Marknadsföring handlar ofta om experiment och iteration.
Prova att erbjuda gratisgåvor istället för procentuella rabatter. Träna med din kundsegment. Skriv en ämnesrad med bara emojis. Se vad som fungerar bäst – och gör mer av det.
Men december är definitivt inte tiden för att spela. När julen närmar sig med stormsteg, vill du luta dig tillbaka på beprövade och pålitliga strategier för att maximera inkomstgenereringen vid denna kritiska tid på året.
Lyckligtvis är publiken särskilt mottagliga för våra meddelanden i december, som ser den näst högsta öppningshastigheten för e-post i en månad, kl. 21,81 procent. Endast november – som, låt oss inte glömma, inkluderar BFCM – har en högre kurs.
Förhoppningsvis har du redan en tydlig bild av hur dina decemberkampanjer för e-postmarknadsföring kommer att se ut. Men om du fortfarande vill slutföra dina planer, oroa dig inte, för jag har tagit ytterligare en djupdykning i Drip swipe-filen för att samla sju av de bästa idéerna för decembernyhetsbrevet…
Nyhetsbrev 7 december idéer
1. The Body Shop: Ge BFCM en sista push
Som marknadsförare är vi ofta desperata efter Svart fredag och Cyber måndag att vara över. Månader av planering, följt av årets mest intensiva arbetsvecka – och hela tiden är du ständigt rädd för att din webbplats ska krascha eller att dina e-postmeddelanden av misstag kommer att marknadsföra förra årets erbjudande.
Det är konstigt att vi hela tiden kommer tillbaka för mer.
Men bevis tyder på att konsumenterna inte tycker likadant. Ta en snabb titt på Google Trender så ser du att det fortfarande finns vissa sökintresse kring Black Friday och Cyber Monday efter att händelserna har passerat:
Så varför inte ge dem vad de letar efter genom att skicka en BFCM uppföljningsmail i början av december? Det är precis vad The Body Shop gjorde i mitt första exempel på nyhetsbrevet i december:
Det finns ett par fördelar med detta tillvägagångssätt.
För det första, det finns en mycket större chans att kunderna kommer att göra det faktiskt se dina e-postmeddelanden efter Cyber Weekend. Enligt Kampanjövervakning, skickas mer än 116 miljoner e-postmeddelanden på Black Friday – mer än någon annan enskild dag. Så det finns något att säga för att följa upp några dagar senare för att nå personer som missade ditt meddelande på själva dagen.
För det andra, det finns en god chans att du ändå vill köra någon form av rabatt eller kampanj i början av december. Att knyta det till ditt BFCM-erbjudande betyder att du är tekniskt främja samma försäljning istället för att starta en ny.
Detta är smart ur ett konsumentpsykologiskt perspektiv, med forskning från Klarna avslöjar att 38 procent av shoppare tror att konstant försäljning gör att varumärken ser omoderna och billiga ut.
2. Origins: Sänk returpriserna med gratis gåvor
Semestersäsongen är en bra tid för detaljhandeln.
Tyvärr kommer inte all försäljning att hålla i sig. Enligt National Retail Federationförväntade sig återförsäljare att mer än 13 procent av alla varor som säljs under semesterperioden 2020 skulle returneras, till en uppskattad kostnad av 101 miljarder dollar.
De allra flesta av dessa avkastningar – drygt 80 procent – sker i januari:
Det är en frustrerande, om än oundviklig, statistik. Du arbetar hårt för att finslipa dina meddelanden under semesterperioden, bara för att se cirka 1 USD av varje 7,50 USD som spenderas vilket resulterar i en retur.
Vore det inte bra om du kunde hitta något sätt minska din avkastning?
Egentligen kan du, med forskning från Shinhyoung Lee och Youjae Yi avslöjar det konsumenter är mindre benägna att returnera köp inklusive en gratis gåva.
Enligt forskarna handlar allt om kundens upplevda känsla av förlust. Av någon anledning har de en större känsla av förlust när varan de returnerar beskrivs som en ”gratis present”.
Använd den här strategin till din fördel genom att erbjuda en gratis present som en del av dina marknadsföringsplaner för december, som kosmetikamärket Origins gjorde i det här exemplet:
Detta tillvägagångssätt handlar inte bara om att minska avkastningen. Genom att erbjuda gåvan till kunder som spenderar över ett visst belopp kan du också öka ditt genomsnittliga ordervärde – förutsatt att kunderna uppfattar gåvans värde som värt den extra kostnaden.
3. Lunya: Marknadsför gratis frakt
I en värld där 56 procent av alla övergivna vagnar kan spåras tillbaka till sjöfartsrelaterade problemdet finns aldrig en dålig tid på året för att främja fri frakt.
Men den här taktiken kan vara framförallt värdefulla under december, med forskning från Google avslöjar att 75 procent av helgdagskunderna planerar att köpa från märken som erbjuder gratis frakt.
Sovklädesmärket Lunya är helt klart väl medvetet om denna trend, och använder gratis frakt som det främsta ”haket” för en av sina e-postkampanjer i december 2021:
Det finns mycket att gilla med det här exemplet.
För det första höll Lunya saker enkelt genom att erbjuda fri markfrakt på alla amerikanska order, vilket inte lämnar utrymme för förvirring. Det introducerade också ett element av brist genom att köra denna kampanj som en tidsbegränsad rabatt, vilket uppmuntrade shoppare att göra det köp nu.
Viktigt är att Lunya också passade på att lägga till ytterligare information om leveranstider:
Detta är avgörande under december, när kunderna helt enkelt inte har råd att deras inköp kommer fram senare än förväntat.
4. Charlotte Tilbury: Rikta på sista-minuten-shoppare
Varje gång semestern kommer, lovar vi oss själva att vi kommer att vara mer organiserade än förra året. Vi ser till att varje present köps, skickas, slås in och sitter under granen en vecka före julafton.
Tyvärr verkar det alltid vara något i vägen. Nästa sak vi vet, det är den 18 december och vi har inte beställt en enda present (såvida du inte räknar de tjusiga nya högtrådiga handdukarna du köpt själv på ett infall).
Låter bekant?
Det är klart att många andra människor är i samma båt. Enligt Google Trender, sökningar efter ”sista-minuten julklappar” toppar bara på julafton. Ärligt talat, vad förväntar sig dessa sökare att hitta?
Om något verkar det som att vi faktiskt håller på att bli det mindre organiserad när det kommer till julhandeln. Google avslöjade att 2021 sökte efter ”sista minuten julklappar till” ökade globalt med mer än 700 procent under veckan fram till den 25 december.
Det finns ett par sätt för e-handelsmarknadsförare att dra nytta av konsumenternas bristande förberedelse.
Ett tillvägagångssätt, som gynnas av kosmetikamärket Charlotte Tilbury, är att varna kunder när det sista datumet för julleverans kommer:
Detta är inte bara en chans att öka försäljningen; det är praktiskt taget en offentlig tjänst. Dina kunder kommer att tacka dig för att du hjälper dem att undvika pinsamheten att säga till sina närmaste: ”Tyvärr, din gåva kommer med posten…Jag glömde definitivt inte att köpa den.”
Alternativt, om du kan erbjuda ultrasnabb leverans – eller kanske upphämtning i butik – närmare juldagen, skjut gärna upp dina meddelanden till sista möjliga minut.
Du kommer att ha en stor skillnad mot alla de andra återförsäljarna som kan inte skicka så sent som du, vilket ger dig en fantastisk möjlighet att driva försäljning i sista minuten.
5. Cubbies: Nå ut med ett erbjudande om annandag
Annandag är inte en stor affär (eller ens en helgdag) i USA, men i andra länder firas den med mat, familj och shopping.
I Storbritannien, konsumenter konsekvent sprider ut cirka 4 miljarder pund (4,9 miljarder USD) den 26 december, så det är definitivt ytterligare en stor möjlighet att driva försäljning online.
Herrklädesmärket Chubbies är väl medvetet om detta och använder Boxing Day 2021 för att rikta in sina prenumeranter på e-postmarknadsföring med en intäktsgenererande kampanj. Allt började med e-postämnet:
Det här är en fantastisk ämnesrad. Det är roligt, men också bara äkta nog för att få dig att tänka: ”Hmmm, jag kanske skall unna mig själv.” Jag kunde inte låta bli att klicka – och jag är säker på att många andra mottagare kände likadant.
Intelligent backade Chubbies upp sin utmärkta ämneslinje med en gedigen säljkampanj, som erbjöd en hälsosam rabatt på lager utanför säsongen:
Återigen, detta är intelligent marknadsföring. Åtminstone på norra halvklotet är det få konsumenter som aktivt planerar att köpa badbyxor i slutet av december. Vad är skadan med att erbjuda en betydande besparing på produkter som annars skulle samla damm i ditt lager?
6. Bed Bath & Beyond: Visa upp din januarirea
Tiden står aldrig stilla i e-handelsvärlden. Du har precis kommit igenom julen och det är redan dags att börja tänka på nästa stora detaljhandelsevenemang: januarirean.
Data från US Census Bureau visar att utgifterna hos återförsäljare och restauranger ökade med 3,8 procent från månad till januari i januari 2022—nästan dubbelt så högt som ekonomer hade förutspått.
Januari är med andra ord (ännu en) nyckelperiod för att driva försäljningen. Börja året dåligt och du kommer att spela catchup i veckor eller månader framöver.
Allt detta betyder att det är vettigt att börja driva ditt januarierbjudande i slutet av december, precis som Bed Bath & Beyond gjorde i det här e-postexemplet:
Precis som mitt tidigare exempel från Chubbies, ligger tonvikten här väldigt mycket på röjningsavtal.
Detta är vettigt. Enligt Deloitteförväntas den genomsnittliga konsumenten betala ut nästan $1 500 under hela semesterperioden.
Efter alla dessa utgifter, är det sista som de flesta tänker på att spenderaännu mer på ett gäng stora biljettköp. Så ta ett blad från Bed Bath & Beyonds bok genom att peka potentiella kunder i riktning mot din mest rabatterade – och därför mest attraktiv-erbjudanden.
7. Bananrepublik: Granska året
För bara några år sedan skulle idén att publiken skulle strömma till en varumärkessammanfattning av det senaste året ha verkat ganska osannolik.
Spotify Wrapped har förändrat allt detta. Streamingplattformens personliga årliga sammanfattning lockade 30 miljoner tittare 2017stigande till mer än 120 miljoner år 2021. Förra året delades också nästan 60 miljoner inslagna berättelser och kort i sociala medier.
Så varför inte hoppa på tåget och dela med dig av ditt eget ”inslagna” av de föregående 12 månaderna?
Uppenbarligen är du inte Spotify, så du kan inte berätta för dina e-postprenumeranter hur länge de har lyssnat på Taylor Swift. Men du kan definitivt lyfta fram viktiga trender och händelser från det senaste året, som:
Brand Republic hoppade på trenden ”årlig sammanfattning” 2021 genom att visa upp olika händelser från hela företaget, inklusive dess nya butiksinredning och dess hållbarhetsinsatser:
Jag är ett stort fan av detta tillvägagångssätt – särskilt kring frågorna om företagens sociala ansvar och miljö-, social- och företagsstyrning.
Faktum är att konsumenter vill veta att du gör en (positiv) skillnad för planeten.
Forskning från Google Cloud fann att fyra femtedelar av shoppare föredrar varumärkens värderingar för att överensstämma med deras egna, medan tre fjärdedelar har ”delat upp” med återförsäljare över värderingsrelaterade konflikter.
Men det räcker inte bara att bara ge löften; du måste fullfölja med handling. Sannerligen en Ipsos undersökningen visade att 34 procent av konsumenterna aktivt har undersökt varumärken för att ta reda på om de håller sig trogna sina ord.
Vilken bättre tidpunkt att visa upp dina miljömeriter än i slutet av året?
Skapa enkelt intäktsgenererande e-arbetsflöden med Drip
Har någonsin önskat att du kunde lägga mindre tid på att bygga och hantera dina e-postkampanjer, och Mer tid att finslipa dina meddelanden och dela fler övertygande erbjudanden?
Med Drip kan du.
Våra beprövade e-postarbetsflöden – inklusive e-postmeddelanden från övergivna kundvagnar, välkomstserier och e-postmeddelanden efter köp – är redo att rulla med bara några klick.
Behöver du mer anpassning? Använd vår peka-och-klicka-arbetsflödesbyggare för att skapa helautomatisk, laseranpassad kommunikation utan att behöva skriva en enda kodrad.
Om allt det låter bra, registrera dig för din 14 dagars gratis provperiod att prova själv.