Sociala medier är nu en viktig del av varje marknadsföringsstrategi. Men för att framgångsrikt kunna utnyttja sociala kanaler för att marknadsföra ditt företag måste du vara mer än bara kreativ.
Det finns många tekniska aspekter som även icke-tekniker måste vara medvetna om för att få ut så mycket som möjligt av sina sociala medier. Och även om du har någon i ditt team som sysslar med de ”tekniska grejerna” måste du fortfarande förstå allt vad som händer under huven.
I den här artikeln kommer vi att gå igenom en lista över tekniska aspekter av sociala medier som du kommer att stöta på och ge dig den kunskap du behöver för att tackla dem mer självsäkert.
Öppna Graph
Som de flesta marknadsförare idag lägger du förmodligen mycket tid på att producera kvalitetsinnehåll för din webbplats och din blogg. Innehåll är trots allt kärnan i inkommande och det är det som lockar människor till din webbplats och ditt företag.
Men vad händer när någon delar ditt innehåll på sociala medier? Är det tillräckligt iögonfallande och ger det dig den synlighet du är ute efter?
Om du vill att ditt innehåll ska sticka ut när det delas på Facebook, måste du ge Facebook ”vägledning” när det gäller vilken information det ska visa när någon delar en länk från din webbplats.
Det är syftet bakom Öppna Graph-protokollet. Det gör det möjligt för dina webbsidor att bli rika objekt i den ”sociala grafen”. Med andra ord måste du förse Facebook med taggar, dvs kodavsnitt som den kan tolka. De viktigaste sakerna du vill ange är titeln (og:titel), beskrivning (og:beskrivning) och bilden (og:bild) som visas när dina sidor delas.
Taggen og:title berättar för Facebook vad din sida eller ditt objekt handlar om och hur det ska visas i den sociala grafen.
Exempel:
Taggen og:description berättar för sociala medier-användare mer om din sida och, om den är bra skriven, kan den få fler att klicka på din länk och besöka din sida.
Exempel:
Taggen og:image låter dig ange webbadressen till en bild som ska inkluderas med innehållet som delas i den sociala grafen. Vi vet alla att innehåll med bilder sticker ut i nyhetsflödet!
Exempel:
Det finns många andra valfria taggar som du kan inkludera för att beskriva ditt innehåll, men de ovan är ett absolut måste!
För att använda Open Graph-protokollet måste du lägga till taggar i avsnittet
i HTML-koden för din webbplats. Om du använder WordPress finns det praktiska plugins som lägger till Facebook Open Graph-metataggar på din webbplats. Plugins som dessa kommer att göra implementeringen av og-taggar mycket enklare för dig!Twitter-kort
Twitter-kort liknar Open Graph-taggar men de används specifikt för Twitter. Det finns två huvudtyper av kort tillgängliga för sociala medier – sammanfattningskort som inkluderar titel, beskrivning och miniatyr, och sammanfattningskort med stor bild som är samma som sammanfattningskort men med en mer påtaglig bild.
När någon delar ditt innehåll läggs ett ”Twitter-kort” till ditt innehåll så att Twitter inkluderar mer information i inlägget. Det enklaste sättet att lägga till Twitter-kort på dina sidor är med ett WordPress-plugin som Yoast WordPress SEO.
Allt du behöver göra är att aktivera Twitter-kort i Yoast, ange ditt Twitter-konto som ska kopplas till kortet och välj det standardkort som ska användas. Men om dina plugins inte är tillgängliga för bloggplattformen du använder kan du förbereda korten själv och sedan låta någon från ditt utvecklarteam lägga till dem i din webbplats kod.
Twitter tillhandahåller ett verktyg som hjälper dig att skapa taggarna, och det bekräftar också att du har ställt in koden korrekt. Du kan också använda KnowEm Social Media Optimizer verktyg för att se om ditt innehåll är korrekt optimerat.
Jag skrev ett utförligt inlägg om ställa in Twitter-kort som guidar dig genom processen steg för steg.
Obs: När du använder Opengraph-data för att beskriva data på en sida kan du kombinera Open Graph/Twitter Card så att du inte duplicerar båda. Se här för ett exempel på detta.
Facebook Pixel
Du har besökt en viss webbplats och efter ett tag börjar du se deras annonser i ditt Facebook-flöde. Det verkar som om de pratar med dig direkt eftersom annonserna handlar om en specifik produkt/tjänst du tittade på. Facebook Pixel gör den här typen av inriktning möjlig!
Så, vad är Facebook Pixel? Det är en kod som du infogar på din webbplats och det hjälper dig att spåra omvandling av Facebook-annonser, bygga anpassade målgrupper och remarketing till personer som redan har vidtagit åtgärder på din webbplats.
Med Facebook-pixel kan du samla in data om en uppsättning av nio händelser som Facebook har fördefinierat, eller så kan du specificera anpassade händelser, t.ex. åtgärder som besökarna utför på din webbplats och som är viktiga för ditt företag att spåra.
Det kan låta komplicerat, men det är faktiskt enkelt att skapa din Facebook-pixel. Gå bara till Facebook Ads Manager och välj Pixlar från menyn.
Därefter klickar du på Skapa en Pixel, lägg till ett namn på din pixel som kommer att vara representativt för ditt företag och klicka på Nästa.
Nu när du har din pixel redo vill du lägga till den på din webbplats och du kommer att göra detta genom att installera koden på dina sidor. Du kan antingen kopiera och klistra in koden eller använda en Tag Manager-plugin för att infoga pixelkoden.
Som med andra kodavsnitt som vi pratade om tidigare i den här artikeln, kan du lägga till dem själv eller be din utvecklare att göra det åt dig.
Så här kan du göra det själv:
Kopiera och klistra in koden i rubrikkoden för din webbplats HTML – detta innebär att pixelkoden måste placeras mellan den inledande header-taggen
och den avslutande -taggen. Du måste upprepa detta för varje sida på din webbplats.Du kan lära dig mer om hur du ställer in Facebook-pixlar och använder dem för konverteringsspårning Denna artikel.
UTM-spårning
UTM-parametrar låter dig förstå källorna till din trafik och de är särskilt användbara för att spåra trafik från dina sociala mediekampanjer. Låt oss säga att du delar samma länk till ett blogginlägg på olika sociala medieplattformar – hur vet du vilken plattform som ledde mest trafik till det blogginlägget? Genom att lägga till UTM-parametrar till URL!
Du kan lägga till UTM-parametrar till en URL med hjälp av Googles Kampanj URL Builder. Verktyget låter dig lägga till unika identifierare eller taggar till webbadressen så att du enkelt kan spåra dina kampanjer i Google Analytics.
Det finns ett formulär med flera fält du behöver fylla i, inklusive en URL till ditt blogginlägg, Kampanjkälla (t.ex. Twitter, Facebook), Kampanjmedium (t.ex. socialt inlägg, annons, etc.) och Kampanjnamn. För betalda annonskampanjer kan du också lägga till sökord och annonstext för att skilja annonser åt.
Här är ett exempel på en kampanjadress med UTM-taggar:
~https://razorsocial.com/youtube-channel-management/?utm_source=Facebook&utm_medium=post&utm_campaign=november-promo~
I URL Builder kan du också konvertera URL:en till en kortlänk för sociala delningsändamål. Efter några dagar kommer Google att samla in data och du kommer att kunna spåra prestandan för UTM-länkarna som du delade i ditt GA-konto under Kampanjersektionen.
Analytics
Dina ansträngningar på sociala medier skulle vara helt bortkastade om du inte hade ett sätt att spåra, mäta och analysera dem. Analyser av sociala medier hjälper dig att förstå relevant social data och tolka resultaten så att du kan optimera dina ansträngningar därefter.
Det finns så många olika saker vi behöver övervaka på sociala medier, och saker kan bli ganska förvirrande även för den kunniga marknadsföraren. Det är därför jag skapade Social Media Analytics Compass för att hjälpa marknadsförare att förstå de viktiga områden de behöver övervaka för sina sociala mediekanaler.
De mätvärden du bestämmer dig för att spåra och analysera beror till stor del på ditt företags specifika behov. När du bestämt dig för vad du behöver övervaka måste du hitta rätt verktyg som ger dig de mest relevanta rapporterna.
Varje sociala medieplattform har sina egna analysverktyg som du kan utnyttja, till exempel Twitter-analys eller Facebook Insiktermen det finns också ett antal tredjepartsverktyg som du kan använda för att analysera prestandan för dina sociala konton.
Till exempel, Enkelt mätt tillhandahåller en rapporteringsplattform för sociala medier som stöder ett brett utbud av sociala nätverk. Ett verktyg som Rival IQ kan hjälpa dig att jämföra dina sociala mediers prestanda med dina konkurrenters. Och det kan du såklart använda Google Analytics för att mäta initiativ på sociala medier.
Inbäddade inlägg på sociala medier
Du måste ha sett detta många gånger vid det här laget i olika onlinepublikationer – relevanta tweets inbäddade i innehållet. Det är en så populär praxis att du måste ha undrat hur du kan göra det själv för att berika dina blogginlägg.
Detta är faktiskt ganska enkelt att göra när du väl kan alla steg. Först måste du klicka på nedåtpilen i det övre högra hörnet av tweeten. Där ser du en meny med alternativ. Välj alternativet ”Bädda in tweet” och kopiera den medföljande koden. Allt du behöver göra då är att öppna WordPress-inlägget där du vill bädda in tweeten och helt enkelt klistra in koden. Lätt, eller hur?
Här är ett exempel på inbäddad tweet:
Du kan också göra detta med Facebook-inlägg. Hitta inlägget du vill bädda in och klicka på de tre prickarna i det övre högra hörnet. Välj alternativet för inbäddning, kopiera koden och klistra in den i din WordPress HTML-redigerare. Och det är allt!
Här är ytterligare ett knep för att få det Facebook-inlägget att sticka ut i ditt innehåll. För att få det att synas i mitten av ditt inlägg, lägg till
Sammanfattning
Det vi diskuterade i den här artikeln är några av de väsentliga tekniska aspekterna av sociala medier som varje marknadsförare åtminstone måste vara medveten om. Jag hoppas att jag hjälpte dig att förstå dem bättre så att du med säkerhet kan använda dem för att förbättra dina resultat på sociala medier.
Finns det några andra tekniska detaljer relaterade till sociala medier som jag inte täckte och som du gärna vill veta mer om? Dela i kommentarerna nedan!