Idag fick alla aktuella användare av Revue-nyhetsbrevet ett e-postmeddelande om att tjänsten från och med den 18 januari 2023 kommer att upphöra.
Revue är en innehållsnyhetsbrevstjänst i lång form som Twitter förvärvade och integrerade i plattformen. Det var ganska fördelaktigt för dem som använde det eftersom det sömlöst uppmuntrade Twitter-följare att prenumerera på nyhetsbrevet. Och naturligtvis erbjöd den ett innehållsalternativ med lång form som vanliga tweets inte kunde.
Här är hela texten:
Viktigt: Vi har tagit det svåra beslutet att stänga av Revue.
Vi kommer att ta steget: från och med den 18 januari 2023 kommer det inte längre att vara möjligt att komma åt ditt Revue-konto. Det datumet kommer Revue att stängas av och all data raderas. Det här har varit ett svårt beslut eftersom vi vet att Revue har en passionerad användarbas som består av människor som du.
Under tiden kommer du att kunna ladda ner din prenumerantlista, tidigare nyhetsbrev och analyser genom att följa instruktionerna här.
Om du kör ett betalt nyhetsbrev kommer vi den 20 december 2022 att ställa in alla betalda prenumerationer så att de avslutas i slutet av deras faktureringsperiod. Detta för att förhindra att dina prenumeranter debiteras för Revue-innehåll efter det att det inte längre är möjligt att skicka nyhetsbrev från Revue.
Vi vill påminna dig om att det är ditt ansvar att följa alla tillämpliga lagar, regler och förordningar i samband med din prenumerantlista och annan data som vi delar med dig, och Twitter, Inc. har inte erhållit tillstånd för dig att använda prenumerantinformation för något syfte.
Vi är tacksamma för alla som har använt vår tjänst under åren, och hoppas att vi kan fortsätta att hjälpa dig att bygga en community med dina läsare på Twitter.
Även om detta helt klart är i linje med Elon Musks fortsatta ansträngningar att minska utgifterna inom Twitter-plattformen efter hans övertagande, bör det också noteras att Revue-funktionen inte hade varit framträdande eller väl marknadsförd på senare tid, vilket tyder på att det sannolikt hade skett en nedgång i utnyttjande i månader, och en motsvarande minskning av tilldelade resurser.
Detta är inte första gången Twitter har förvärvat och sedan stängt en innehållsplattform med lång form. 2013 stängde Twitter bloggplattformen Posterous efter att ha köpt den. Och Facebook har på liknande sätt kämpat för att upprätthålla en integrerad innehållsplattform för lång form. Deras Notes-plattform stängdes av efter att ha tråkigt i flera år.
Intressant nog har Musk nyligen sagt att han har för avsikt att utöka längden på tweets från 280 tecken till 4 000.
Även om det återstår att se om en sådan karaktärsökning kommer att ske, eller om det helt enkelt blir en ren förändring av vad man kan tweeta, eller en annan typ av tweet (dvs. LinkedIn-inlägg vs. artikel), men det finns helt klart andra initiativ i arbetet med att ge Twitter-användare långa innehållsalternativ.
Tyvärr, den aning of Revue var solid och något som Twitter misslyckades med att dra nytta av som en del av deras initiativ för att ge kreatörer och influencers en intäktsbar plattform. Skapare har fortfarande andra alternativ som Super Tweets och andra fördelar med Twitter Blue. Men det är klart att dessa funktioner ännu inte tar in den volym kreatörer och innehåll som plattformen behöver för att generera verkliga intäkter för sig själva.
Och i slutet av dagen, den fortsatta lärdomen för alla varumärken är skapare att aldrig lita på plattformar som sociala nätverk för att hysa ditt innehåll. Lyckligtvis har Revue-användare i det här fallet minst 30 dagar på sig att ladda ner sina prenumeranter och innehåll och migrera dem till en ny tjänst. För det rekommenderar jag personligen AWeber.