E-postmarknadsföring, om den inte hålls tillräckligt engagerande med dina prenumeranter, kan hamna på en inaktuell plats, och det kräver extra ansträngning än de vanliga metoderna du följer vid hantering av e-postkampanjer.
Det sägs att ungefär 60 % av prenumeranterna på en e-postlista är inaktiva vid varje given tidpunkt. Att åter engagera dem hjälper dig att ta dem ur inaktivitet (av vilken anledning som helst), tillbaka till försäljningstratten och så småningom bidra till inkomstgenereringen.
Förstå orsakerna: Varför e-postprenumeranter blir inaktiva
Om någon prenumererar på ditt varumärke måste de ha en stark anledning/förväntning som inspirerar dem att hållas uppdaterade om varumärket. Med tiden minskar intresset och förväntningarna, och abonnenten kan befinna sig i någon av situationerna:
- Prenumeranten kommer att bli inaktiv, dvs. de kommer att fortsätta att ta emot dina e-postmeddelanden men inte öppna eller avsluta prenumerationen
- Prenumeranten kommer att avsluta prenumerationen
Tills abonnenten inte har avslutat prenumerationen är det inte världens undergång. Genom att analysera din data, generera insikt, ta reda på vad de vill antingen genom att köra en undersökning eller feedback, får du veta vad de vill ha och har en chans att ta tillbaka. Tyvärr, innan du börjar dina ansträngningar att vinna tillbaka dina prenumeranter, är det viktigt att förstå vad orsaken till inaktivitet kan vara.
- Stökig inkorg: E-postmeddelandet försvinner i floden av andra prenumererade e-postmeddelanden och prenumeranten är okänd om det.
- Ändring i preferenser: Prenumeranternas preferenser och krav har ändrats men de är lata att avsluta prenumerationen.
- Freeload på information: Prenumeranten vill bara kontakta varumärket och konkurrenterna men är inte intresserad av att göra ett köp.
- Spara det till senare: Prenumeranten har satt din e-post på snoozelistan och planerar att läsa dina e-postmeddelanden vid ett senare tillfälle.
- För hög sändningsfrekvens: Du kanske inte tydligt har angett din sändningsfrekvens under registreringsprocessen och nu är prenumeranten överväldigad av det plötsliga inflödet av e-postmeddelanden.
- Svaga eller icke-handlingsbara ämnesrader: De flesta prenumeranter öppnar e-postmeddelandet baserat på ämnesradens effektivitet.
- Anmäld för engångserbjudande: Prenumeranten lockades av den lukrativa rabatten du erbjöd under registreringsprocessen, men de slutade engagera sig efter det.
- Ändring av omständigheter som jobb eller flytt: Detta händer oftast inom B2B-branschen men möjligt i situationer där abonnenten använde sin företags-e-postadress för att prenumerera och på grund av förändringar i sitt jobb kanske inte får dina e-postmeddelanden. (Sådana inaktiva är en återvändsgränd och kan inte tas tillbaka, bättre att ta bort från listan)
- Dålig erfarenhet: Prenumeranten hade en dålig upplevelse och slutade öppna dina e-postmeddelanden. Upplevelsen kan vara baserad på en trasig e-postdesign eller en dålig onlineupplevelse. När du arbetar med vår 5000+ kundbas, ser vi till att varje e-postmall som skapas är kompatibla och återges perfekt i över 40 e-postklienter. För detta har vi också en rigorös QA på plats, och det är det som gör att våra kunder litar på oss när de har behov av en perfekt PSD till e-postmall.
Dra nytta av vår expertis och få din första e-postmall kodad utan kostnad – Upplev magin!!!
Som du kan observera kan orsakerna till inaktivitet vara olika och det kommer också strategin att vinna tillbaka. Budskapet, frekvensen, erbjudandena, designen, CTA kommer att ändras i varje enskilt fall. Låt oss förstå varför det är viktigt att återuppliva de inaktiva e-postprenumeranterna.
Varför det är lika viktigt att engagera inaktiva på nytt som att få nya kunder
Beräkningar visar att det kostar 5x att skaffa nya kunder jämfört med att behålla en befintlig kund. Och 81 % av marknadsförarna håller med om att e-post är den mest pålitliga kanalen för att behålla kunder. Även om du inte överväger det ur intäktssynpunkt, är det att ha inaktiva prenumeranter i din e-postlista som att klippa grenen som du sitter på.
Dina prenumeranter som inte öppnar din e-post leder till att engagemanget för din e-post minskar, vilket direkt leder till dåligt avsändarrykte och i sin tur dålig leveransbarhet. Faktum är att internetleverantörer noterar inaktiva e-postadresser och efter en förinställd varaktighet av inaktivitet konverterar dessa e-postadresser till SPAM-fällor.
Dessutom, genom att skicka e-postmeddelanden som du vet att dina inaktiva prenumeranter inte kommer att öppna, slösar du värdefulla resurser på dem. Detta är särskilt tillämpligt när din ESP-avgifter du baserat på den månatliga sändningsvolymen.
Hur du planerar dina win-back e-postkampanjer innan du vinner tillbaka dina prenumeranter
Att ha en automatisering för återengagemang är ett viktigt steg i arbetsflödet för hantering av e-postkampanjer. Framgången för en e-postmarknadsförare beror på hur väl de kan övervaka en kunds framsteg i försäljningstratten och förbättra deras upplevelse genom att ändra e-postmeddelandena efter behov.
Ansträngningarna för att vinna tillbaka din inaktiva prenumerant börjar långt innan du planerar dina e-postmeddelanden om återengagemang. Det börjar med
-
- Förstå vilka faktorer som kvalificeras som inaktivitet,
- Vad som utlöste inaktiviteten,
- Identifiera målet bakom att åter engagera de inaktiva prenumeranterna,
- Förbereder incitamenten för att vinna tillbaka och slutligen,
- Hur du håller dina kunder engagerade.
Vad kvalificerar sig som en inaktiv e-postprenumerant
Att definiera inaktivitet i din e-postkampanjstrategi är mycket viktigt eftersom ditt tillvägagångssätt kommer att förändras beroende på att din win-back är kundcentrerad eller abonnentcentrerad.
-
- Ett kundcentrerat tillvägagångssätt kommer att fokusera på de inaktiva prenumeranter som öppnar dina e-postmeddelanden, kanske eller kanske inte klickar på CTA men som inte har köpt något på länge. De slutmålet med ett kundcentrerat tillvägagångssätt kommer att vara att motivera abonnenten att göra köpet.
- En abonnentcentrerad strategi kommer att fokusera på de inaktiva prenumeranter som inte öppnar dina e-postmeddelanden. De slutmålet med ett abonnentcentrerat tillvägagångssätt kommer att vara att motivera prenumeranten att öppna e-postmeddelanden, ändra sina preferenser eller (sista droppen) avsluta prenumerationen.
Därefter kommer varaktigheten av ingen aktivitet för att kvalificeras som en inaktiv. Detta beror på din sändningsfrekvens (för abonnentcentrerad) / senaste beställning (för kundcentrerad) och varierar från bransch till bransch.
”För ett varumärke som skickar e-postmeddelanden varannan vecka kan inaktivitetsperioden vara 3 månader och för ett varumärke med månatligt schema för sändning av e-post kan inaktivitetsperioden vara 6 månader eller ett år. ”
Sätt att hantera olika nivåer av inaktivitet
Nu när du har en klar förståelse för vilka av dina inaktiva prenumeranter som är värda att vinna tillbaka.
-
- För ett abonnentcentrerat tillvägagångssätt, de inaktiva abonnenter som har inte öppnat tidigare 5-10 e-postmeddelanden är ett främsta mål för ominriktning.
- För ett kundcentrerat tillvägagångssätt baseras baslinjevillkoret på beställningsvärde. Om någon har gjort högorderköp tidigare och blivit inaktiv är de mer relevanta att returnera jämfört med de som bara gjort ett par köp tidigare.
Att vinna tillbaka dina inaktiva prenumeranter är en steg-för-steg-process där du måste implementera en strategi som börjar med att dina inaktiva prenumeranter åtminstone öppnar dina e-postmeddelanden. När de öppnar e-postmeddelandet måste kopian lösa orsaken till inaktivitet och uppmana dem att klicka på CTA. Låt oss gå vidare för att lösa problemen i varje steg en i taget.
Steg:1 – Uppmaning inaktiv för att öppna e-postmeddelanden
Ämnesrader och pre-header-text är din största insats för att skapa framgångsrika winback-kampanjer. Ämnesraderna i e-postmeddelandet som återvinns måste vara användbara ord som ”Kom tillbaka, vi saknar dig” eller ”Är det här över?” för att motivera dina prenumeranter att notera. Forskning tyder på att användningen av en kortare ämnesrad är effektivare i exempel på e-post som kan återvinnas. Forskning från Return Path visade att användningen av orden ”saknar dig” i en ämnesrad uppnådde en läsfrekvens på 13 %, och meddelanden med orden ”kom tillbaka” i ämnesraderna fick en läsfrekvens på 12,7 %.
Steg:2 – Förbättra e-postkopiering
Grattis! Om de öppnar dina winback-e-postkampanjer baserat på ämnesraden; detta betyder att det fortfarande finns en stråle av hopp, och det är dags för din e-postkopia att lysa igenom. Du kan antingen försöka vinna tillbaka dem med ett incitament eller be dem att uppdatera sina preferenser för att få bättre skräddarsydda e-postmeddelanden. Fråga dem om de fortfarande är intresserade av att vara en del av din lista.
I exemplet ovan har avsändaren presenterat sig och fortsätter sedan med att ställa den viktiga frågan. Prenumeranten har valet att antingen bli prenumererad eller lämnas ensam med två olika länkar.
Om abonnenten var aktiv tidigare, använd data för att skicka personligt e-postinnehåll. Personliga e-postmeddelanden ger sex gånger högre transaktionshastighet, så det är värt att skräddarsy innehåll för prenumeranter – även inaktiva. Teespring har skapat ett av de mest effektiva winback-e-postexemplen med ett sött valpinsikte som hjältebild.
Steg:3 – Att uppmana dem till handling
Effektiviteten av dina winback-e-postkampanjexempel mäts på klicken på CTA-knappen i ditt win-back-e-postmeddelande. De som är inaktiva kommer inte utan vidare att kolla in alla produkter som du måste tillhandahålla, så snart du skickar ett e-postmeddelande om återengagemang. Så en gyllene regel för CTA i e-postmeddelanden om återvinning av kunder är ”ENDAST EN CTA”. Följande varumärken har inte bara haft en enda CTA-knapp, de har lyckats förnya den.
Grammatiskt har en jättelik röd knapp i sin mobila responsiva e-postmall. Även de som inte läste e-postkopian kommer att frestas att trycka på den. (det var vi också)
Returvägs winback-e-postexempel har två gigantiska djurhuvuden som prenumeranterna kan välja. Kopian stödjer det övergripande flödet. GIF:n förbättrar den övergripande visuella dragningskraften och övertalar användaren att stanna.
Puma har uppmuntrat de vilande prenumeranterna med ett erbjudande om 15 % rabatt för att uppmuntra dem att vidta åtgärder. Dessutom har de gjort det till ett tidsbegränsat erbjudande att skapa FOMO och driva omedelbara konverteringar.
Det är en bra idé att låta dina prenumeranter veta vad de missade när de var borta eller inaktiva. Det är precis vad Saks Fifth Avenue har gjort. De har delat de senaste uppdateringarna om sin webbutik och uppmanat läsarna att ”se vad som är nytt”.
Animoto har använt Dean Jacksons mall på nio ord i deras e-postmeddelande om återengagemang. Den knackar på FOMO-instinkten hos läsarna genom att fråga om de fortfarande vill höra från varumärket eller letar efter något. Till exempel: Vill du fortfarande höra från oss eller letar du fortfarande efter ett hotell i Hong Kong.
Steg:4 – Att få dem att betala… för sina produkter
Bra! De är tillbaka i din försäljningstratt. Nu måste du se till att de inte blir inaktiva på ett tag. Om de gör det är det en indikation på att ditt vanliga innehåll inte är tillräckligt engagerande och behöver förbättras.
Nyckel takeaways
Det finns en hel del saker som gör winback-e-postexempel imponerande. Allt du behöver göra är att följa de bästa metoderna för winback-e-post:
-
- Berätta för prenumeranter vad de har missat sedan de var borta
- Föreslå ett exklusivt erbjudande
- Ge en samling erbjudanden som gör det svårt att säga NEJ!
- Lägg till en nypa känslor för att locka prenumeranter
- Ge andra sätt att ansluta – sociala medier
- Skicka dem en sammanställning av missade aviseringar
- Använd humor för att fånga ögonglober
- Spela skuldkortet
- Påminn prenumeranter varför de är en del av din lista
- Få dem artigt att fatta ett beslut – engagera sig igen eller dela vägar
Hur vi kan hjälpa
Ingen vill skicka en misslyckad e-postkampanj. Kämpar du med din e-postkonvertering på nytt och letar du efter tjänster för hantering av e-postkampanjer? Våra experter på kampanjhantering kan hjälpa dig att bygga en återvinningsstrategi för prenumeranter med hög konvertering. Chatta med våra experter idag >>