Affärsmiljön 2019 är en av hård konkurrens: Amazon och löftet om två dagars leverans som erbjuds av liknande onlinebutiksjättar har skapat ett spel med höga insatser när det gäller att ta konsumentmarknadsandelar. För småföretagare som driver fysiska butiker kan det vara till synes omöjligt att konkurrera med Amazon och den typ av bekvämlighet och service som många shoppare har vant sig vid i e-handelns tid.
Men många av dessa småföretagare förbiser viktiga tekniska verktyg som onlineåterförsäljare har utnyttjat i flera år: analys. Så ofta förbiser entreprenörer med fysiska skyltfönster och ingen onlinenärvaro kraften i data och analyser, och antar att eftersom de förlitar sig på fottrafikbeskydd, har de inte tillgång till shoppardata som kommer att informera och gynna deras framtida försäljning. Så är inte fallet. Faktum är att fysiska återförsäljare som använder analyser drar nytta av flera faktorer som ger dem ett övertag i denna konkurrensutsatta miljö.
Tegel och murbruk har fördelen i försäljning och utgifter
Tvärtemot vad man tror handlar vår yngsta grupp av konsumenter, Generation Z (eller Gen-Z), i butik. Kalla det en förkärlek för omedelbar tillfredsställelse eller en önskan om en ”upplevelse” i butik, men dessa shoppare har 44 miljarder dollar i köpkraft och de flesta spenderar i butiker snarare än online.
Enligt en studie från IBM67 procent av Gen-Z-butiker i en tegel-och-mortel-butik för det mesta och ytterligare 31 procent handlar ibland i butik, vilket betyder att 98 procent av Gen-Z handlar i fysiska butiker.
Det är en stor intäktspotential för fysiska butiker, men bara om de kan förvandla Gen Z-prospekt till kunder och, ännu viktigare, till återkommande kunder. Den här generationen är känd för att bestå av ”digitala infödda”, och de skapar data varje gång de ansluter till wifi eller registrerar sig för dina e-postlistor. De kanske inte är ditt företags demografiska mål ännu, men de kommer att bli det en dag. Att samla in data från dina kunder och utnyttja den för att effektivt rikta in sig på och betjäna kunder kan hjälpa butiker att dra nytta av de aktiva kunder de redan har.
Inte nog med att shoppare fortfarande dras in i butiker, de spenderar faktiskt Mer när de handlar personligen. Konsumenter spenderar i genomsnitt 1 700 USD per månad i traditionella butiker, jämfört med bara 247 USD per månad online, enligt International Council of Shopping Centers.
Med försäljning och utgifter på sin sida har fysiska butiker en möjlighet att fånga marknadsandelar genom att rikta in sig på engångsköpare med specialerbjudanden, nyheter och mer, helt enkelt genom att samla in kontaktinformation eller registrera köphistorik.
Utnyttja teknik för att avsluta försäljningen i butik
Även om fysiska butiker kan tycka att det är svårt att konkurrera med lagerflexibiliteten, låga kostnadsmarginaler och enkelklicksbeställningsbekvämlighet som erbjuds av Amazon, burk använda shoppares beroende av teknik för att få kunderna in till dörren.
En undersökning av mobillojalitetsföretaget SessionM fann att 90 procent av konsumenterna använder sin telefon när de handlar i butik, vilket ger traditionella återförsäljare möjlighet att stimulera köp medan kunder handlar, precis som online-återförsäljare kan. Detta ger fysiska företag en unik möjlighet att dela kampanjer och förslag i realtid, vilket i sin tur hjälper till att ge den personalisering som kunderna förväntar sig och i slutändan driva försäljningen.
Det är uppenbart att implementering av analyser kan hjälpa fysiska butiker att förbättra publikens engagemang och öka försäljningen, men många återförsäljare är inte säkra på hur de ska börja. Här är några snabba och enkla sätt som traditionella återförsäljare kan börja använda analyser för att förbättra sina företag. Kom ihåg att kontrollera statliga och federala lagar med avseende på insamling och användning av data och information:
- Wi-Fi i butik: Genom att skapa ett nätverk i din butik kan du börja samla in information från dina kunder, som e-postadresser, besöksdatum, tid i din butik och mer.
- Platsdata: Att vara inställd på vem som besöker din butik och vem som besöker dina konkurrenter kan vara ett kritiskt mått på din nuvarande marknadsandel och potentiella marknadsandel.
Kontaktinformation: Se till att du samlar in kontaktinformation från dina kunder när det är lämpligt, så att du kan behålla kontakten med dem, erbjuder personliga ”endast i butik”-erbjudanden och driver upprepade transaktioner.
Författad av:
Amber Colley, Business Credit Expert och Senior Vice President, Dun & Bradstreet