Ett vanligt misstag många B2B-marknadsförare hamnar i är att inte lägga tillräckligt stor vikt vid ”tacksidor”. Någon (förhoppningsvis en prospekt) har precis laddat ner ett stycke innehåll från din webbplats, ange lite personlig information.
Många företag tror att arbetet är gjort, men hur är det med att erkänna eller tacka prospekten för att ha laddat ner informationen? Vi (B2B-marknadsförare) vet bättre än så här – Och inser att tacksidor är ett bra sätt att skapa förtroende med potentiella kunderge dem chansen att lära sig mer om ditt företag och uppmuntra dem att fortsätta utforska vår webbplats, bland annat.
Vad är en tacksida?
En tacksida är en sida som syftar till att hålla din publik engagerad efter att de har slutfört en viss åtgärd. Till exempel efter att de har gett dig sin kontaktinformation för att ladda ner innehåll eller registrera dig för en demo. Sidan ger information om vad nästa steg är, samt tackar användaren för att ha tillgång till/laddat ner innehållet. Tacksidor är det perfekta tillfället att vägleda dina potentiella kunder längs tratten genom att erbjuda dem chansen att läsa dina bloggar, ladda ner andra innehållserbjudanden eller till och med schemalägga en demo. Gör din tacksida rätt så kommer dina leads att lita på dig och konvertera oftare till kunder!
3 anledningar till varför tacksidor är viktiga för B2B-marknadsföring
Så nu när vi vet vad en tacksida är – låt oss titta på några av de viktigaste fördelarna med att skapa en.
- Analytics – B2B-marknadsförare ÄLSKAR analyser! Tacksidor gör det enkelt att spåra omvandlingar (formulärinlämningar, nedladdningar etc.) eftersom cookien som är kopplad till varje sida aktiveras varje gång någon landar på sidan, vilket signalerar en nedladdning.
- Bygg en mänsklig kontakt med din publik – Tacksidor är ett utmärkt sätt att humanisera ditt varumärke genom att tacka din publik för att de genomfört en specifik åtgärd på din webbplats. Som vi vet är att bygga upp publikens förtroende ett avgörande steg i köparens resa.
- Merförsäljning av din produkt/tjänst eller fortsatt navigering – Tacksidor erbjuder också den perfekta möjligheten att fortsätta interagera med din publik genom att lyfta fram ytterligare innehåll eller bloggar på din webbplats som kan vara av intresse
Se hur du kommer igång med inbound marketing här.
5 exempel på tacksidor från verkliga världen
Nu när vi har förklarat vikten och fördelarna med en tacksida – låt oss titta på hur ett bra exempel på en tacksida för B2B-cybersäkerhet faktiskt ser ut? Här är 5 av våra favoriter.
- Varonis
Det här är ett bra exempel på en väldesignad, genomtänkt tacksida från cybersäkerhetsjättarna Varonis. Sidan är från ett kommande webbseminarium och ger dig möjlighet att titta på en demovideo, ha en 1-mot-1-demo med en medlem av deras team, samt att på ett tydligt och kortfattat sätt redogöra för vad Varonis kan göra för ditt företag. Enkel men effektiv. - Nuvei
Den här målsidan för Nuvei är annorlunda i den meningen att istället för att kunderna efterfrågar en viss information, istället har kunderna kontaktat företaget för partnerskap eller köpmöjligheter. Tacksidan beskriver nästa steg i processen, belyser några viktiga fördelar med att välja Nuvei och erbjuder navigering tillbaka till huvudsidan samt länkar till sociala medier.
- Fortinet
Denna Fortinet-tacksida uppnår flera mål samtidigt – Den skickar inte bara den efterfrågade informationen, den erbjuder också 2 ytterligare liknande rapporter som kan vara av intresse för användaren. Dessutom finns det möjlighet att fortsätta engagemanget utöver att bara ladda ner annan information – De har också produktdemonstrationer, gratis provperioder och kontaktalternativ. Sidan erbjuder också fullständig webbplatsnavigering vilket innebär att publiken kan fortsätta sin resa sömlöst.
- Avundas
OK… Det kan vara en skamlös självplugg, men vår riktmärken för cybersäkerhet tack-sida är ett av våra favoritexempel. Den beskriver hur det begärda innehållet kommer fram, samt möjligheten att genast följa upp och boka en konsultation med våra B2B-marknadsföringsexperter och engagera/följa oss på sociala medier.
PS: Vår 2022-version kommer snart att släppas… Anmäl dig här för att se till att du får ditt exemplar när det har släppts!
Som du kan se gör tacksidan vi skapade användare att fortsätta engagera sig med Avund PPC innehåll – Med andra ord, innehåll som användarna redan har visat intresse för!
- BrandShield
Det här är en enkel tacksida som endast är text. Den meddelar tydligt användarna vad nästa steg kommer att vara, och ger lite trevligt relaterat innehåll till användaren för att fortsätta sin webbplatsresa. Sidan tillhandahåller även sociala länkar för att användaren ska kunna engagera sig med/följa varumärket på sociala medier.
Där har du det – 5 av våra favorit B2B-marknadsföring tacksidor. Även om dessa sidor har olika design, information och innehåll, delar de alla flera funktioner:
- De möjliggör fortsatt surfning på webbplatsen
- Erbjud ytterligare steg för att fortsätta kundresan
- Tacka användaren och beskriv hur innehållet ska tas emot
Vanliga misstag på tacksidan
Nu när vi har täckt några av anledningarna till varför du MÅSTE använda tacksidor för ditt företag, samt 5 verkliga B2B-exempel, låt oss ta en titt på några av de vanligaste Tack sida misstag du bör undvika. Även om dessa misstag inte är avgörande för dina övergripande marknadsföringsinsatser, kommer de ändå att skada din totala prestation.
- Inkonsekvent meddelanden: En av våra husdjur är när tacksidans meddelanden inte matchar målsidans titel. Detta kan leda till förvirring för din publiks räkning, såväl som inkonsekvens för dina meddelanden. Och som vi alla vet är konsistens avgörande för framgångsrika meddelanden.
- Att få utsikterna att vänta: Det finns inget mer frustrerande än att tillhandahålla din värdefulla personliga information och att inte få innehållet du begärde omedelbart. Det är avgörande att du strukturerar ditt arbetsflöde på ett sådant sätt att din publik omedelbart kan komma åt den efterfrågade informationen, vare sig det är via e-post eller automatiskt från tacksidan. Att inte ha den här funktionen innebär att ditt innehåll kan komma till deras inkorg vid en efterföljande, obekväm tidpunkt och försvinna för alltid.
- Testar inte din tacksida: A/B-testning är ett viktigt steg för att optimera dina marknadsföringsinsatser. Som B2B-marknadsförare gör vi det för många andra marknadsföringsaktiviteter så varför inte också på våra tacksidor. Att testa olika typer av uppföljning med innehåll anpassat efter köparens specifika skede i kundresan kan hjälpa dig att optimera din tratt och generera fler leads… Så se till att du testar!
- Tillhandahåller ingen ytterligare information: Att landa din publik på en viss tacksida, utan att ge publiken möjlighet att fortsätta bläddra i relaterat innehåll – Vare sig det är relevanta CTA:er eller demoförfrågningar, är en bortkastad chans att fortsätta interaktionen. Missa inte ett tillfälle genom att avsluta resan på Tack-sidan. Ge istället ytterligare navigeringsalternativ som är relevanta för innehållet de begärde och du kommer att se din omvandlingsfrekvens öka avsevärt!
- Visa upp irrelevant innehåll: Ett annat misstag på tacksidan som gör oss galna är när innehållet inte är relaterat till det som ursprungligen efterfrågades. Det är inte meningsfullt att visa irrelevant innehåll när du vet exakt vad personen är intresserad av. Optimera innehållet och vårda sekvensen så kommer du att se dina konverteringar förbättras! Till exempel om någon laddade ner vår PPC Benchmarks rapport nämnt tidigare (wink wink), skulle det inte vara meningsfullt att prata om varför e-postmarknadsföring är allt du någonsin behöver för att lyckas på Tack-sidan.
- Länkar inte till dina sociala profiler: Att inte ge publiken möjlighet att följa/engagera sig med dig på sociala medier från din tacksida är ett enormt missat tillfälle. När någon laddar ner ett stycke innehåll finns det alltid risken att det aldrig läses, eller att det försvinner som ett av en miljon oöppnade e-postmeddelanden… Genom att göra det möjligt för din publik att följa dig på sociala medier har du möjlighet att konsekvent vara i åtanke genom att imponera på dem med dina kickass inlägg på sociala medier.
Även om dessa misstag kan vara lätta att göra, kan de också vara lätta att åtgärda. För att vara säker på att du inte gör dessa misstag, här är några enkla saker du kan göra:
- Förtydliga dina ledande mål i detta skede. Vill du att de ska konsumera mer innehåll? Ta kontakt med dig?
- Se till att du planerar för en tacksida som naturligt tar ledarna vid handen och guidar dem till nästa steg
Kort sagt, tacksidor är ett måste när du tillhandahåller nedladdningsbart innehåll, registrerar dig för ett webbseminarium eller till och med när du begär en demo. De är ett utmärkt sätt att hålla dina potentiella kunder engagerade och nöjda, samt ge dig ytterligare marknadsföringsmöjligheter till en publik som uppenbarligen är intresserad av ditt erbjudande. Om du vill lära dig mer om hur du implementerar en vinnande innehållsstrategi som får dina kunder att vilja ha mer, boka ett möte med oss idag!