Bakåtlänkar är ryggraden i SEO, men Google anser inte att bakåtlänkar från webbplatser för sociala medier är lika starka som andra länkar. Sökmotorn inser att det är lätt för webbplatsägare att placera dessa länkar och därmed nedgradera deras värde. Och förutom det erbjuder de flesta webbplatser bara länkar som inte kan följas.
Ändå är dina SEO-insatser med sociala medier fortfarande värdefulla. Låt oss lära oss om de stegvisa förbättringarna du kan göra genom att kombinera dina SEO- och SMM-insatser.
Snabbhopplänkar
Vad är sambandet mellan SEO och sociala medier?
SEO och SMM är två separata grenar av digital marknadsföring med några betydande skillnader. SEO innebär mycket tekniskt utmanande arbete, som hastighetsoptimering av webbplatser. Marknadsföring på sociala medier handlar mer om att skapa meningsfulla kontakter, dela uppdateringar och bygga en gemenskap.
Dessa två områden är dock sammanflätade i många avseenden. SEO och SMM arbetar med innehåll och kan effektivt kombineras för innehållsmarknadsföring. Och det är inte det enda sättet som sociala medier kan komplettera SEO-insatser.
Sociala medier på jakt
Sociala medier är sannolikt en stor del av den digitala marknadsföringsstrategin för vilket varumärke som helst. Det är därför du kan optimera inte bara din webbplats för sökmotorer, utan också sidor för sociala medier.
Att se till att dina sociala mediesidor visas i SERP för varumärkessökfrågor kräver inte mycket arbete och fyller en viktig funktion. Det säkerställer att personer som vill kolla din sida på sociala medier istället för webbplatsen kan göra det utan att söka igenom webbplatsen.
Det tar också upp mer värdefulla fastigheter på Googles förstasida. På så sätt är ditt faktiska varumärke tydligt för din användare om någon annan rankar dina värdefulla varumärkessökord.
Trafik på sociala medier
Enligt HubSpot, cirka 16 % av en genomsnittlig webbplats trafik kommer från sociala medier. Beroende på din bransch och strategi kan den andelen vara mycket högre.
Om så är fallet kan du få trafik till webbsidor från sociala medier genom att lägga upp nya bloggartiklar på din sociala medieprofil eller köra betalannonser.
Experter hävdar att besökare som stannar på din webbplats fortfarande kan förbättra sin SEOäven om de inte kommer från SERP.
Bakåtlänkar från sociala medier
Google får inte använda bakåtlänkar från sociala medier som en direkt rankningssignal, men att ha dem kan ändå vara fördelaktigt. Det finns tre stora fördelar med bakåtlänkar till sociala medier förutom att ta emot trafik.
De flesta marknadsförare fokuserar på att bygga gör-följ-bakåtlänkar eftersom de ger mest värde till webbplatsen. Men en hälsosam bakåtlänksprofil behöver också massor av no-follow-länkar. Att dela bakåtlänkar till din webbplats på sociala medier kan ge en hållbar källa till länkar som inte följer dig och kommer indirekt att hjälpa dina ansträngningar för att skapa länkar.
Endast vissa länkar måste skapas manuellt genom att nå ut till bloggare och redaktörer för att samarbeta kring innehåll. Några av de bästa länkarna tjänas organiskt. Men det är svårt att få en bakåtlänk till din artikel om den inte redan är hög i SERP.
Att dela innehåll på sociala medier ger den möjligheten. Det finns en korrelation mellan antalet Facebook-delningar av ett innehåll och bakåtlänkarna det får organiskt.
Och slutligen, att vara en del av konversationen på sociala medier ökar omnämnandet av ditt varumärke. Eftersom Googles algoritm ser på webbplatser för sociala medier som auktoritativa, kan bara bli omtalad eller omnämnd på Facebook och Twitter signalera att din webbplats har en viss auktoritet.
Sociala signaler
Den sista delen av sociala medier som kan hjälpa SEO är sociala signaler – gilla-markeringar och delningar på Facebook eller Twitter. Det finns bevis för att dessa saker lite korrelerar med rangordning.
Förutom det tar Google data från sociala medier, så att ha en solid profil med mycket användarengagemang kan indirekt överföras till webbplatsens auktoritet. Att ha konsekvent affärsinformation på sidan som referens för sökmotorn kan också förbättra lokal SEO.
Hur man använder sociala medier för SEO
Sociala medier är en kraftfull marknadsföringskanal i och för sig. Du kan göra SMM ännu mer användbart för ditt varumärke med rätt tillvägagångssätt genom att öka SEO. Här är fem sätt du kan göra det.
1. Utöka din räckvidd för innehållsmarknadsföring
Marknadsföring på sociala medier handlar om innehåll. Eftersom en stor del av SEO handlar om att få exponering och trafik genom innehåll, är det enkelt att kombinera de två.
Att helt enkelt återanvända blogginnehåll kan öka din webbplats och sociala mediers synlighet och främja upptäckt av innehåll. Du kan enkelt göra detta med en hanteringsplattform för sociala medier som Oktopost. Det låter dig effektivisera postning av blogginnehåll på sociala medier och gör integrationen mellan SEO och SMM ganska enkel.
Att göra detta är särskilt viktigt för företag som inte har sina bloggsidor på topp 10 i SERP, eftersom det ökar trafiken och kan leda till fler bakåtlänkar när folk upptäcker ditt innehåll utanför Google.
Om din organisation satsar hårt på innehållsmarknadsföring kan du föra samman webbplatsen och sociala medier med video- eller ljudinnehåll. Du kan lägga upp videor eller podcastinspelningar på sociala medier och lämna en länk till utskriften som publiceras på webbplatsen.
2. Få fler bakåtlänkar och locka till sig trafik
Problemet som förföljer alla företag med en helt ny webbplats är innehållsupptäckt. Det enklaste sättet att få en ny webbplats högt rankad av sökmotorn är att bygga bakåtlänkar. På så sätt kommer du att skapa innehåll som folk gärna länkar tillbaka till.
Men om webbplatsen inte redan rankas högt kommer bara ett fåtal personer att upptäcka den, så att bygga länkar till den blir en ond cirkel. Sociala medier kan bryta denna cirkel och exponera din webbplats och ditt innehåll för tusentals människor genom organiska interaktioner eller betalda annonser. Detta ökar chansen att dina bloggbitar länkas till från andra bloggar, Reddit eller Quora.
Men sluta inte publicera blogginnehåll på sociala medier. Gör det enkelt att dela bloggartiklar på Twitter och Facebook med sociala knappar på sajten. Ett praktiskt verktyg är ett tillägg eller plugin som gör det möjligt att twittra markerad text – detta gör det enklare att dela ditt innehåll.
Medan du försöker öka antalet exponeringar och bakåtlänkar du får från sociala medier, utöka din räckvidd från bloggare till påverkare på sociala medier.
En annan viktig sak är att kontrollera kvaliteten på erhållna bakåtlänkar, eftersom många länkar av låg kvalitet kan påverka din webbplatss auktoritet negativt. Använd SE Ranking’s för detta ändamål bakåtlänksverktyg. På instrumentpanelen kommer du att se nya och förlorade bakåtlänkar, trustpoäng för länkade sidor och hänvisningsdomäner, länktyper och annan viktig information för att hålla reda på din bakåtlänksprofil.
Detta verktyg låter dig också kontrollera dina konkurrenters bakåtlänkar för att hitta attraktiva länkmöjligheter som du kunde ha missat.
Bildkälla: SE Ranking dashboard skärmdump
3. Förbättra varumärkesmedvetenhet och varumärkessökning
När ditt varumärke diskuteras i sociala medier får du inte en bakåtlänk varje gång det nämns. Men omnämnanden av varumärken kan behandlas som underförstådda länkar av Google. Varumärkesomnämnanden spelar mycket mindre roll än gör-följ-länkar, men de kan förbättra rankningen något och få Googles uppmärksamhet.
Detta kan leda till förbättrade rankningar för varumärkessökningar för din webbplats och sida i sociala medier.
Sidor på sociala medier är också ett bra sätt att öka varumärkesmedvetenheten. Lägg till så många detaljer som möjligt på din sida och håll varumärkesbilden konsekvent. Användare som exponeras för ditt varumärke genom aktier och betalda annonser kan vara mer benägna att klicka på det i SERP.
4. Bygg förtroende och auktoritet hos din publik
Sociala medier är det ultimata auktoritetsmåttet – till skillnad från på din webbplats kan du inte kontrollera vad folk säger om ditt varumärke på sociala medier. Det är därför folk tenderar att lita på det som sägs där. Ditt rykte hos influencers i din nisch är också viktigt, liksom 37 % av konsumenterna litar på influencers mer än varumärken. Den siffran kommer sannolikt att vara mycket högre för B2B-influenser.
Att upprätthålla ett gott rykte på sociala medier och engagera sig i publiken innebär att när en potentiell lead undersöker ditt varumärke online, kommer de att finna dig pålitlig.
Om du vill lära dig mer om ditt rykte kan du använda sociala lyssningsverktyg för att förstå situationen. Oktoposts verktyg låter dig hitta alla omnämnanden av ditt varumärke online och använder AI för att analysera den övergripande känslan av omnämnandet.
5. Förbättra rankningen på Google med lokal SEO
Sociala medier kan fungera med lokal SEO lika bra som med vanlig webbplatsoptimering. Till att börja med är din Facebook eller LinkedIn en plattform med hög auktoritet där du kan lägga upp din företagsinformation. Eftersom att ha korrekta citeringar över internet är en av de viktigaste rankningsfaktorerna i lokal SEO, erbjuder sociala medier ett enkelt sätt att öka det.
Det kan också förbättra lokal SEO indirekt genom att samla recensioner. Medan den största rankningsfaktor för lokal sökning är närhet, det kan du inte påverka på riktigt. Recensioner är den näst största faktorn.
Det är inte bara GMB-recensioner (Google My Business) som betyder något. Recensioner på tredje parts webbplatser har också betydelse. Facebook är förmodligen bara överträffat av Yelp när det gäller auktoriteten för deras recensioner, så att få kunder att recensera dig på sin plattform kan förbättra lokal SEO.
Hur sociala medier hjälper SEO att driva ditt företag
Sökmotoroptimering skiljer sig mycket från hantering av sociala medier när det gäller tekniker. Men det finns flera sätt att kombinera de två eftersom de båda förlitar sig på innehållsmarknadsföring och sociala medier webbplatser ger hög auktoritet till bakåtlänkar.
Sociala medier kan förbättra SEO på mer än ett sätt – förbättra bakåtlänksprofilen, online-rykte, varumärkesmedvetenhet och innehållsupptäckt. Naturligtvis kommer dessa saker inte att förbättra SEO så dramatiskt som länkbyggande och optimering på sidan, men de är stegvisa förbättringar som också kan göra skillnad.
Inkorporera dessa tips i din digitala marknadsföringsstrategi så får du ett annat sätt att förbättra SEO.