De flesta stora företag, särskilt de unga och utvecklande, tycker att det är utmanande att skapa ett organisationsschema eller använda QR-koder för feedback.
Varför lägga tid på ett organisationsschema när världen håller på att gå isär?
Det är en utmärkt fråga. De flesta företag ser det som en tidskrävande företagsverksamhet. Och i efterdyningarna av avstängningar och en pandemi är det mer komplicerat än någonsin att ta reda på vem som är ansvarig för vad.
Vi var alla tvungna att göra en betydande förändring på vår arbetsplats 2020, och det verkar som att alla har haft samma arbetsbeskrivning sedan dess, nämligen ”ytterligare ansvar som är lämpligt.”
Bör små företag bry sig om ett organisationsdiagram i dessa tider, när världen och våra företag ständigt förändras? Förresten, hur går det med ditt tekniska varumärke?
Här finns flera motsägelsefulla fakta, samt en preliminär slutsats.
Lämplig verksamhet kräver rimliga gränser. Människor har sett att tydliga arbetsuppgifter och förfaranden skiljer de bästa från de andra.
Det är vad ett effektivt organisationsschema gör. Kaoset råder när det inte finns några gränser.
Tydlighet har en trevlig sida.
Organisationsdiagram kan vara utmanande att skapa, men de ger definition och klarhet. Den mest högljudda rösten triumferar när ingen förstår vem som rapporterar till vem och vem som är ansvarig för vad.
Och det mest trängande behovet uppmärksammas, även om det är en annan röst och ett mindre krav.
Finns det en annan fördel? Medarbetarrelationer drar nytta av tydliga gränser.
Hur navigerar du i The Great Resignation?
Och medan vi navigerar i den stora avgången, kommer kloka ledare att göra allt för att hålla ihop sina lag.
Snäva gränser resulterar i ett oflexibelt företag som inte kan anpassa sig till förändrade tider och kriser. Under kaoset 2020 behövde tusentals företag hjälp med bemanning, löner och andra nyckelpunkter.
Agility var en gemensam nämnare bland de företag som överlevde (och till och med blomstrade) under det året. De kunde alla skifta, vilket innebar att man övergav formaliteten med ”så som vi alltid har gjort saker” och uttalandet ”det finns inte i min arbetsbeskrivning.”
Nackdelen med organisationsdiagramteknik är att den kan göra teamet överdrivet oflexibelt, vilket inte fungerar i en tid då smidighet och flexibilitet blir allt viktigare.
Så frågan är om man ska använda ett organisationsdiagram eller inte. Det skulle vara trevligt att ge ett allmänt svar eftersom, du vet, varje lag är olika.
Det som fungerar för ditt team 2021 kanske inte fungerar 2022. Det är en konst, inte en vetenskap, att sätta rimliga gränser och samtidigt undvika stelhet. Och teknik kan hjälpa.
Förstår medarbetarna sina roller och hur organisationen fungerar som helhet?
Hjälper eller begränsar ditt företags organisationsschema din förmåga att utföra uppgifter i en föränderlig miljö?
Är det en tjänare som hjälper dig att bli mer produktiv eller en mästare som hämmar dig?
Lag är levande varelser som utvecklas under hela säsongen. Ställ dig själv dessa frågor varje år.
Du kommer att ta reda på lösningen och kunna leda din trupp till det bästa beslutet för säsongen.
Överväg att använda QR-koder för att få feedback från kunder.
Nästan alla kunder gör internetundersökningar innan de väljer att ta itu med ett företag.
Hela häpnadsväckande 79 procent av kunderna tror att internetutvärderingar av lokala företag är lika pålitliga som personliga rekommendationer från vänner eller familj!
När det kommer till brist på onlineutvärderingar för företag ger den teknikdrivna värld vi lever i idag inget utrymme för fel.
Att få 72 procent av kunderna att gå med på att skicka en onlinerecension är lika enkelt som att fråga dem och tillhandahålla en direktlänk, men hur kan en företagsägare vara säker på att konsumenten kommer att följa upp? Tiden pressar trots allt konsumenterna.
QR-koder gör det enklare för alla.
Bekvämlighet är lösningen, som det är med nästan allt annat inom kundservice.
Oavsett hur nöjda konsumenterna är med tjänsten de fått, är det osannolikt att de letar efter företaget online och lämnar en recension. Vissa kunder kanske inte ens vet hur man använder internet för att ge positiva kommentarer.
Genom att använda QR-koder för att samla in kundfeedback kan du förhindra att dessa problem uppstår i första hand. Här är tre övertygande skäl att använda QR-koder:
- QR-koder kan placeras överallt där din konsument kan se dem. De kan skanna dem snabbt och enkelt.
- Placera en QR-kod i receptionen om du har en fysisk plats.
- Om inte, kan du placera din QR-kod för insamling av recensioner på sidan av affärsbilar, på klistermärken eller magneter, eller till och med som bakgrundsbild på dina teknikers telefoner så att kunderna kan skanna den efter service.
- Du kan anpassa QR-koder för att leda människor till den relevanta webbplatsen, oavsett om det är Google, Facebook eller Yelp, beroende på var ditt företag skulle ha mest nytta av en recension.
- Detta är också ett utmärkt sätt för ett företag att se vilka QR-koder kunder är mer benägna att skanna.
- QR-koder blir mer populära och användbara.
- Enligt en Statista-undersökning som genomfördes i juni 2021 hade 45 procent av amerikanska konsumenter använt en QR-kod för marknadsföring under de senaste tre månaderna.
- 59 procent förväntade sig att de skulle förbli permanenta.
Varför skulle inte anammar små företag bekvämligheten och tillgängligheten hos QR-koder för att främja bra internetrecensioner?
Vem kan läsa QR-koder om de inte har en smartphone?
Även om QR-koder får stor användning för affärs- och konsumenternas bekvämlighet, kommer det alltid att finnas några skeptiker.
Det är ok. Vi vill alla göra livet enklare för våra konsumenter, även de som inte har smartphones eller inte är bekanta med QR-koder.
För att undvika komplikationer är det en intelligent lösning att låta en anställd hjälpa dessa konsumenter genom att upptäcka din företagsnotering online och komma till rätt sida.
Att använda QR-koder för att generera onlinerecensioner är en metod för att dra nytta av deras växande popularitet. Det faktum att 87 procent av kunderna läser utvärderingar av lokala företag på nätet borde vara en primär fokus för ditt lilla företag 2022.