Det krävs varje grässtrå för att göra ängen grön. När allt kommer omkring är ett företag bara så bra som sina kvalificerade leads, och vi skulle älska att få nog av dem. Jag menar, hur kan dessa ledningar materialisera sig ur tomma luften? Genom att använda en teknik som kallas ”lead generation”. Men vad är lead generation egentligen? Som det första och mest avgörande steget för att skapa en kund kommer vi att förklara hur det går till.
Gör dig redo att lära dig om vikten av leadgenerering och process.
Vad är leadgenerering inom marknadsföring?
Att generera potentiella kunder är det första steget i att förvandla potentiella kunder till betalande kunder genom att väcka deras intresse för din produkt eller tjänst. Leadgenerering innebär att man samlar in potentiella kunders kontaktuppgifter (leads) på olika sätt, såsom onlineforum på landningssidor.
B2B lead generation är det första steget i försäljningsprocessen för många företag.
Leads är potentiella konsumenter som har lämnat kontaktinformation för att lära sig mer om ditt företags erbjudanden via marknadsföring från företag till företag. Genom att skapa dem kan B2B-företag bättre rikta sina marknadsföringsinsatser och flytta potentiella köpare ner i försäljningstratten.
Varför är generering av leads viktigt?
Varje företags expansion beror på dess förmåga att generera nya leads. Fokus på leadskvalitet säkerställer att dina säljteam har tillgång till potentiella kunder som passar din önskade kundprofil. Som ett resultat ökar konverteringsbaserade inkomster.
Generering av potentiella kunder är avgörande för att öka varumärkesmedvetenheten och trovärdigheten inom din måldemografi. En marknadsföringstratt för B2B kan hjälpa dig att konvertera vanliga webbläsare till seriösa köpare genom att guida dem genom stadierna i köpprocessen, från medvetenhet till övervägande till köp.
Med andra ord, när det är dags att slutföra köpet, kommer de att vara mer mottagliga för ditt säljteams översikter.
Hur ser processen för generering av leads ut?
Det finns mer att lösa dina problem än att bara vända sig till den leadgenererande processen. Den är strukturerad med en introduktion, kropp och avslutning. Det skulle hjälpa om du producerade inte bara leads utan också använde dem effektivt. Inga bekymmer, vi har dig täckt på alla möjliga sätt.
Identifiera en köparpersona
Det skulle hjälpa om du hade en tydlig bild av din idealkund innan du kan börja samla information för en leadgenereringskampanj. Att identifiera din ideala kund är det första steget i att sälja en produkt.
Utveckla ett medium för att generera potentiella kunder
Att hitta din måldemografi är det första steget för att välja en lämplig blymagnet. Du kan uppnå detta mål genom att använda flera marknadsföringsstrategier, inklusive men inte begränsat till innehåll, sociala medier och interaktiva format.
Utveckla en databas för generering av potentiella kunder
Om du inte vet hur du ska följa upp dessa ledtrådar är allt du gör meningslöst. Det bästa sättet att analysera, sortera och prioritera dina leads är att sammanställa all denna information i en databas.
Kvalificerande och poänggivande leads
Det är omöjligt att hantera alla led på samma sätt. Dina potentiella kunder måste fortfarande vara kvalificerade och poängsatta, även efter att du har identifierat din ideala kund. Beroende på din situation kan du behöva ge mer uppmärksamhet åt några utvalda potentiella kunder. Du kommer att ha fler alternativ för att nå ut till dem på detta sätt.
Skapa lead-ready kanaler
För att maximera effektiviteten av dina marknadsföringsinitiativ måste du först fånga leads via effektiva kanaler. Marknadsföringstekniker som sociala medier (reklam och andra blymagneter), landningsplatser och så vidare är alla exempel på kanaler att överväga.
Investera i en Analytics-motor
Du behöver en analysmotor för att hålla reda på dina konverteringar, så du behöver inte göra det. Att identifiera de ögonblick i din cykel då du tappar flest potentiella kunder är avgörande, även om många av dessa kontakter inte kommer att bli kunder.
Om du upptäcker att en stor andel av dina potentiella kunder överger registreringsprocessen på ditt formulär för potentiella kunder, kanske du vill försöka göra formuläret lättare att fylla i genom att minska antalet obligatoriska fält eller lägga till några interaktiva element.
Slutgiltiga tankar
Att få ett stort antal leads är fördelaktigt, men endast högkvalitativa prospekt, som är mer benägna att bli betalande kunder, bör prioriteras.
En hel del legwork är involverat i att utvärdera dina kvalitetspoäng, men utdelningen är väl värt det. Se till att skapa kontakter med de högkvalitativa leads du har hittat. De kommer att vara dina kunder i framtiden.