Föreställ dig detta. Du har gjort dig besväret med att skapa en övertygande e-postkampanj. Övertygande kopior och fantastiska produktbilder finns i överflöd.
Du trycker på skicka och e-postmeddelandena levereras till din lista. Tja… mestadels.
Tyvärr, du tittar på dina avvisningsfrekvenser och de är mycket högre än du vill att de ska vara. Det är frustrerande.
Vad är det som går fel? Bland annat kan du undra om det är något fel med formateringen av e-postmeddelandena på din lista. Är e-postmeddelanden skiftlägeskänsliga?
Vi är här för att svara på den här frågan. Och täck de viktigaste reglerna kring e-postsyntax.
Är e-postadresser skiftlägeskänsliga?
Nej, e-postadresser är inte skiftlägeskänsliga.
Oavsett om du anger ett e-postmeddelande som detta ”email@domain.com”, som detta ”EMAIL@DOMAIN.COM”, eller som detta ”eMaIl@DoMaIn.CoM”, gör det inte ett dugg av skillnad.
Är det någon som får 2000-talets MSN Messenger-vibbar från den sista? Hur som helst, din e-post kommer att levereras bra oavsett versaler.
Det är bara i mycket sällsynta fall och på extremt gamla servrar som det kan finnas olika inkorgar för varianter som email@domain.com och EmaiL@domain.com. Men 9,9 gånger av 10 behöver du inte oroa dig för detta.
När det gäller moderna e-postleverantörer som Gmail, Outlook och Yahoo, har stora bokstäver inte någon inverkan på att skicka eller ta emot meddelanden.
Det är svårt att hitta den specifika policyn från e-postjättarna kring denna fråga. Men det finns bevis som insinuerar lika mycket.
Till exempel på Gmails hjälpsida som täcker orsaker till blockerade e-postmeddelanden det finns ingen hänvisning till skiftlägeskänslighet. Vilket indikerar att det inte orsakar leveransproblem.
Googles produktexperter i hjälpforumen håller också med att ärendet inte har någon betydelse för en Gmail-adress:
E-postservrar, programvara och klienter, som Gmail, följer ett allmänt protokoll som inkluderar skiftlägesokänslighet. Så du bör inte ha problem med ärenden, oavsett vilken e-posttjänst du använder.
Vad är e-postadressstandarder?
E-poststandarder finns så att olika servrar och e-postklienter kan känna igen e-postadresser och utbyta e-post utan problem. Med andra ord kan jag skicka ett e-postmeddelande från mitt Gmail-konto till min kollega som använder Yahoo och det är ingen stor sak.
Varför är det viktigt för dig att veta om dessa saker?
Först måste du se till att ditt varumärkes e-postadress är korrekt formaterad så att du kan skicka e-postmeddelanden till dina kunder. Felaktig e-postsyntax innebär leveransproblem.
Som en sidoanteckning är e-postsyntax bara ett fint sätt att säga e-postformat.
Å andra sidan vill du se till att e-postadresserna på din prenumerantlista är korrekt formaterade. Annars kommer de att studsa snabbare än en introvert vid en social sammankomst.
De olika delarna av en e-postadress
A giltig e-postadress omfattar följande:
- Användarnamn. Namn eller alias för brevlådehållaren. Det kan vara en person eller en avdelning, t.ex. försäljning.
- @ Symbol. Detta skiljer användarnamn och domännamn åt. Det gör texten till en läsbar e-postadress.
- Domän namn. Utrymmet där brevlådan finns. Det kan vara en e-postleverantör eller din egen webbplats.
- Toppdomän. Den översta nivån i domännamnssystemet, t.ex. .com, .co.uk eller .net.
Spelar fallet någon roll här?
Nej. Alla delar av en e-postadress, ett användarnamn, en domän eller en toppdomän kan vara stora eller små bokstäver och e-postservern kommer fortfarande att kunna läsa den. (Förutom i de sällsynta fall som nämns ovan).
Så tekniskt sett kan du använda stora delar av ditt företags e-postadress om du vill. Men bara för att du kan göra något betyder det inte att du borde.
Jag kunde lämna min bärbara dator och springa nerför gatan och skrika om kakor just nu. Men det är inte nödvändigtvis en bra idé.
Om du skapar en e-postadress med stora och små bokstäver, t.ex. BiZNamE@domain.com, ser det skräppost ut. Således kommer det att påverka dina öppna kurser. Så, inte heller en bra idé.
Kan du inkludera specialtecken eller internationella symboler i en e-postadress?
Ibland kan man använda specialtecken, ibland inte. Allt beror på vilken e-postleverantör du använder. Till exempel tillåter Yahoo ett understreck (_) i ett användarnamn, medan Gmail gör det inte.
Internationella e-postleverantörer tillåter internationella symboler som tecken från andra språk, t.ex. ryska eller japanska. De använder något som kallas Unicode som säkerställer att internationella tecken kan läsas av datorprogram, vilket innebär att du kan skicka och ta emot e-postmeddelanden med dessa tecken.
Ska du inkludera specialtecken eller internationella symboler?
Undvik att använda specialtecken utöver en punkt (.). En punkt är en bra idé om till exempel ditt önskade användarnamn är upptaget eller om du vill öka läsbarheten för en e-postadress. nicolas.cage@domain.com är trots allt lättare att läsa än nicolascage@domain.com.
Andra specialtecken verkar bara skräppost. E-posttjänster kan flagga adresser med specialtecken och skicka dem till skräpposthögen.
Att använda internationella tecken är inte heller en bra idé eftersom inte alla e-posttjänster tillåter dem. Det kan resultera i att dina e-postmeddelanden studsar. Så det är bäst att hålla sig till latinska tecken.
Hur man väljer en e-postadress för ditt företag
Du kanske inte tror att något som en ynklig liten e-postadress skulle ha en inverkan på kundkorrespondens och e-postmarknadsföring. Men det påverkar leveransbarhet, öppna priser och mer. Så här får du det rätt:
1. Gör det lätt att läsa
Om en e-postadress är lätt att läsa är den lätt att komma ihåg. Det är vad du vill – kunderna ska ha ett enkelt sätt att kontakta dig när de behöver.
Mejl med brev från olika ärenden är svåra att tyda. Liksom de med specialtecken eller internationella symboler.
Som nämnts ovan kommer en punkt eller ett bindestreck i en e-postadress att göra det lättare att läsa. Men du bör inte gå mer än en period.
En serie perioder i ett e-postmeddelande ser inte legitima ut. Min skräppostmapp är för närvarande full av sådana e-postadresser:
Om du undviker flera fall, flera specialtecken och så vidare är det lättare för både den mänskliga mottagaren och e-postservern att läsa. Det är därför mer sannolikt att tjänsteleverantören accepterar det inkommande e-postmeddelandet och det hamnar inte i skräppostrutan.
2. Tänk på användarupplevelsen
De flesta företags e-postadresser följer ett mönster. Det finns adresser som info@company.com, billing@, help@ och så vidare.
Om du använder ett liknande mönster för dina brevlådor kommer e-postadresserna att kännas bekanta för användaren. Och detta är viktigt.
Grejen med användarupplevelsen är att kunderna inte nödvändigtvis märker när det görs rätt. Som i exemplen ovan känns upplevelsen helt rätt.
Men de kommer att märka om användarupplevelsen görs fel. I det här fallet kan det vara en konstig e-postadress som de måste ta sig tid att kontrollera är korrekta. Det är inte bra för en kunds uppfattning om ditt varumärke.
När du väljer en e-postadress som ser bekant ut är det dessutom lättare för kunden att känna igen när den hamnar i deras inkorg. De flesta reklammeddelanden börjar med ett nej-svar@, som så:
När en e-postadress ser bekant ut, som den här, är det mer sannolikt att kunden öppnar e-postmeddelandet. Med andra ord betyder en igenkännbar e-postadress att din öppningsfrekvens går upp och avvisningsfrekvensen sjunker.
3. Använd en domänadress
En e-postadress som finns på din egen domän är bättre än att säga att använda ett Gmail- eller Outlook-konto. Det ser mycket mer legitimt och professionellt ut.
Det verkar konstigt för kunden att få ett e-postmeddelande från en e-postadress. Överväg asos@gmail.com vs. info@asos.com Det senare är mer pålitligt.
Dessutom, när det gäller leveransbarhet, är det mer sannolikt att en e-postadress från en e-postklient som Gmail eller Outlook stoppas av skräppostfilter.
Hur du städar upp din e-postlista och sänker din avvisningsfrekvens
Bounces fick dig ner?
Den genomsnittliga avvisningsfrekvensen för e-post mellan branscher är mindre än 1 procent. Så om din avvisningsfrekvens överträffar den siffran är det dags att ta på sig gummihandskarna och städa lite.
1. Kontrollera efter Bounce Type
Stoppar bort slöseri med tid och resurser. Men ta inte bara bort alla e-postadresser som orsakar en avvisning från din prenumerantlista.
Det finns ett par typer av studsar. En mjuk studs innebär att ett e-postmeddelande tillfälligt inte kan ta sig igenom. Användaren kan till exempel ha en full inkorg. Den bör nå användaren när det tillfälliga problemet är åtgärdat.
När det är en hård studsning kommer e-postmeddelandet dock aldrig att nå mottagaren. Detta beror på problem som att användaren uppger en falsk e-postadress när de registrerade sig.
E-postadresser som ger hårda studsar bör tas bort från din prenumerantlista.
2. Verifiera e-postadresser
Vissa stygga användare kan registrera sig på din lista med en falsk e-postadress för att få vilken registreringsbelöning du än erbjuder. Det kan också finnas användare som anger sina e-postadresser felaktigt av misstag.
Du måste ta bort dessa förfalskningar och misstag från din lista för att förbättra din avvisningsfrekvens.
Det bästa sättet att göra detta är att verifiera alla e-postmeddelanden på din lista. Du kan välja tvåfaktorsautentisering. Detta innebär att när en ny användare registrerar sig får de ett e-postmeddelande som innehåller en verifieringslänk. Om de misslyckas med att klicka kommer de inte att läggas till din lista.
Ett annat alternativ är att använda en Captcha på ditt registreringsformulär för att förhindra registreringar från bots och liknande.
Det finns också e-postverifieringstjänster som städar upp dina listor samtidigt. Men dessa kan vara ganska dyra.
3. Engagera användare igen
Du kanske också vill bli av med inaktiva användare från din lista. Men bara för att någon inte har förlovat sig på ett tag betyder det inte att du har förlorat dem för gott. Prova en kampanj för återengagemang innan du trycker på radera.
Du kan hitta och vinna tillbaka sådana användare med ett verktyg som Drip. Först måste du ställa in en triggerhändelse. Till exempel när användare inte har öppnat de senaste tio e-postmeddelandena.
Dessa användare kommer sedan att filtreras in i ett arbetsflöde. Det här är en serie e-postmeddelanden som är inriktade på att engagera sig på nytt. Till exempel kan ett e-postmeddelande om återengagemang innehålla ett erbjudande om att locka tillbaka användaren. Det kan lösa problem eller vägspärrar som har hindrat användaren från att engagera sig, och så vidare.
Ett annat alternativ är att nå ut via ett annat kommunikationsmedel, till exempel SMS, och fråga om användarens e-postadress är uppdaterad.
4. Kontrollera om det finns problem i slutet
Var inte en sådan narcissistisk marknadsförare. Det är inte alltid din e-postlista som är problemet. Det kan finnas leveransproblem hos dig.
Som beskrivits ovan, även om begränsningar inte spelar någon roll, behöver du en giltig e-postadress i rätt format för att komma igenom skräppostfiltren. Och det finns ett antal andra anledningar till att dina e-postmeddelanden kan blockeras av en e-posttjänst.
Till exempel måste innehållet i ditt meddelande också formateras korrekt. Om du döljer innehåll i koden eller om dina länkar verkar skumma, kan de markeras som spam. På samma sätt, om det finns massor av bilder kan din e-post blockeras.
Slutord
Vi har täckt en hel del här. Men det korta svaret på frågan om e-postmeddelanden är skiftlägeskänsliga är nej. Det spelar ingen roll om en knäpp användare lägger till ett e-postmeddelande som detta till din lista, qUiRkYmcquirkuson@gmail.com. Så länge det är en riktig e-postadress bör din e-postadress klara sig.
När du skapar din egen företagsmail, kom ihåg att formatera den korrekt. Det där med mössor är bara toppen av isberget. Din e-postadress bör följa e-poststandarder och se legitim ut.
Vad kommer härnäst? Du kanske vill gå vidare och börja rensa din e-postlista för att minska din avvisningsfrekvens. Versaler i e-postadresser kanske inte är problemet men det kan vara något annat på gång.