnehåll
Skapa dynamiskt innehåll baserat på faktorer som hjälper dig att hyperpersonalisera dina e-postmarknadsföringsmeddelanden. Dessa faktorer kan inkludera din publiks köpavsikt, intressen, preferenser, lojalitetsprogramstatus, köphistorik, plats osv.
Bygg köparpersonligheter, segmentera din e-postlista, inkludera databaserade produktrekommendationer och använd webbplatsbesökarintelligens för att lägga till ett starkare lager av hyperpersonalisering till dina e-postmarknadsföringskampanjer.
4. Använd e-postretargeting för att engagera inaktiva kunder igen
Det är 70 % större sannolikhet att individer som inriktas med remarketing konverterar i genomsnitt. E-postretargeting används inte bara för att åter engagera inaktiva köpare och prenumeranter som inte har köpt från dig, utan det är också en kraftfull e-postmarknadsföringsstrategi för att driva vanliga kunder att köpa mer.
Använd e-postmeddelanden om återengagemang för att få tillbaka inaktiva B2B-kunder genom att påminna dem om varför de borde stanna hos ditt varumärke. Skicka e-post om lagerpåfyllning för att informera konsumenterna om att deras favoritprodukter är tillgängliga igen. Representera produkter i övergivna vagnar på ett attraktivt sätt utan att låta säljande. E-postmeddelanden om påminnelser om förnyelse av produkter eller tjänster är också en effektiv B2B-strategi för e-postmarknadsföring för att åter engagera användarna.
5. Skriv ämnesrader som ökar öppningshastigheten för e-post
Perfekt utformade e-postämnesrader kan verkligen göra skillnad i din e-postmarknadsföringsplan. Det är trots allt det allra första som mottagarna ser. Därför är det mycket viktigt att se till att din ämnesrad är korrekt. Enbart baserat på ämnesraden kommer cirka 69 % av personerna att rapportera ett e-postmeddelande som spam. Vidare öppnar cirka 33 % av mottagarna e-postmeddelanden på grund av catchy ämnesrader.
Personliga ämnesrader är ganska effektiva för att fånga mottagarnas uppmärksamhet, vilket är ett bra sätt att förbättra din öppningshastighet. Du kan använda emojis, fakta och siffror, shoutouts, meddelanden om rabatter eller gratissaker, eller ord som slår in på mottagarens köparavsikt för att skapa oemotståndliga ämnesrader. Ett annat sätt att skapa ämnesrader som ökar antalet e-postöppningar är att skapa en känsla av brådska eller nyfikenhet hos dina mottagare.
Här är några exempel på ämnesrader som kan övertala mottagare att öppna mejlen.
- Grattis! Du har lagt till 100 lojalitetspoäng. Lös in dem innan de löper ut
- Varumärket du älskar välkomnar dig. ? Vi har några freebies att starta vårt förhållande
- Nyheter: XYZ-företaget stänger ner ABC-avdelningen eftersom…
- Du kommer inte att tro vad vi just lanserade! Vi kommer att skräddarsy den för våra första kunder
- Produkter i din övergivna varukorg är nu tillgängliga till 10 % rabatterat pris.
Slutlig tanke
Med implementeringen av dessa moderna och resultatorienterade strategier kommer du att vara väl positionerad för att nå dina B2B-mål för e-postmarknadsföring för 2023. Se till att testa, analysera och mäta dina e-postmarknadsföringsstrategier för att välja de mest effektiva och förbättra dem ytterligare.