E-postmarknadsföring är fortfarande ett av de mest effektiva sätten att få fram ditt budskap. Men inte alla e-postmarknadsföringskampanjer kommer att fungera och vara effektiva. Du kan inte bara skicka ett e-postmeddelande och förvänta dig fantastiska resultat.
Det finns många olika faktorer som kan bidra till en effektiv e-postmarknadsföringskampanj, men idag ska vi bara prata om designaspekten. Kan design för e-postmarknadsföring göra eller bryta din e-postkampanj? Låt oss ta reda på!
Är design en viktig aspekt i e-postmarknadsföringsstrategier?
För att svara på denna fråga måste vi först gå tillbaka till grunderna och ta reda på vad som gör en bra design. Det är många faktorer som spelar in när det kommer till att designa ett e-postmeddelande. E-postmarknadsföring handlar främst om att hålla dina läsare och potentiella kunder engagerade och upphetsade så att de kan klicka på dina länkar och konvertera.
Vad händer när du skickar ut ett föga tilltalande eller oenhetligt e-postmeddelande? Dina läsare kommer inte att bli imponerade och vänder sannolikt upp näsan åt ditt meddelande. Naturligtvis finns det undantag där folk fortfarande kommer att fortsätta läsa om en annan faktor som innehåll var mycket stark eller engagerande.
Men för det mesta behöver folk något att fånga deras blick på. Annars kommer de sannolikt att hoppa direkt förbi ditt innehåll. Du har cirka 8 sekunder på dig att fånga din läsares uppmärksamhet innan de flyter på nästa glänsande föremål.
Med det i åtanke, låt oss prata om hur designen kommer att påverka dina läsares sinnen och få dem att läsa ditt innehåll.
Design fångar läsarnas uppmärksamhet
När du tänker på e-postdesign, vad tänker du på? Det finns så många olika element som kan gå in i ett e-postmeddelande. Det är i sig själva problemet eftersom det finns för många variabler att uppmärksamma.
Du kan inte bara ignorera någon av delarna och hoppas på ett bra resultat.
E-postdesign består av tre element: färger, bilder och layout.
Alla dessa kommer att hjälpa dig att fånga en persons uppmärksamhet och behålla dem i ditt innehåll. 91 % av människorna föredrar visuellt innehåll framför skriftligt innehåll. Utöver det kan ha visuella effekter öka en design för att läsa ditt innehåll med 80 %.
Enbart utifrån denna statistik kan du se hur viktig design är och hur mycket det kan påverka dina e-postmarknadsföringskampanjer.
Hur design påverkar hur människor läser
Design är det första dina läsare kommer att se innan de läser något. Om din design inte är estetiskt tilltalande för ögat, har du redan en dålig start.
Även om det finns vissa undantag, finns det vissa regler som spelar in när man utformar ett e-postmeddelande som hjälper till att förbättra läsarens upplevelse och uppmuntra dem att fortsätta läsa ditt innehåll.
Det finns tre huvudfaktorer som påverkar hur människor ser på design. Dessa tre komponenter kan göra eller förstöra din e-postkampanj:
- Visuell hierarki (den viktigaste informationen presenteras större)
- Gestaltteorin (visuella element organiserade i rymd=form)
- Perceptionsprincip (närhet=likhet)
Var och en av dessa aspekter måste beaktas när du utformar dina e-postmarknadsföringskampanjer. Att ha en bra visuell design hjälper din läsare att förstå informationen.
Design påverkar också känslor
När det kommer till e-postmarknadsföring spelar färger en stor roll i hur människor reagerar känslomässigt på ditt budskap. Olika färger väcker olika känslor hos människor. Du måste vara medveten om de känslor du försöker framkalla hos din läsare och använda färger därefter.
Till exempel, om du vill framstå som professionell och pålitlig, skulle du använda blått som din huvudfärg. Blått förknippas ofta med dessa egenskaper. Å andra sidan, om du vill framstå som rolig och spännande, skulle du använda ljusa färger som din huvudsakliga designpalett.
Bilder spelar också en roll i hur läsare känslomässigt reagerar på din e-postmarknadsföringskampanj. Du vill vara säker på att bilderna du använder passar bra med innehållet du skriver.
Se till att du lägger lite tid på att förstå sambandet mellan färger och känslor.
Tips för framgångsrik e-postmarknadsföring
Nu när du förstår kopplingen mellan design och dina läsare, låt oss prata om några tips för e-postmarknadsföring för ditt lilla företag. Se till att implementera var och en av dessa för alla dina marknadsföringsdesigner.
1. Fokusera på toppen av dina e-postmeddelanden
Det enda en person ser när de först öppnar din e-post är den övre halvan av ditt innehåll.
För att få deras uppmärksamhet måste du se till att de visuella elementen i toppen tar upp det mesta av ditt skärmutrymme och är större än andra bilder eller text genom hela din design.
Människor kommer att kunna läsa rubriken från det här avsnittet, vilket betyder att du måste skapa en bra rubrik för dem så att de vill klicka sig igenom och fortsätta läsa.
Att använda en statistik är ett av de bästa sätten att fånga uppmärksamhet. Se bara till att det är relevant och inte något allmänt känt. Wow dem!
2. Se till att du har flera visuella element i dina e-postmarknadsföringskampanjer
Du vill också leka med olika typer av visuella bilder för att människors svar och känslor ska förändras i enlighet därmed genom hela din e-postdesign.
Du kan till exempel ha en rubrik som använder en annan färg än resten av din design för att fånga folks uppmärksamhet. Utöver det kan du lägga till en bild mellan rubrik och innehåll. Detta kommer att hjälpa till att dela upp din text så att den ser mer visuellt tilltalande ut och hjälper till att uppmuntra människor att fortsätta läsa igenom din e-postkampanj.
3. Använd bilder av hög kvalitet i dina e-postmeddelanden
Detta är en av de viktigaste sakerna när det gäller att designa e-postmeddelanden för småföretag. Människor förväntar sig bilder av hög kvalitet när de öppnar sina inkorgar.
4. Använd färg för känslor
Som nämnts tidigare kommer färger att ha en effekt på en persons känslor. Använd detta till din fördel och hjälp till att framkalla de känslor du vill att dina läsare ska känna.
5. Korrekt layout
Se till att du har en bra layout för din e-post. Du vill att saker ska flyta och vara lättläst. Bryt upp innehållet med e-postmeddelanden och kortare stycken. Ingen vill läsa en uppsats.
E-postmarknadsföringsdesign för småföretag
För att skapa en effektiv e-postmarknadsföringskampanj som kommer att få resonans hos dina läsare är det viktigt att ta hänsyn till principerna för uppfattning, känslor och layout.
Du kan se hur viktig design för e-postmarknadsföring kan vara för ditt företag. Genom att använda högkvalitativa bilder, färg för känslor och olika visuella element i din design, kan du skapa en minnesvärd upplevelse för dina kunder som uppmuntrar dem att fortsätta engagera sig i ditt innehåll.
Om du behöver hjälp med att skapa en e-postmarknadsföringskampanj, kontakta oss. Vi hjälper gärna till!
© 2022, . Alla rättigheter förbehållna.