När ditt företag rullar ut en ny produkt eller tjänst hoppas du och ditt team att den är effektiv och möter behoven hos din kundbas. Tyvärr finns det tillfällen där den produkten eller tjänsten helt enkelt inte fungerar som avsett för dina köpare – och det är upp till dig som företagsledare att avgöra om så är fallet.
För att hjälpa dig göra denna beslutsamhet och förstå dina nästa steg, svarade en panel av ledare från Young Entrepreneur Council (YEC) på följande fråga:
”Vad är ett sätt du kan avgöra om en produkt eller tjänst inte är så effektiv eller behövs som du trodde, och vad bör vara ditt nästa steg när du väl har bestämt dig? Varför?”
Här är vad de rekommenderar att du gör för att komma igång.
1. Spåra Rage Clicks
”Rage-klick händer när en användare klickar eller trycker på samma sak upprepade gånger, vilket vanligtvis indikerar frustration. Att spåra rage-klick kan hjälpa företagsägare att identifiera knappar som inte fungerar som de ska, trasiga element, förvirrande innehåll eller långsamma sidor. Du kan enkelt spåra rage-klick med beteendeanalyser eller under personligt användbarhetstest.” ~ Shu Saito, SpiroPure
2. Prata med dina kunder
”En konsekvent ström av kommunikation med dina kunder och klienter kommer inte bara att ge dig den information och feedback som gör att du kan få en korrekt bedömning av ditt företags effektivitet, utan det låter dig också be dina kunder om deras egna idéer eller lösningar för att deras unika problem. Dessa idéer kan ge dig nya och lönsamma riktningar för ditt företag.” ~ Kyle Michaud, Carolina schaktare
3. Granska dina mätvärden
”Titta på analyser som är viktiga för ditt företag. Om bibehållande eller konsekvent användning leder till tillväxt för ditt företag, måste du granska dessa mätvärden och se om de stämmer överens med dina prognoser. Om de inte är i linje med prognoser är det troligt att produkten inte är så effektiv som du trodde. För att åtgärda detta måste du samla in feedback och justera vid behov, granska dina mätvärden igen, skölja och upprepa. ” ~ Jared Weitz, United Capital Source Inc.
4. Genomför produkttester eller undersökningar
”Produkttester är ett utmärkt sätt att avgöra om en produkt inte är så effektiv eller behövs som du trodde. Undersökningar kan också hjälpa till att analysera social feedback. Med hjälp av dessa insikter om kundens avsikt, kvalitet och värde kan du uppdatera din produkt eller tjänst eller skapa ett nytt erbjudande som bättre resonerar med kundernas behov.” ~ Brian David Crane, Sprid fantastiska idéer
5. Tänk på din produkts kostnad och nytta
”Beslutet om att använda en produkt eller tjänst eller inte beror ofta på en fråga om kostnad och nytta. Kostnaden är betydande eftersom den återspeglar de ekonomiska utgifterna som krävs för att köpa produkten eller tjänsten. Fördel, å andra sidan, är väsentlig eftersom den återspeglar de potentiella fördelarna som kan vinnas av att använda produkten eller tjänsten. Det är det mest vetenskapliga sättet att avgöra.” ~ Kelly Richardson, Infobrandz
6. Bestäm produktens genomförbarhet
”Du kan avgöra om en produkt är rätt genom att titta på dess genomförbarhet. Detta består i att fråga dig själv om produkten är fysiskt möjlig att tillverka, om du har de resurser som krävs för att göra den och om det finns en marknad för den. Om svaret på någon av dessa frågor är ”nej”, kanske produkten inte är så genomförbar som du tror och du bör kassera den.” ~ Syed Balkhi, WPBnybörjare
7. Sök efter värdeläckage
”Det mest tydliga tecknet på att en produkt eller tjänst inte gör vad den ska är att du hela tiden måste påminna kunden om att använda produkten. Det betyder vanligtvis att produkten inte är top of mind och att det finns värdeläckage någonstans i kundresan. Sök efter läckan! Börja med att samla in verklig feedback om vad som är felinriktat, och upprepa sedan därifrån för att täppa till dessa luckor.” ~ Daniel Voskin, Mål Estetik och plastikkirurgi
8. Fråga om produkten passar ditt ”universum”
”Ett enkelt sätt att avgöra om en produkt behövs är att kontrollera om den tillhör ditt ”universum” – alltså din bransch, publik och produkter. Vissa produkter är så utanför vänsterfältet att du sannolikt inte har expertis eller resurser för att få dem att fungera. Om en produkt eller tjänst inte verkar passa in i ditt universum kanske den inte är så effektiv eller nödvändig som du trodde.” ~ Blair Williams, MemberPress
Bild: Envato Elements