En nyligen genomförd studie av konsumenter bekräftade att annonser påverkar deras köpbeslut, även om inte alla annonstyper är framgångsrika.
Annonser på sociala medier ökar försäljningen för småföretag … men alla annonser fungerar inte
Till exempel rankades kändisstöd som det bästa ”Kännetecknande för en dålig annons” i studien av marknadsföringsexperter Unsupervised, vilket tyder på att påverkanskraften inte är så stor som kändisar vill tro.
Eftersom annonser ofta är en nödvändighet i affärer för att inte bara generera intäkter utan för att skapa varumärkesmedvetenhet hos konsumentbasen, låt oss titta på vilken typ av annonser som är mest framgångsrika enligt konsumenterna själva.
Topp Reklam Plattformar avslöjade
Undersökningen av Unsupervised undersökte över 1 000 konsumenter för att ge en viss inblick i vad konsumenterna tycker om annonser. Uppgifterna bör hjälpa oss alla att få en bättre förståelse för vad folk gillar och ogillar med annonser, särskilt de som leder till mer utgifter.
De bästa sociala medieplattformarna som leder till köp direkt inspirerade av annonser visade sig vara Instagram, Facebook och YouTube. Instagram slutade också högst på de sociala medieplattformarna när det kom till pålitlighet, men fortfarande bakom traditionella reklammedier som tidningar, tidskrifter, radio och tv. Instagram rankades också på första plats för att inspirera till det högsta beloppet på $300, med Facebook på andra plats på $255. Däremot inspirerade de mest pålitliga reklammedierna i tidningar och tidskrifter mycket mindre belopp på $209 respektive $186.
Unsupervised frågade också konsumenterna var de stötte på de värsta annonserna, där YouTube kom först över tv på andra plats. Detta ger en stark indikation på att video- (eller tv-reklam) inte ansluter till konsumenter så väl som andra former av reklam.
Egenskaper för bra och dåliga annonser
Vi nämnde att kändisstöd ansågs vara den sämsta ”dåliga egenskapen” hos annonser, men kanske mer relevant för att skapa annonser är de egenskaper som konsumenterna anser vara bra.
Den här delen av studien upptäckte att de mest populära egenskaperna hos en bra annons var hur relaterbar den var, och 43 % av de tillfrågade valde den bland sina flervalsalternativ. De följande två mest populära egenskaperna hos en bra annons var själva varumärket och om det redan var ett av konsumentens favoritmärken eller inte, och hur informativ annonsen var.
Att vara rolig ansågs vara en bra egenskap av 30 % av de tillfrågade, även om detta bör balanseras med att 24 % ansåg att orealistiska karaktärer var den näst mest populära egenskapen hos en dålig annons. En betydande del av konsumenterna gillade också produktdrivna annonser.
Också högt upp på listan över dåliga egenskaper var catchy jinglar, flashiga färger och uppmaningar som bara var lite för uppenbara.
Använda data för att skapa annonser
Så vi vet att att vara relaterbar är den högsta kvaliteten på en bra annons enligt konsumenterna, och vi vill också att våra annonser ska vara informativa. Om vi kan lägga till lite humor så kan det fungera, även om det är viktigt att ha realistiska karaktärer. Fokusera på produkten där det är möjligt, och kanske inte tvinga på din publik med irriterande jingel och obekväma uppmaningar.
Bild: Depositphotos