Som ett litet företag kan marknadsföring i sociala medier vara ett ovärderligt verktyg för att hjälpa dig att nå fler kunder och öka varumärkesmedvetenheten. Men hur mycket tid bör ditt småföretag lägga på marknadsföring i sociala medier? Vilka är målen och målen som måste fastställas för att maximera fördelarna med att investera tid i denna strategi? Låt oss ta en titt på varför det är viktigt att definiera mål och tillgängliga resurser för att få ut det mesta av dina marknadsföringsinsatser på sociala medier.
Hur mycket tid bör ditt småföretag spendera på sociala medier?
Enligt denna entrepreneur.com-undersökning lägger 43 procent av småföretagarna sex timmar i veckan på marknadsföring i sociala medier. Under en femdagars arbetsvecka uppgår det till en timme och tolv minuter per dag, vilket verkar rimligt för många småföretag.
Dessutom rekommenderar många experter ett visst antal inlägg per dag per plattform. De generellt rekommenderade intervallen är:
- Facebook: en till tre
- Twitter: fem till femton
- Instagram: en till två
- Pinterest: fem till trettio
- LinkedIn: en till två
Som sagt, du bör inte vara beroende av andra företag för att diktera hur aktivt ditt företag är på sociala medier. Istället vore det bäst om du övervägde följande faktorer.
Skapa mål för sociala medier.
Att etablera specifika resultat du vill uppnå om du använder sociala medier för ditt lilla företag är avgörande. De flesta individer surfar till exempel på webben för att se vad de kan upptäcka eller hitta nya följare. Men du måste vara mer selektiv än så om du vill få ut det mesta av din tid:
Vill du publicera fem månatliga kampanjer för dina varor eller tjänster? Under de första 90 dagarna, vill du få 500 följare naturligt? Är det din avsikt att etablera dig som en expert och locka besökare till din webbplats så att de kan göra affärer med dig?
Definiera dina mål för sociala medier och förklara hur de främjar ditt företags resultat. Du kan minska tiden du spenderar på att surfa på sociala medier och kämpa för att bestämma vad du ska lägga upp genom att ha ett fokuserat tillvägagångssätt.
Upprätta sociala mediemål för småföretag
Det första steget för att avgöra hur mycket tid du bör investera i marknadsföring på sociala medier är att förstå varför det är viktigt. Fördelarna med marknadsföring på sociala medier inkluderar ökad webbplatstrafik, förbättrat varumärkeskännedom, ökad försäljning och bättre kundrelationer. När dessa mål har definierats kan du gå vidare till nästa steg – definiera vem din målgrupp är.
Definiera din målgrupp med Buyer Personas
För att avgöra vilka plattformar som är bäst för att nå din målgrupp är det viktigt att undersöka din marknad noggrant. Att identifiera måldemografi som åldersintervall, platser, yrken, intressen och livsstilsval hjälper till att begränsa vilken typ av innehåll du bör fokusera på att skapa och dela på olika plattformar. Det är också viktigt att tänka på framtida behov och mål som kan uppstå när man sätter upp mål. Om du till exempel räknar med att lansera en ny produkt eller tjänst i framtiden, kommer du att spara tid när du skapar nya kampanjer eller strategier genom att se till att dessa mål beaktas nu.
Resurser för marknadsföring i sociala medier
När du har bestämt dina mål och identifierat din målgrupp är det dags att börja allokera lämplig tid och budget för denna strategi. Även om det kan vara frestande att posta så ofta som möjligt på flera plattformar, kom ihåg att kvalitet överträffar kvantitet när det kommer till innehållsskapande.
Använda nyckeltalsindikatorer (KPI)
Engagemangsmått kommer att hjälpa till att mäta framgång över olika kanaler samtidigt som man uppskattar den nödvändiga tidsinvesteringen som krävs för varje plattform. Automationsverktyg kan också utnyttjas där det är möjligt för att effektivisera processer samtidigt som det ger mer tid för kreativa ansträngningar som att designa användarvänlig grafik eller skapa engagerande kopior för inlägg.
Hur vet man om din strategi för sociala medier fungerar?
Det bästa sättet att veta om dina ansträngningar på sociala medier lönar sig är att sätta upp mätbara mål för dina sociala kampanjer och spåra nyckelprestandaindikatorer (KPI:er).
VerticalResponses inläggsschemaläggare spårar automatiskt KPI:er som ditt antal följare och räckvidd, tillsammans med inläggsinteraktioner som gilla-markeringar, delningar, kommentarer och retweets. Du kan till och med bunta ihop sociala meddelanden i mappar för att spåra flera inlägg som en enda kampanj.
Du kan till exempel sätta upp ett mål att öka dina följare med tio procent under nästa månad. Om du för närvarande har 1 000 följare vill du lägga till 100 fler under de kommande 30 dagarna. Det är ett mätbart och värdigt mål eftersom ju fler följare du har; ju fler människor kommer att se dina inlägg och desto mer sannolikt kommer de att interagera med ditt varumärke.
För att uppnå ditt mål kan du schemalägga inlägg som är utformade för att uppmuntra följande. Om din kampanj är framgångsrik vet du att dina ansträngningar fungerar. Du kommer också att veta hur mycket tid du har investerat för att nå ditt mål. Om din kampanj inte lyckas kan du utvärdera varför den inte fungerade och justera framtida kampanjer därefter.
Vanliga frågor:
Hur snabbt ger marknadsföring på sociala medier resultat?
Förlora inte om du har använt sociala medier i några månader och inte känner att du gör några framsteg; det bör ta mellan 6 och 9 månader att börja se verkliga fördelar.
Vilken roll spelar marknadsföring på sociala medier i småföretag?
Sannolikheten för en intäktsökning är dubbelt så stor för små företag som använder marknadsföring på sociala medier. Ett litet företag kan lyckas online om det riktar sig till rätt målgrupp. Internet har en enorm publik.
Är det värt att betala för marknadsföring i sociala medier?
Anta att du fortfarande behöver ta reda på varför du ska betala för reklam i sociala medier eller söka fördelarna med betalda sociala annonser för ditt företag. I så fall är lösningen enkel: mer exponering, ökad synlighet, förbättrat varumärkeskännedom, grundlig marknadsundersökning och anpassad annonsering.
Sammanfattningsvis: Att ta ett strategiskt tillvägagångssätt för marknadsföring på sociala medier för småföretag Som småföretagare eller entreprenör med begränsade resurser till sitt förfogande måste investeringar av både pengar och tid allokeras strategiskt när man implementerar en marknadsföringsstrategi för sociala medier. Genom att definiera tydliga mål baserat på undersökningar av deras marknadsdemografi kombinerat med att utnyttja automationsverktyg där det är möjligt, kan företag säkerställa att de får ut det mesta av sina ansträngningar utan att överdriva sig själva genom att anstränga sig för hårt eller investera för mycket på något område.
Intresserad av att veta mer? Bläddra i resten av vår blogg för andra marknadsföringstips. Om du är redo att skapa ditt första e-postmeddelande, enkät, registreringsformulär eller målsida då registrera dig för en gratis provperiod för att få de verktyg du behöver för att bygga kraftfulla marknadsföringskampanjer!
© 2023, Vertikalt svar. Alla rättigheter förbehållna.