Utvecklingen av artificiell intelligens-teknologi förändrar hur vi interagerar med världen. e-handel är särskilt känsligt.
Teknikens framsteg förändrar hur vi interagerar med världen. Det finns inte ett enda företag globalt som inte har påverkats av artificiell intelligens på något eller annat sätt (AI). Tekniken går exponentiellt framåt, från spelsystem för virtuell verklighet (VR) till robotar med artificiell intelligens (AI) i industriell produktion. Och det är inte ens i närheten av Q Commerce.
Men eftersom inlärningsteknologier och algoritmer redan förändrar branschen, är e-handel särskilt känslig för störningar av artificiell intelligens (AI). Det kan förändra hur vi köper och säljer varor på internet.
Artificiell intelligens (AI) kan inte bara utföra jobb som människor tidigare utfört manuellt, utan den kan också optimera kundupplevelsen och ge företag den information de behöver för att fatta intelligenta affärsbeslut.
Här är fyra sätt på vilka artificiell intelligens revolutionerar e-handelsvärlden.
1. Artificiell intelligens Copywriting
Framväxten av automatisk copywriting förändrar hur varumärken genererar sina säljtexter och marknadsföringsmaterial.
Skrivteknik som använder artificiell intelligens kan generera marknadsföringstext på några sekunder. Istället för att engagera copywriters eller reklamföretag för att skriva rubriker, bloggintroduktioner eller produktbeskrivningar, kan varumärken nu använda algoritmer för artificiell intelligens för att utföra uppgiften.
Dessa system, som använder avancerade språkmodeller för artificiell intelligens, kan tillhandahålla digital annonstext, material i sociala medier och annan e-handelskopia.
Majoriteten av automatiserad copywriting kräver fortfarande manuell redigering. Men det är på god väg att bli en standardfunktion för e-handel.
2. Chatbots och virtuella assistenter är två exempel på artificiell intelligens.
Shoppare som väljer att handla i en fysisk butik drar nytta av närvaron av expediter. En anställd eller assistent kan hjälpa dem att navigera i butiken och hitta det de letar efter.
Även om e-handel alltid har haft kundtjänstanställda tillgängliga för att ge telefonsupport, var det inte förrän nyligen som artificiell intelligens (AI) kunde fylla i luckorna och ge kunderna mer omedelbar hjälp. Eftersom e-handelshandlare strävar efter att ge alla sina onlinekonsumenter hjälp dygnet runt, blir användningen av chatbots och andra virtuella tjänster allt vanligare.
Användningen av naturlig språkbehandling (NLP) gör det dock möjligt för dessa chatbots att förstå och förstå röstbaserade interaktioner med onlineköpare, vilket gör att de kan tillhandahålla skräddarsydda erbjudanden. Som ett resultat av att de är programmerade med självlärande färdigheter ökar de hela tiden sin förmåga att svara på och tillfredsställa sina kunders önskemål.
3. Personalisering är nästa steg.
Därför, genom korrekta produktförslag och reklam, ger AI också kunderna en mer personlig upplevelse.
Algoritmer för artificiell intelligens kommer att sålla genom massiva datamängder för att extrahera meningsfulla insikter om kundernas beteende. Dessa insikter gör det möjligt för dem att bättre förutse vad en kund behöver när kunden behöver det. Deras rekommendationsmotor kan använda informationen från din köphistorik för att föreslå produkter som liknar det du letar efter.
För att ge dig ett exempel, om du nyligen letade efter svampar på Amazon, kommer AI-algoritmerna att föreslå ytterligare rengöringsmedel som liknar svampar på din sida.
Men människor kan också använda denna artificiella intelligens-teknik på olika plattformar, inklusive webbplatser, e-post och till och med mobilapplikationer. AI kan hjälpa dig att ge en mer förtjusande och förenklad upplevelse din kunder. AI kan skräddarsy till en publik och öka din produktivitet.
Personalisering är avgörande för en positiv kundresa. Så algoritmerna för AI är närvarande i en hel del e-handelsreklam.
4. Lagerkontroll är avgörande.
Till exempel, lagerhantering är det andra området inom e-handel där artificiell intelligenss prediktiva analys förändrar landskapet.
Att underhålla nuvarande lager, lagra det på lämpligt sätt och lägga beställningar i god tid är avgörande, främst när man förutsäger kundernas efterfrågan.
Lagringsanläggningar har inte kapacitet eller resurser att hålla allt i lager hela tiden. Det är därför det är viktigt att prioritera de saker du behöver och beställa dem i den ordning du behöver dem. Därför använder artificiell intelligens prediktiv analys för att generera välgrundade gissningar om hur de framtida behoven på marknaden kommer att se ut.
Med hjälp av maskininlärning blir tekniken för artificiell intelligens allt mer exakt när det gäller att förutse vilket lager du behöver beställa. Och hur mycket av det du bör ha till hands vid varje given tidpunkt. Dessa system kan förutse snabba förändringar i efterfrågan.
Gör förebyggande underhåll på din teknik. Automatisera nyckelpackningsaktiviteter för att öka produktiviteten.
Sammanfattningsvis blir artificiell intelligens allt mer populärt bland e-handelsföretag för att förbättra sina analytiska insikter. Det ger en mer skräddarsydd konsumentupplevelse och höjer deras konkurrenskraft. När marknaden för artificiell intelligens inom e-handel fortsätter att växa, de kan lämna dig bakom dig.