Efter det gyllene kvartalets förödelse kan januari verka som ett efterlängtat uppehåll för e-handelsmarknadsförare.
Den känslan av lättnad varar ända tills du kommer ihåg att du fortfarande har mål att träffa. Då blir det lite mer… svår.
Januari är en tuff tid för återförsäljare. År 2021 såg den den näst lägsta detaljhandelsförsäljningen i USA under en månad:
(Källa: YCharts.)
Det är knappast förvånande. Med den genomsnittliga amerikanska vuxen förväntas spendera cirka 870 USD på julklappar år 2022 är det sista vi tänker på att spendera ännu mer. Istället går våra prioriteringar över till att ta hand om våra pengar, med amerikanska banken forskning som avslöjar det vårt första nyårslöfte på väg mot 2023 är att spara mer pengar.
Och de dåliga nyheterna stannar inte där, för januari är också en karg period för e-postmarknadsföring.
Januari hamnar i den nedre kvartilen för genomsnittliga öppningshastigheter för e-post per månad, kl 19,83 procent. Det är nästan 11 procent lägre än den högsta månaden, november. För att göra saken värre ser januari också den gemensamma högsta e-postavregistreringsfrekvens varje månad (0,12 procent).
Med andra ord, konsumenter spenderar inte pengar eller öppnar e-post i januari – och när de do engagera sig, det finns en större chans än genomsnittet att de kommer att avsluta prenumerationen.
Så ska vi alla bara ge upp och ta ledigt i januari? Aldrig. För de bästa marknadsförarna representerar varje utmaning en möjlighet. Få rätt meddelanden och det finns fortfarande pengar att tjäna.
Vill du ha goda nyheter? Jag har gjort det hårda arbetet åt dig genom att samla ihop sju av de bästa e-postmarknadsföringsidéerna för januari från Drips bottenlösa e-postsvepfil…
7 januari E-postmarknadsföringsidéer
Sweaty Betty: Säg ”Gott Nytt År” med en rea
De första styckena i den här artikeln bör göra det kristallklart att din genomsnittliga kund inte vill göra några stora, flashiga inköp i januari.
Så vilken bättre tid att starta en rea?
Om du planerar en januarirea vill du naturligtvis ha så många ögon som möjligt på din e-post. Det innebär att spika ämnesraden. I det här exemplet slog yogamärket Sweaty Betty rätt ton genom att önska kunder ett Gott Nytt År och sedan omedelbart gå in i reklam- och rearelaterade meddelanden:
En rabatt på 60 procent låter ganska attraktivt – särskilt i en tid när konsumenterna drar åt plånboken. Att nämna det i ämnesrad kan göra skillnaden mellan att någon öppnar din e-post eller rullar vidare.
Sweaty Betty upprepade prissänkningen överst i e-postmeddelandet, för att säkerställa att kunderna vet exakt vad de kan förvänta sig av kampanjen:
E-postmeddelandet innehåller också inte mindre än åtta CTA:er som uppmanar läsarna att handla rean eller bläddra i specifika produktkategorier, vilket säkerställer att kunderna förblir på köphumöret när de scrollar ner på sidan.
Okej, så Sweaty Betty fick meddelandet rätt. Men det finns en annan viktig del av ett framgångsrikt ”Gott Nytt År”-e-post: timingen. När är rätt tidpunkt att skicka den?
Logiken säger att nyårsafton eller nyårsdagen är de bästa datumen. Men uppgifterna tyder på något annat.
Enligt DMD statistik från jul- och nyårsperioden 2020-21, öppningsfrekvensen för e-post nådde botten runt NYE, från ett genomsnitt på 5,7 procent den 31 december till bara 3,2 procent den 2 januari:
Det är ännu lägre än den 25 december – och ärligt talat, vem öppnar e-postmeddelanden på juldagen?
Så om du planerar en stor rea-lansering är det vettigt att hålla tillbaka ditt tillkännagivande i några dagar tills alla är tillbaka i svängningen av att kolla e-post.
Och självklart vill du det följ upp med två eller tre påminnelser via e-post under de kommande dagarna för att säkerställa att dina meddelanden kommer hem.
Apothékary: Dra nytta av populära nyårslöften
Att hänvisa till nyårslöften är en enkel vinst för (vissa) e-postmarknadsförare i januari.
Specifikt är det en fantastisk strategi för alla varumärken som säljer självförbättringsrelaterade produkter. Enligt a Forbes Health/OnePoll-undersökninghälsa – i alla dess former – är en högsta prioritet för konsumenter på väg in i det nya året:
- 45 procent bestämde sig för att förbättra sin mentala hälsa
- 39 procent vill förbättra sin kondition,
- 37 procent siktar på att gå ner i vikt
- 33 procent lovade att äta en hälsosammare kost
Växtbaserade kosttillskottsmärket Apothékary är väl lämpat att dra nytta av denna trend. I det här exemplet ägnade den ett helt e-postmeddelande till kunder som vill dra ner på sin alkoholkonsumtion, och erbjuder allt från alkoholfria dryckesalternativ…
…till en dedikerad alkohol-alternativ örtblandning utformad för att replikera känslan av att dricka ett rikt glas rött vin (utan de tillhörande blå tänderna och bultande huvudvärken):
Det här är en smart pjäs.
Att minska alkoholkonsumtionen är inte bara i linje med alla dessa hälsorelaterade mål, utan det är också en lösning i sin egen rätt, med samma Forbes/OnePoll-undersökning som visar att dricker mindre alkohol är en högsta prioritet för:
- Fyra procent av 18 till 25-åringarna
- Åtta procent av 26 till 41-åringarna
- Åtta procent av 42 till 57-åringarna
Som sådan känns det mindre som Apothékary är sälja något och mer som det är hjälpa kunder att lösa en smärtpunkt.
Torrid: Visa upp nyårstrender
Som e-handelsmarknadsförare är det ditt jobb att hålla koll på de senaste trenderna inom din nisch.
Det är viktigt att komma ihåg att detsamma inte gäller dina kunder. Visst, de har åtminstone ett övergående intresse för vad du än säljer, men de har inga insiderinsikter eller smygtittar på nya säsongskollektioner.
De är utanför kretsen – och det är upp till dig att få en ledtråd till dem.
Det stora modemärket Torrid gjorde detta i ett av sina första e-postmeddelanden 2022. Som med alla framgångsrika marknadsföringsmeddelanden började det med en engagerande ämnesrad:
jag gillar unsales-y tonen här. Det handlar inte om att visa dig ett gäng produkter; det handlar om att förklara viktiga modetrender för innevarande år. Det får dig att känna att du kommer att gå miste om värdefull information om du inte klickar.
Torrid fortsatte med detta tema genom hela e-postmeddelandet, och beskrev varje trend i tur och ordning och visade upp var och en med relevant produktbild:
Jag är ett stort fan av formateringen här. Nyckelfraser är markerade med fet stil, medan uppmaningen är markerad med versaler. Även om du bara skummar e-postmeddelandet kommer dessa meddelanden att sticka ut.
Supergoop: Utnyttja sociala bevis för att öka försäljningen
Utan att möta poängen är det tydligt att spendera pengar inte precis är en högsta prioritet för konsumenterna i januari. Snarare tvärtom, faktiskt.
Du måste ge dem en bra anledning att skiljas från sina surt förvärvade pengar vid en tidpunkt då sänkta kostnader är i fokus.
Ett av de bästa sätten att göra detta är att utnyttja kraften i socialt bevis – fenomenet som får människor att replikera andras handlingar så att de ses visa ”korrekta” eller ”accepterade” beteenden.
Recensioner är en av de mest potenta formerna av socialt bevis. Enligt forskning från Trustpilot och Canvas8, nio av tio konsumenter läser recensioner innan de gör ett köpså de är helt klart ett ovärderligt verktyg för att öka försäljningen.
Hudvårdsmärket Supergoop förstår uppenbarligen detta och bygger ett helt e-postmeddelande kring sin bäst recenserade produkt.
Återigen, låt oss börja med att undersöka e-postmeddelandets ämnesrad:
Detta är ett klassiskt exempel på socialt bevis i handling. Budskapet här är subtilt men effektivt: alla dessa människor kärlek just den här produkten, så du borde nog köpa den.
Jag gillar ämnesraden, men e-posttexten är ännu starkare. Det börjar med en kundoffert och en referens till de höga recensionerna för Unseen Sunscreen, innan några av produktens viktigaste egenskaper och fördelar beskrivs:
Och, naturligtvis, avslutar det saker effektivt med en uppmaning som pekar direkt på produktsidan.
4Ocean: Börja dela alla hjärtans dag-meddelanden
Jag vet vad du tänker:
”Januari är säkert för tidigt att börja oroa sig för Alla hjärtans dag? Vi har precis tagit ner granen.”
Men bevis tyder på att konsumenter tänker annorlunda. Sökningar efter ”Alla hjärtans dag” stiger under hela januari, med den första (lilla) ökningen i aktivitet som inträffar mitt i månaden:
Även om det bleknar i jämförelse med de stora detaljhandelsevenemangen i Golden Quarter, är V-Day en stor affär i sig.
Mer än hälften av amerikanerna planerade att fira högtiden 2022, enligt National Retail Federationmed den genomsnittliga konsumenten som förväntar sig att spendera över 175 USD på gåvor och aktiviteter 2022 – för en sammanlagd summa av nästan 24 miljarder USD.
Med andra ord: Januari är det definitivt inte för tidigt för att starta din e-postmarknadsföringskampanj på Alla hjärtans dag.
Ett märke som fick memot är 4Ocean, som delade detta havsvänliga Alla hjärtans dag presentguide den 19 januari:
Utöver att ha rätt timing fungerar 4Oceans e-post genom att positionera sina produkter som ett mer meningsfull present än alla hjärtans dag klassiker som blommor och ballonger.
Detta är ett attraktivt budskap för konsumenter, med 62 procent av de svarande till a Mastercard undersökning säger att det har blivit viktigare för varumärken att bete sig på ett hållbart, miljövänligt sätt sedan pandemin.
The Frye Company: Uppmuntra hållbara shoppingvanor
På tal om hållbarhet, låt oss dyka in i det svåra ämnet snabbmode.
Bevis tyder på att konsumenter – särskilt de i yngre demografi – i allt högre grad vänder näsan åt snabba modemärken, med kvalitativ forskning från British Academy of Management avslöjar att Gen-Zers associerar det med termer som:
- Ohållbart
- Dålig kvalitét
- Oetisk
Det är… inte bra.
Så konsumenter vill göra mer hållbara val. Men de kan inte göra det ensamma; de behöver hjälp från varumärken. Enligt en undersökning från försäkringsjätten Zürich75 procent av konsumenterna förväntar sig att organisationer hjälper dem att fatta grönare beslut – inte bara när de köper, utan mer generellt.
Detta är en stark vinkel för dina e-postkampanjer i januari. Alla börjar året med goda avsikter, så vad passar då bättre visa dina hållbara meriter?
Det finns olika sätt att göra detta. Du kan lyfta fram hållbarheten hos dina material eller den miljövänliga karaktären hos dina förpackningar. Eller så kan du positionera dina produkter som långvariga och mångsidiga, som The Frye Company gjorde här:
Ämnesraden föreslår att du kan bära den här skon under hela året, medan kroppsexemplaret beskriver den som ett ”vardagsköp”, vilket placerar den som ett köp med högt värde för pengar.
Detta meddelande överensstämmer tydligt med hur många shoppare känner, med forskning från en hållbar modeplattform Utvikt att 61 procent av konsumenterna vill uppgradera och återanvända sina modeköp mer.
VECKODAG: Visa upp dina vårkollektioner
De varmare månaderna känns som en avlägsen dröm mitt i en trist, trist januari.
Trots – eller kanske på grund av – detta, stiger sökaktiviteten kring vårens modetrender kraftigt under hela månaden innan den nådde sin topp i slutet av februari och början av mars:
Så det är vettigt att börja visa upp din vårkollektion i dina januarimejl, precis som det svenska modemärket WEEKDAY gjorde här:
Bilderna, e-postkopian och uppmaningen fungerar alla bra, men jag gillar särskilt ämnesraden:
Användningen av handlingskraftigt språk får kunderna att börja förbereda sig för våren just nuistället för att vänta tills vädret blir varmt.
Skapa automatiserade, intäktshöjande e-postarbetsflöden med Drip
Framgångsrika e-postmarknadsförare lägger mycket mer tid på att komma på kampanjkoncept och analysera resultatdata än på att skapa och skicka e-post.
Drip hjälper dem att göra det.
Våra förbyggda arbetsflöden gör det superenkelt för dig att börja bygga relationer med kunder från den dag de går med i din e-postlista. Ta bara våra högkvalitativa mallar och lägg till dina egna meddelanden och varumärken – vilket ger dig mer tid att fokusera på tillför verkligt värde.
Se själv genom att registrera dig för din 14 dagars gratis provperiod i dag.