[This post was originally published on 22nd October 2014. It has been updated on 17th November 2021]
En av de mest utmanande sakerna som chefer för e-postmarknadsföring måste ta itu med är att avregistrera e-post. Även om avregistreringsfrekvensen inte kan elimineras helt, kan du fortfarande minska den.
Så, vad är en bra frekvens för e-postavslut?
Enligt normerna ligger den genomsnittliga avregistreringsgraden på 0,1 %. Om din avregistreringsfrekvens är högre än 0,1 %, måste du överväga att se över din e-postmarknadsföringsstrategi.
Men det finaste med molnet av att avregistrera e-postmeddelanden är att det är bättre än att bli markerad som skräppost.
Som sagt, låt oss diskutera de positiva aspekterna av att avsluta prenumerationen.
1. Ditt avsändarrykte förblir oskadat
Även om avregistrering innebär att du har förlorat en potentiell kund (kanske för alltid), skadar det inte din e-postavsändares rykte. Som ett resultat förblir din försäljningstratt intakt. Ett e-postavslut innebär att användaren inte är intresserad av dina produkter eller tjänster. Det är därför bättre att de lämnar listan istället för att stanna kvar på listan men inte engagera sig i dina e-postmeddelanden. Om du vill skapa e-postmeddelanden som inte bara blåser dina prenumeranters sinnen men är också mycket engagerande, alltså kontakta oss.
2. Du kan förstå varför de avslutade prenumerationen
När en prenumerant klickar på länken för att avbryta prenumeration kan du omdirigera dem till ett preferenscenter och begära feedback från dem. Detta låter dig veta orsaken till att du avregistrerar dig och förstår deras förväntningar. Det är ganska troligt att du inte skulle få feedback från alla som avslutar prenumerationen men de som gör det kan dela värdefulla insikter med dig.
3. Din lista kommer bara att ha kvalificerade potentiella kunder
Oftare än inte kommer prenumeranter på din lista utan någon avsikt att köpa. Hur bittert det än kan låta så är inte alla intresserade av de produkter eller tjänster du erbjuder. Dessa framtidsutsikter är inte kvalificerade för dina tjänster, vilket gör det till en opraktisk metod att få dem att stanna på listan. Därför, närhelst en ointresserad kund fortsätter med en välja bort e-post, det är faktiskt en välsignelse i förklädd.
4. Om du avslutar prenumerationen kan du fastställa bristerna i din e-postmarknadsföringsstrategi
Om du börjar märka för många avprenumerationer bör du analysera din e-postmarknadsföringsstrategi och avgöra om du skickar för ofta e-postmeddelanden. Du bör kontrollera om dina mejl är relevanta för mottagarna och deras köpares resa. Att göra nödvändiga ändringar i din HTML e-postmall kommer att hjälpa dig att minska antalet e-postavslut och låta dig göra det skapa HTML-e-postmeddelanden som resonerar mest hos målgruppen.
Email Uplers kan hjälpa dig att skapa e-postmeddelanden som inte bara har en låg avanmälningsfrekvens utan också ger fler konverteringar.
Nackdelen med att avsluta prenumerationen
Avanmälan innebär att läsaren inte kommer att engagera sig i någon av de framtida kommunikationerna som kan ha en negativ inverkan på försäljningen.
En högre frekvens för avanmälan av e-post innebär ökad kundförlust och utbrändhet från listan. Det kan hämma tillväxten av ditt företag om antalet avregistreringar fortsätter att öka.
Om dina avregistreringar överstiger prenumerationsgraden kan det leda till en avsevärd minskning av antalet omvandlingar, vilket kan vara ett allvarligt problem för marknadsförare.
Hur man sänker frekvensen för avbokning av e-post
1. Segmentera e-postlistan
Segmentera prenumeranterna i olika grupper baserat på deras ålder, kön, utbildningskvalifikationer, demografi, jobbposition, tidigare köp och andra parametrar som matchar din branschtyp och verksamhet. Så i huvudsak när dina prenumeranter går för en välja bort e-postde oabbonera från lista.
Genom att segmentera din e-postlista, kan du skicka ut personliga e-postmeddelanden som är mer relevanta för prenumeranterna. De mest effektiva segmenteringskriterierna är köphistorik och demografi. Till att börja med kan du välja två unika segment och fortsätta med att bygga flera e-postkampanjer med avancerade segmenteringsalternativ.
2. Kartlägg innehållet för att matcha köparens resa
Närhelst du får en ny prenumerant på din lista kan du skicka ett välkomstmail och försöka samla in mer information som låter dig förstå deras preferenser. Du kan använda ett automatiseringsprogram som tillåter dynamisk segmentering och hjälper dig att skapa bättre e-postmeddelanden baserat på det stadium köparen befinner sig i.
Om du vill bygga ett effektivt arbetsflöde för e-postautomatisering, kontakta oss.
3. Informera abonnenterna om de alternativa kommunikationskanalerna
Trots alla dina ansträngningar, om prenumeranten ändå väljer att avsluta prenumerationen från alla mejl, bör han eller hon veta att du också är aktiv på sociala medier ifall de vill hålla kontakten med dig eller få viktiga företagsuppdateringar. Inkludera knappar för social delning i sidfoten på sidan för att avsluta prenumerationen eller i preferenscentret så att prenumeranterna fortfarande kan ha en chans att höra från dig.
4. Övervaka laddningstiden för dina e-postmeddelanden
Laddningstiden för e-postmeddelanden varierar beroende på användarens e-postklient och enhet. Du bör ha ett e-postmeddelande som laddas snabbt som kommer att ge en bättre inverkan på läsaren. Lägg inte till för många bilder eller tunga visuella element till din HTML e-postmall; Det kan göra att e-postmeddelandet laddas långsamt.
5. Skicka e-postmeddelanden enligt ett konsekvent schema
Att ta emot e-postmeddelanden vid en viss tidpunkt sätter de rätta förväntningarna och fungerar som ett kraftfullt varumärke. Till exempel får jag ett e-postmeddelande från Invision App varje onsdag morgon klockan 10 där de delar intressanta artiklar relaterade till sin bransch. Detta typ av konsekvens får mig att se fram emot deras e-postmeddelanden och lära mig mer om deras tjänster.
6. Analysera din e-postfrekvens
Bestäm rätt e-postfrekvens för dina segment. Även om det kan ta flera e-postfrekvenstester och test- och felmetoder för att lösa det, måste du se till att du inte skickar för många eller för få e-postmeddelanden.
7. Ta kundfeedback på allvar
När du får en avanmälan, be om kundens feedback så att du kan ändra din e-postmarknadsföringsstrategi för att minska antalet avregistreringar. Även om feedbacken kanske inte ger mottagaren tillbaka, kommer den att hjälpa dig att utforma den framtida strategin.
8. Skicka personliga och exklusiva erbjudanden
Incitamentera dina kunder med personliga erbjudanden som de inte kan förneka. Det kommer inte bara att hålla dem engagerade utan också avskräcka dem från att avsluta prenumerationen.
9. Ge kunderna möjlighet att justera sina e-postinställningar
Omdirigera avregistreringslänken till ett preferenscenter där kunderna kan ändra sina preferenser och omsätta ändringarna i praktiken så snart som möjligt.
Som sagt, låt oss gå vidare för att diskutera några av de mest intressanta exemplen på HTML-e-postmeddelanden för att avbryta prenumerationen att inspirera dig.
1. Atlas Obscura
Atlas Obscuras avregistreringsmail är ett grundläggande HTML-e-postmall som är skarpa, rakt på sak, professionella och samtidigt gör ett bra jobb med att uttrycka sin ånger också. Kom ihåg att ju mer direkt du är i dina e-postmeddelanden som avbryter prenumerationen, desto mer kommer du att uppskattas av dina prenumeranter. Även om de inte längre kommer att finnas på din lista, kommer de åtminstone att skiljas åt på ett bra sätt.
Bildkälla
2. Abercrombie & Fitch
Detta är ett av de bästa exemplen på sidan för att avsluta prenumerationen som finns. Detta enkelt exempel på att avbryta prenumeration via e-post sticker ut på grund av sin monotona. Den ber helt enkelt om att e-post-id:t avslutas. Hur otippat det bara kan bli.
3. Bestmade
Bestmades avregistreringsmail är en grundläggande HTML-e-postformat som innehåller en inledande rad och en kopia som kontrollerar med läsaren om de har avslutat prenumerationen av misstag. CTA-knappen finns för att låta läsare prenumerera tillbaka på Bestmades kommunikation, om de skulle råka ändra sig när de fick e-postmeddelandet.
Bildkälla
4. HubSpot
HubSpot har en fantastisk video på landningssidan för att avsluta prenumerationen med detta meddelande. Ett annat sätt det sticker ut är att det påpekar för prenumeranterna att hålla kontakten på sociala plattformar om inte e-postprenumerationen.
5. Groupon
Groupons sida för att avsluta prenumerationen skapade en hel del uppståndelse med sin roliga video som straffar Derrick för hans dårskap att skicka ett e-postmeddelande som prenumeranten inte gillade, följt av en omedelbar stängningsskärm som lyder: ”Det var ganska elak… Jag hoppas att du är nöjd. Vill du göra upp till Derrick? Prenumerera igen!” Säkert en kreativ marknadsförares sätt,
6. Alibris
Denna landningssida för att avsluta prenumerationen av Alibris använder innehåll som pekar på vad prenumeranterna sannolikt kommer att missa om de bestämmer sig för att avsluta prenumerationen. Men deras innehåll innebär också att de värdesätter abonnentens beslut, vilket gör att de känner sig övervägda och därmed mer benägna att ändra sig.
7. Costco
Costcos avregistrering visar ett ”Visste du?” ruta på sidan som innehåller länkar till förmåner, säkerhetsförsäkran och preferenser till Costco-prenumerationen. Användningen av orden ”Du har kontroll!” får abonnenten att känna att de fortfarande kan fortsätta med sitt slutgiltiga beslut.
8. Hulu
Hulus meddelande om att avsluta prenumerationen är seriöst, vänligt och extremt polerat. De gör dig inte skyldig till att säga upp din prenumeration, utan påminner dig subtilt om att du genom att göra det potentiellt kan släppa taget om ”tusentals avsnitt av TV”. Får dig verkligen att tänka på hur dina helger skulle se ut utan Hulu, eller hur?
Bildkälla
9. Betalista
Vi har sagt det här förut och vi säger det igen – om du saknar idéer, vänd dig till inspirationskulturen. Om du är väl insatt i din måldemografi kan användning av rätt popkulturreferens göra underverk för dina engagemangsmått. Och i fallet med e-postmeddelanden som avbryter prenumerationen kan det bara få dem att ändra sig. Att Woody och Buzz Lightyear säger hejdå i din inkorg är en ganska svår syn att se, eller hur?
Bildkälla
10. JETSETTER
JETSETTTERs avregistreringssida har en snygg tabell som innehåller olika e-postfrekvenser med en kort beskrivning om vad man kan förvänta sig av var och en av dem. E-postmeddelandet för att avsluta prenumerationen låter användaren ställa in inställningarna enligt hans eller hennes val. Det ökar sannolikheten för att minska antalet avregistreringar.
Andra kreativa idéer som kan införlivas för att designa målsidor för att avsluta prenumerationen är följande:
1. Blanda tidigare beteende med rationella skäl att stanna kvar!
Exempel: En framtida smygtitt – Himlens förhandsvisning är större än livet i e-post eller målsida.
2. Realtidsanpassning på sidan för avregistrering!
Exempel: Sandklocka – ”Dör i din separation, 8 sekunder för att få oss tillbaka till livet” – Prenumerera igen
Du lämnade en tidsinställd bomb! Tick Tick Tick, det är fruktansvärt, rädda oss – 10,9,8…2 Prenumerera igen och några sekunder senare… 1 Blast!!
Klockan är 07.00 i Sydney, vår e-postchef har inte vaknat än och du är på väg att skämma bort hans dag. Avsluta prenumerationen senare när han vaknar? Nej?
3. Visa förlusten på ett humoristiskt sätt med hjälp av en rolig bild.
Exempel: ”Vill du inte längre få insiktsfulla blogguppdateringar? Tja, du kan säkert lämna oss, men halv kunskap är en farlig sak! 😛
Avslutar
Införliva dessa enkla att implementera idéer i ditt företags målsida för att avsluta prenumerationen, för att kunna få dessa ovärderliga prenumeranter att stanna!
Logga ut med ett exempel på att välja bort e-post för att inspirera dig:
Kom dock ihåg att det bästa bekräftelsemeddelandet för att avsluta prenumerationen är det du inte skickar.
Om du har några andra tips, låt oss veta i kommentarerna nedan.