Veterans Day är en federal högtid i USA som firas varje 11 november för att hedra militära veteraner från den amerikanska försvarsmakten.
Som sådan är det ofta fel för Memorial Day, som faktiskt är en helt annan händelse som specifikt firar de som dog i tjänst.
Oavsett om de till fullo förstår vad det representerar, tre fjärdedelar av amerikanerna stödja veterandagen som en nationell helgdagmedan två tredjedelar planerade att fira den på något sätt 2022. Populära sätt att fira högtiden är:
- flagga (citerad av 31 procent av de tillfrågade)
- Att delta i en Veterans Day-ceremoni eller parad (14 procent)
- Besöka en veteranvän eller släkting (12 procent)
- Stödja ett veteranägt företag (11 procent)
Det är klart att Veterans Day är en avgjort stor grej. Men vad betyder det för varumärken?
Det är en tuff sådan. Å ena sidan vill man naturligtvis vara med i konversationen. Men på baksidan, om ditt enda bidrag till Veterans Day-diskursen är en kupongkod, riskerar du att se ganska cynisk ut.
För att göra ditt liv enklare dök jag ner i Drips svepfil för e-postmarknadsföring för att avrunda nio av de bästa e-postexemplen på Veterans Day från de senaste åren.
1. Mugsy: Fira veteraner i ditt samhälle
Det finns cirka 16,5 miljoner veteraner i USAmedan mer än 1,4 miljoner amerikaner tjänar för närvarande i de väpnade styrkorna. Tillsammans är det cirka 8,5 procent av den vuxna befolkningen, så det finns en stor chans att nuvarande och tidigare militärpersonal utgör en anständig del av din publik.
Så varför inte fira Veterans Day genom att hedra medlemmar av de väpnade styrkorna från ditt eget samhälle?
Det är precis vad Mugsy Jeans gjorde i mitt första e-postexempel på Veterans Day:
Jag gillar det här tillvägagångssättet eftersom det inte kräver någonting. Nej uppmaning, ingen rabattkod, nej tidsbegränsat erbjudande. Istället visar det att Mugsy bryr sig om sina kunder och erkänner de väpnade styrkornas viktiga arbete.
Denna strategi ger Mugsy ett relativt lågt ansträngt, lågrisk sätt att gå med i Veterans Day-konversationen, eftersom den flyttar fokus bort från varumärket och till sina kunder. Det är inget försäljningsmässigt eller cyniskt på gång här.
Och ärligt talat, ibland är det det bästa man kan hoppas på.
2. Varumärkeslös: Uppmuntra kupongkodsdelning
Du kanske inte har lyxen att skicka ett veterandagens e-post utan försäljning. Kanske är e-postmarknadsföring livslinan för din e-handelsverksamhet och du har inte råd att lätta på reklammeddelandena.
I så fall försöker du förmodligen komma på hur du kan driva en intäktsfokuserad kampanj utan att förolämpa någon (minst av alla veteraner och deras familjer).
Brandless erbjuder en potentiell lösning:
I det här exemplet centrerar varumärket hälsa, skönhet och hemutrustning sitt specialerbjudande till veteraner själva.
Jag gillar särskilt hur det här e-postmeddelandet uppmuntrar kunder att dela kupongkoden med veteraner, som direkt ingår i hela syftet med semestern: att hedra före detta väpnade styrkor.
Det är ett smart sätt för Brandless att driva försäljning och intäkter medan det fortfarande ser ut som att det ger något tillbaka till veterangemenskapen.
Bevis tyder på att det finns en stor aptit för den här typen av kampanj. Enligt Shopper.comtvå femtedelar av kvinnorna och en tredjedel av männen har hjälpt vänner eller familjemedlemmar att hitta en lämplig rabattkod online, medan hälften av kvinnorna och ytterligare en tredjedel av männen har delat koder som de redan har med någon de känner.
3. Huckberry: Målrabatter hos veteraner
Hela poängen med Veterans Day är att få militärveteraner att känna sig särskild; att hedra deras tjänst.
Enligt min åsikt är det osannolikt att du kommer att spika just den truppen genom att dela ett specialerbjudande eller rabattkod som kan användas av någonoavsett om de tjänstgjorde i försvarsmakten eller inte.
Om något, att lägga till ordet ”veteran” och några stjärnor och ränder i en generisk kupongkod via e-post kommer att få dig att se beräknad och likgiltig ut. Det är definitivt fel ton att slå på veterandagen.
Ta istället ett blad ur Huckberrys bok genom att köra en kampanj riktad specifikt till veteraner (och deras familjer):
Genom att specifikt kräva militär ID-verifiering för att dra nytta av erbjudandet, gör Huckberry det klart att det ger något tillbaka till det militära samhället.
Viktigt är att varumärket inte bara använder denna kampanj för att flytta ett gäng gamla lager utanför säsongen. Istället körs en försäljning på hela webbplatsen för veteraner och deras familjer, vilket ger dem en betydande rabatt på allt de vill.
4. Bombas: Stöd veteraner i nöd
Som med alla demografiska eller målgruppssegment är ”veteraner” inte en homogen grupp. Vissa har omfattande supportnätverk; vissa är friska, rika och lyckliga; andra kämpar för att klara sig.
Enligt siffror från US Department of Housing and Urban Developmentmer än 33 000 veteraner upplevde hemlöshet under dess senaste punkt-i-tid-räkning.
Trots att de står för en ansenlig andel av veteranbefolkningen är dessa människor lätt förbisedda – och sällan talas om – av varumärken. Så varför inte göra skillnad i din nästa Veterans Day e-postkampanj genom att sträva efter att hjälpa dessa outhyrda individer?
Det är precis vad Bombas gjorde i sin senaste Veterans Day-kampanj:
Det finns mycket att gilla med den här strategin.
Först och främst gör Bombas det klart att detta inte bara är ännu en säljfrämjande; det tär helt klart på sina egna vinstmarginaler genom att donera ett par strumpor för varje köpt par.
Jag gillar också hur den här kampanjen inte är allt om Bombas. Istället flyttar det fokus bort från varumärket och till de 200+ organisationer som arbetar för att ta itu med hemlöshet över hela landet.
Naturligtvis betyder det inte att Bombas gör detta av helt altruistiska skäl. Det finns många fördelar för varumärken stödja välgörenhet och ändamål som resonerar hos deras kunder.
Enligt forskning från Google Cloud, 82 procent av konsumenterna föredrar att köpa från varumärken vars värderingar överensstämmer med deras egna. Dessutom säger tre fjärdedelar av kunderna att de har gjort det stannade köpa från varumärken över en konflikt i värderingar.
Så det lönar sig definitivt att lägga pengarna där din mun är och ge något tillbaka – särskilt på viktiga datum som Veterans Day, när din publik redan funderar på vad de kan göra för att stödja veteraner i nöd.
5. United By Blue: Go Beyond Veterans Day
Vi har alla vant oss vid att varumärken talar ut och gör goda gärningar kring högprofilerade evenemang och helgdagar. Men för många konsumenter är detta flyktiga tillvägagångssätt inte längre tillräckligt; de vill se konsekvent, uthållig handling.
Jean-Marie Navetta, chef för lärande och inkludering på HBTQ-förespråkarorganisationen PFLAG National, har uttalat sig om detta kortsiktiga förhållningssätt till påverkansarbete.
”En av de största fallgroparna är när vi ser företag som bara vill ha det här samtalet i juni,” sa hon Bloombergs lag. ”Det är problematiskt eftersom människor som är queer är queer varje dag och varje månad på året.”
Veterandagen är inte annorlunda. Om du verkligt bryr sig om att stödja veteraner, varför begränsa dina ansträngningar och meddelanden till en enda dag?
Märket United By Blue för hållbara kläder och accessoarer tog ett annat tillvägagångssätt och valde istället att hedra så kallade ”lokala hjältar” – inklusive veteraner, lärare och sjukvårdspersonal – varje dag på året:
Erbjuder en permanent rabatt till veteraner är en smart strategi – speciellt om du lanserar den på Veterans Day, som United By Blue gjorde. Det är en mycket mer meningsfull gest än en enkel endagsrea.
6. Cubbies: Uppgradera ditt befintliga erbjudande för veteraner
Okej, så vi är överens: att erbjuda en helårsrabatt till veteraner betyder mycket mer än att ge dem 10 procent rabatt på Veteransdagen.
Men varför kan du inte göra det både?
I mitt nästa e-postexempel på Veterans Day fördubblade Chubbies sin befintliga, året runt-rabatt för veteraner och aktiv tjänstgöringspersonal, vilket gav dem en generös rabatt på 20 procent under 10 hela dagar:
Det här är den bästa lösningen från båda världarna. Chubbies får öka försäljningen under en begränsad period med ett attraktivt specialerbjudande, samtidigt som det visar hur det stödjer veteraner under hela året.
7. Death Wish Coffee: Stöd en välgörenhetsorganisation för veteraner
Glöm aldrig att du är en återförsäljare, inte en välgörenhetsorganisation.
Visst, du kanske vill göra något nytta för ditt samhälle och ge något tillbaka till veteraner. Det är en bra sak. Men praktiskt sett saknar du förmodligen resurser och kontakter för att göra en meningsfull skillnad på egen hand.
Av den anledningen väljer många varumärken att hedra evenemang som Veterans Day genom att gå samman med välgörenhetsorganisationer och ideella organisationer.
Death Wish Coffee är ett varumärke som tydligt förstår värdet av detta tillvägagångssätt:
Genom att donera en del av all försäljning till välgörenhet och veteranserviceorganisation, Gary Sinise Foundation, får Death Wish Coffee stödja veteraner – och främja dess ESG-värden—utan att distrahera från sitt dagliga jobb: sälja kaffe.
8. Bed Bath & Beyond: Center Veterans In Your Subject Line
Om du ska skicka ett dedikerat Veterans Day-e-postmeddelande, är det vettigt att referera till veteraner så tidigt – och ofta – som möjligt.
För vad är poängen med att dela en rabatt för veteraner om den är undangömd nedanför mitten i din e-posttext?
Vad jag är orolig, borde du definitivt nämn semestern i din e-postens ämnesrad. Kom ihåg att nästan hälften av e-postmottagarna väljer att göra det öppna e-postmeddelanden baserat enbart på ämnesradenså om du verkligen vill att dina meddelanden ska skäras igenom bör det finnas där i ämnet.
Bed Bath & Beyond får det här:
Det finns ett par saker jag gillar med den här ämnesraden.
Först och främst placerar det veteraner i fronten och mitten av sitt erbjudande, och lämnar inget utrymme för förvirring om innehållet i e-postmeddelandet. Om du är en veteran som letar efter snygga sängkläder eller en ny uppsättning köksknivar, är chansen stor att du öppnar det här e-postmeddelandet.
Utöver det gillar jag också användningen av relevanta emojis här. Visserligen är emojis inte till för allaoch de bör definitivt användas känsligt när det kommer till tillfällen som Veterans Day. Men Bed Bath & Beyond får balansen just här.
Om de används effektivt kan emojis i ämnesrader hjälpa dina e-postmeddelanden att sticka ut i en fullsatt inkorg, med forskning från Kampanjövervakning visar att varumärken som använder emojis åtnjuter en 56-procentig ökning av unika öppettider.
9. The North Face: Utöka rabatter till familjemedlemmar
Veterans Day har en distinkt familjeorienterad känsla, där 12 procent av amerikanerna firar tillfället genom att besöka en veteranvän eller släkting.
Så varför inte luta sig in i detta tema genom att erbjuda din Veterans Day-rabatt till familjemedlemmar såväl som veteraner själva?
Det är precis vad The North Face gjorde i mitt sista exempel:
Det är en enkel men effektiv taktik. Det visar inte bara att The North Face bryr sig om veteraner och deras familjer, utan det betyder också att fler kan dra nytta av erbjudandet.
Och det betyder mer försäljning och intäkter.
Det är också värt att påpeka att The North Face är ett annat märke som erbjuder militärtjänstrabatt under hela åretistället för att spara den för speciella tillfällen.
Uppgradera din e-postanpassning med Drip
Veterandagen kanske inte är relevant för alla i din publik.
På en enkel nivå har olika länder sina egna versioner av Veterans Day. Så om du servar kunder på flera platser, lönar det sig att segmentera din lista så att den bara inkluderar de som är baserade i USA.
Men det är bara att skrapa på ytan av segmentering och personalisering. Med Drip kan du klippa och dela dina målgruppslistor hur du vill, vilket ger dig kraften att skicka laserriktade meddelanden till allt fler nischade målgruppssegment.
Ju mer nisch dina meddelanden, desto mer relevanta blir de för enskilda kunder, och desto mer intäkter genererar du.
Se själv genom att registrera dig för din 14 dagars gratis provperiod.