[This blog was originally posted on Sep 3, 2020 and has been updated to showcase new examples]
Hur många gånger har du planerat att göra ett köp och kollat upp kundrecensioner eller rekommendationer på hemsidan? Alltid rätt? Det är grejen med konsumentpsykologi. Vi tenderar att tro på en annan användares feedback snarare än på påståenden från varumärket. Dessutom är det 270 procent mer benägna att köpa en produkt som har fem recensioner jämfört med den som inte har någon.
Eftersom ett vittnesmål representerar den opartiska uppfattningen av människor, anses det vara mer pålitligt. Det lindrar eventuell ovilja som kunden kan ha angående köpet. Det underlättar beslutsfattandet för kunden om de får en positiv recension av produkten eller tjänsten de planerar att köpa.
Till exempel: Om du vill köpa en ny mobiltelefon skulle en rekommendation förstärka din vilja att göra köpet samtidigt som du eliminerar alla oklarheter.
Naturligtvis används vittnesmål på alla digitala marknadsföringskanaler och mejl är inget undantag. Fördelen med att använda en rekommendation i e-postmeddelanden är att du kan skicka ut relevanta rekommendationer för de erbjudanden som kunden är mest intresserad av. Låt oss säga att du äger en digital marknadsföringsbyrå och en prospekt är angelägen om att köpa dina innehållsmarknadsföringstjänster. Det skulle göra underverk om du skickar ett e-postmeddelande med vittnesmål från kunder som har använt dina innehållsmarknadsföringstjänster.
Med dessa punkter i åtanke, låt oss vända oss till några fantastiska sätt på vilka du kan använda vittnesmål i dina e-postmeddelanden. Är du redo att ta en titt på några av de mest spännande exemplen på e-postmeddelanden som finns? Dyk, direkt in!
1. Berätta en historia
Vi älskar alla berättelser. Istället för att prata om din produkt i en reklamton är det bättre att dela din kunds upplevelse med publiken. Även om det kommer att fungera som ett bevis på att din produkt och dina tjänster är värda att köpa, kommer det att knyta an på kundens känslomässiga instinkt.
Ta en titt på det här e-postexemplet från Fetching Fields, som lätt är bland de bästa e-postmeddelanden man någonsin kommer att stöta på. Den handlar om godsaker för hundar.
I mejlet har de presenterat grundaren av oSHen Creative, Amanda, och hennes hundhund Henry. Den beskriver deras vackra förhållande och hur Fetching Fields behandlar är en viktig del av deras liv. Den söta berättelsen avslutas med att bjuda in andra användare att dela sitt äventyr med hashtaggen #FetchingWith. Det är ett bra sätt att uppmuntra människor att dela sina berättelser som kan återanvändas som vittnesmål.
Danner är ett bra exempel på att använda en användares berättelse för att marknadsföra varumärkets erbjudanden. Användarens personliga upplevelse ger e-postmeddelandet en mänsklig touch och ökar sannolikheten för konvertering.
Denna idé kan också appliceras i e-postmeddelanden från rese- eller besöksnäringen. Du kan bjuda in människor att dela sina minnesvärda ögonblick på deras sociala medier (särskilt Instagram) och sedan marknadsföra detsamma i dina e-postmeddelanden (med kundens tillåtelse). Dessa vittnesmål kan också vara i form av en video, vilket skulle förbättra kundupplevelsen ännu mer.
2. Introducera dina framtidsutsikter för människor som tematänkta
Genom att använda vittnesmål i e-postmeddelanden kan du låta dina kunder veta att det finns människor där ute precis som dem. Det skulle hjälpa dem att identifiera sig med användarna och upptäcka sätt att hantera sina utmaningar.
Feel har marknadsfört sin Vitamin E Balm med hjälp av en engagerande kopia följt av vittnesmål som lyfter fram produktens nyckelegenskaper. Det skulle ge en djupare inverkan på konsumentpsykologin och få dem att göra köpet.
Ett annat exempel är Eight Sleep, där de just har delat tre användarrekommendationer. De har använt relaterbart språk som skulle låta mer trovärdigt och locka utsikterna att prova dem.
3. Prata om användbarheten av din produkt
Rekommendationer är ett utmärkt sätt att låta potentiella kunder veta hur din produkt har förändrat kundernas liv.
Till exempel: Anta att du säljer anti-aging krämer. Du kan få ett omdöme från en kvinnlig användare på 40 år som har observerat en betydande förändring i sin hud på grund av din produkt.
Även SaaS-företag kan använda detta trick för att marknadsföra sina produkter och tjänster.
Ritual, en känd aktör inom hälso- och friskvårdsbranschen har skickat ut ett exklusivt e-postmeddelande som innehåller omdömen om deras Essential for Women-produkter. De korta och goda vittnesmålen uppfyller syftet och bekräftar användbarheten av hälsoprodukterna.
E-postmeddelanden med vittnesmål blir inte bättre än så här nu, eller hur?
4. Använd vittnesmål för att återställa förlorade kunder
E-handelns värld är bra tills du får en övergiven vagn. Inget är värre än att förlora en kund som nästan gjort köpet. Som hjälp i sådana situationer har du ett e-postmeddelande om att lämna vagnen. Många marknadsförare använder det för att påminna kunden eller erbjuda ytterligare en rabatt för att övertyga dem att göra köpet.
Du kan gå ett steg före och använda kraften i vittnesmål i e-postmeddelandet om att lämna varukorgen som Casper gör.
Att läsa ett sådant vittnesmål skulle eliminera all oro i kundens sinne och övertyga honom eller henne att göra köpet.
Denna taktik, tillsammans med incitament, kan också användas i e-postarbetsflödet för återengagemang för att återuppliva de vilande potentiella kunderna och uppmana dem att vidta åtgärder.
Välkomste-postmeddelanden med varumärkesberättelsen och vittnesmål skulle också fungera bra för att skapa en personlig relation med den nya prenumeranten.
Rekommendationer kan också ge bra tillägg i e-postmeddelanden som finns i lager. Ta en titt på detta mejl från Haus till exempel.
5. Inkludera vittnesmål i semestermejl
Trots att det är den mest lukrativa perioden är semesterperioden också den mest konkurrenskraftiga tiden. Du måste skicka ut de mest övertygande e-postkampanjerna för att vinna dina kunder under dessa dagar. För att sticka ut i konkurrensen, låt dina kunder veta hur dina produkter är bättre än de andra företagen.
Kolla detta St. Patricks e-postmeddelande från Goodwipes. Titta hur skickligt (och lustigt) de har vävt in vittnesmålet med sina St. Patricks erbjudanden.
Avslutar
En rekommendation är den bästa formen av användargenererat innehåll som resonerar med potentiella kunder. Genom att välja rätt vittnesmål som ska inkluderas i ditt e-postmeddelande är du säker på att få en högre konverteringsfrekvens. Vi hoppas att exemplen med e-postbetyg som delas ovan kommer att guida dig i rätt riktning medan du skapar din egen.
Ett bonustips: Förutom att skicka e-postmeddelanden med rekommendationer kan du till och med skicka feedback-e-postmeddelanden som hjälper dig att få rekommendationer för dina framtida kampanjer. (som den här av Target)