Affiliate marknadsförare fungerar som en säljkår för ett företag.
Marknadsföring kan vara en kostsam investering för företag. Stora investeringar i reklam kan vara en förhöjd risk om du inte vet avkastningen.
Skulle det inte vara bra om någon annan som är bättre på marknadsföring tog den risken och finansierade marknadsföringen?
Du kan betala dem en liten provision för varje försäljning. Det låter kanske för bra för att vara sant, men det är det inte. Detta kallas affiliate marketing.
Den här artikeln utforskar affiliate-marknadsföring, hur det fungerar och fördelen det ger för både säljaren och affiliate-marknadsföraren.
Vad är Affiliate Marketing?
Affiliate-marknadsföring är en rekommendationsbaserad reklamstrategi som tjänar promotorer (affiliate) pengar när internetanvändare agerar på den marknadsföringen.
Baserat på en modell för intäktsdelning erbjuder leverantörer (handlare) ett ekonomiskt incitament såsom en provision, genom ett affiliateprogram. Affiliates tjänar en del av vinsten för varje försäljning genom att skapa marknadsföringsinnehåll för att försöka omdirigera kunder via en kund-URL till handlarens produkt.
Affiliates kan tjäna pengar på att marknadsföra produkter och tjänster och tjäna pengar utan att faktiskt ha några egna.
För handlaren använder den hjälp av affiliate för att investera tid och pengar på att marknadsföra dina produkter eller tjänster. för att utöka sin räckvidd på målpubliken (online).
Enligt Mediakixökar utgifterna för affiliate-marknadsföring varje år i USA, med cirka 10 procent årlig ökning av affiliate-marknadsföring.
Affiliate marketing avser en onlinerelation mellan den så kallade handlaren och affiliate, där handlaren betalar affiliate en provision för att omdirigera potentiella konsumenter till handlarens webbplats (Libai et al., 2003).
Hur Affiliate Marketing fungerar
Affiliate-marknadsföring involverar fyra olika parter:
• Köpmannen,
• Affiliate,
• Affiliate-marknadsföringsnätverket, och
• Kunden.
Ur marknadsföringssynpunkt finns det två komponenter: handlaren som har producerat produkten eller tjänsten för försäljning och affiliate-marknadsföraren som marknadsför den.
Med en traditionell affärsmodell bär säljaren risken att vinsten överstiger de totala marknadsföringskostnaderna. Men en affiliate tar på sig marknadsföringsinsatserna och tjänar sedan en del av vinsten från varje försäljning de gör. Detta sker vanligtvis via en fördefinierad provision, och försäljningen spåras via personliga affiliate-länkar.
För affiliate behöver de bara vara bra på marknadsföring. Det fungerar på samma sätt som någon som är anställd i försäljning på provision. Som till exempel fastighetsmäklare. Detta stimulerar deras prestation. Detta är en stor fördel för handlaren som har en rent uppdragssäljare och förutsägbara marknadsföringskostnader.
Å andra sidan kan affiliates skapa en intäktsström utan att investera i lager eller infrastruktur.
”Nyckeln till framgångsrik affiliate-marknadsföring ligger i konstruktionen av en win-win-relation mellan annonsören och affiliate.” (Duffy, 2005)
Föreställ dig via JustLearnWP.com
1. Köpmannen
Säljaren är också känd som säljaren, säljaren eller återförsäljaren. De är parten som skapade produkten för att marknadsföra – det kan vara ett fysiskt objekt eller en tjänst. De kan vara en enskild näringsidkare eller ett stort företag. När produkten väl har skapats behöver de inte vara aktivt involverade i marknadsföringen. De låter andra göra kampanjen, i utbyte mot en provision på försäljningen.
2. Affiliate
Även känd som innehållsskaparen eller utgivaren, försöker affiliates skapa tilltalande marknadsföring för att locka kunder till handlarens webbplats. De skapar innehåll för produkterna att dela på sociala medier, bloggar och webbplatser.
Affiliates har ofta redan en publik eller följer på sociala medier, så de väljer produkter inom sin nisch som möter deras publiks behov. Om jag till exempel hade byggt upp en publik som publicerade innehåll om fitness och hälsa, skulle jag inte bli en affiliate-marknadsförare för ett godisföretag.
”Det finns tusentals affiliates som arbetar för många olika annonsörer samtidigt och driver ökad trafik och försäljning i utbyte mot provision.” (Duffy, 2005)
3. Nätverket
Många handlare/affiliate-relationer hanteras genom affiliate-marknadsföringsnätverk. Det finns två nyckelrelationer: den första är med affiliate och den andra är med handlaren. Nätverket fungerar som en mellanhand mellan handlaren och affiliate.
Affiliatemarknadsföringsnätverk som t.ex Länkdelning, Commission Junctionoch Clickbank underlätta spårning av försäljningstransaktioner, betalningar och produktleverans. Deras teknik spårar alla aktiviteter och hanterar provisioner och utfärdande av betalningar till dotterbolag.
Dessa nätverk fungerar också som en databas med produkter, från vilka affiliate kan välja produkter eller tjänster att marknadsföra. Nätverket underlättar hanteringen av sökande, vilket gör processen för deltagande enkel för både handlaren och affiliate.
Amazon har också ett affiliate-nätverk (Amazon Associates Affiliates Program), för att hjälpa till att marknadsföra konsumentprodukter som böcker och leksaker, som säljs på deras plattform.
4. Konsumenten
Konsumenten (eller kunden) får denna relation att fungera. Om de inte köper, finns det inga intäkter och affiliate kommer inte att få någon provision. När konsumenter köper produkten delar säljaren och affiliate på vinsten.
Det kommer inte att finnas ett högre pris för konsumenter som köper via en affiliate, eftersom kostnaden för affiliate-nätverket vanligtvis ingår i priset.
Fördelarna med affiliate-marknadsföring
Affiliate-marknadsföring är fördelaktigt för både handlaren och affiliaten. Relationen sprider ansvaret för marknadsföring, utnyttjar förmågan hos en mängd olika individer för en mer effektiv marknadsföringsstrategi.
För affiliate är det en billig metod att tjäna pengar med små omkostnader. Det tillåter digitala marknadsförare att tjäna pengar som gratisagenter för en mängd olika handlare. Affiliate får en del av vinsten och handlaren drar nytta av förutsägbara marknadsföringskostnader i procent av försäljningen.
”Strategien representerar det ultimata inom äkta lön för prestationsmarknadsföring och representerar som ett resultat en av de mest lovande långsiktiga marknadsföringsstrategierna för e-handel.” (Duffy, 2005).
Hur får affiliates betalt?
Affiliates får en provisionsbetalning från handlaren, beroende på fördefinierade konsumentåtgärder. Dessa inkluderar Betala per klick — omdirigering av en konsument, till exempel en klickning till deras onlinebutik för en potentiell kund; eller så kan de betala per försäljning om en transaktion äger rum.
Affiliates andel av vinsten ingår i detaljhandelspriset — det tillkommer ingen extra avgift på kunden för en försäljning genom affiliates. Anpassade affiliate-URL:er skapade av affiliate-marknadsföringsföretaget eller nätverket för varje affiliate, för att spåra deras försäljning.
”Varje gång en försäljning görs med hjälp av affiliate-URL:erna, betalar handlaren innehållsskaparen en del av försäljningen genom affiliate-marknadsföringsföretaget.” (Mathur, Narayanan, & Chetty, 2018).
Handlarstrategi
Anta att du redan har en produkt eller tjänst att sälja och att det finns en marknad för den. Handlare hittar affiliates, ofta genom ett affiliate-nätverk, för att marknadsföra sin produkt eller tjänst.
Det svåra för handlaren är att hitta en affiliate som redan har en engagerad publik som matchar deras målmarknad.
Provisionsbeloppet påverkar antalet leads positivt. Affiliate kommer att arbeta hårdare med sin marknadsföring. För digitala produkter, eftersom de är lätta att kopiera, kan provisionssatserna vara 50 % eller till och med högre.
”Affiliates placerar en mängd olika sorters annonser på sina webbplatser (banners, textannonser, till och med produktlänkar) som motiverar konsumenter (webbplatsbesökare) att vidta en åtgärd för att granska och eventuellt köpa en produkt eller tjänst från annonsören. När det fungerar får affiliate en provision.” (Duffy, 2005).
Affiliate-strategi
Affiliate-marknadsförare hittar en produkt eller många produkter, de gillar tillräckligt mycket att de tycker är värt att marknadsföra det.
Webbplatser som t.ex Gumroad hjälpa affiliates att hitta affiliates att samarbeta med och låt dem samla in provisioner.
Om en affiliate-marknadsförare börjar utan att ha några följare kan de börja med att recensera produkter på en YouTube-kanal eller blogga med produktrecensioner och jämförelser inom sin valda nisch. En del av denna strategi innebär att försöka bygga upp din kontaktlista genom att uppmuntra människor att gå med i din e-postlista. När en affiliate har en inkomst, kommer användning av betala per klick-annonsering att hjälpa till att skala upp med snabbare tillväxt.
Handlare bör förse sina dotterbolag med olika reklammedia för att passa olika applikationer och för att hålla sig fräscha på marknaden. Detta kommer att förbättra resultaten för affiliates.
”Aktiviteter i sociala medier visade en betydande effekt på antalet leads som genererades av affiliates. Affiliates använder främst sociala medier för att engagera sig med sin målgrupp. Speciellt om ett affiliates affärsfokus är kongruent med handlarens, kan affiliates använda meddelanden i sociala medier för att uppmärksamma sin publik på den relevanta handlaren.” (Olbrich, Schultz och Bormann, 2019)
Marknadsföringsverktyg
Det finns flera marknadsföringsverktyg som en affiliate-marknadsförare kan använda. För det första bör marknadsföringen vara inriktad på att försöka nå de personer som med största sannolikhet är kund. Om du till exempel säljer en B2B-tjänst, använd inte TikTok. Använd de metoder som är mest sannolika för att nå dem. Det kan vara genom sociala medier, bloggar, e-post marknadsföring eller betalas reklam-.
Om du har valt en produkt i en nisch som du redan har en stor e-postdatabas för eller en stor följeslagare på sociala medier är det de mest logiska ställena att börja.
Det kan vara en banner på en bloggartikel på din webbplats du skrev för att jämföra produkter i den kategorin som skickar potentiella köpare till handlarens webbplats. Du kan utveckla en hel webbplats dedikerad till handlarens produkter. Sökmotoroptimering genom att ha tillräckligt intressant innehåll för att få ett tillräckligt antal naturliga träffar.
Sociala media
Studier indikerar (Se (Olbrich, Schultz, & Bormann, 2019) att affiliates aktiviteter på sociala medier positivt påverkar antalet annonsvisningar och antalet affiliate leads.
Genom sociala medier kan affiliates regelbundet engagera sig med befintliga kunder och nå nya genom att tillhandahålla meningsfullt innehåll. Lämna länkar i din e-post för att se innehåll på sociala medier som kan vara värdefullt för dem och ha knappar längst ner i e-postmeddelandet till dina konton.
Det kan finnas en fången publik på plattformar som du aldrig ens tänkt på, som Pinterest. Så ha åtminstone ett konto på de stora sociala medieplattformarna och återanvänd ditt marknadsföringsinnehåll du redan har, för att passa användarna på den plattformen.
Pinterest-innehåll kommer att skilja sig från Instagram-innehåll till exempel.
PPC-reklam
När en affiliate väl tjänar pengar via organisk (icke-betald) leadgenerering, betalas nästa steg för att annonsera. Detta kommer att leda trafik till deras webbplatser.
Det är dock viktigt att känna till och förbättra dina siffror genom analys och optimering av annonser. Priset som betalas för varje klick, konverteringsgraden för de som klickar sig igenom och den genomsnittliga provisionen måste beaktas, vilket dikterar hur lönsam annonseringen är.
”Om värdeerbjudandet är otillräckligt för affiliates, beror det vanligtvis på att annonsören erbjuder en provisionsprocent som är för låg eller att omvandlingsfrekvensen för kunder när de har hänvisats till annonsörens webbplats är för låg.” (Duffy, 2005)
Inlägget Använda affiliate-marknadsföring för att öka försäljningen. Hur fungerar det? dök upp först på Business 2 Community.