År 2022, när ekonomin stramade åt och budgetarna krympte, sökte B2B-företag sin främsta säljare: varumärke.
Eftersom klassiska leadsgenereringstaktik misslyckades med att producera MQL, fokuserade B2B-marknadsförare på varumärket för den tillväxt de behövde. Och om 2022 var varumärkets år, var social marknadsföring den favoritkanal för att bygga dessa varumärken.
På Oktopost letar vi alltid efter innovativa sätt att använda sociala medier och hur B2B-marknadsförare når framgång. Så vi tog en tillbakablick på 2022 för att bättre förstå var de bästa möjligheterna fanns för B2B-företag och vad vi kan förvänta oss under 2023.
Vad vi har rapporterat:
Var postar B2B-marknadsförare oftast?
LinkedIn är den regerande mästaren för sociala B2B-nätverk. Faktum är att 68 % av alla sociala inlägg som gjordes under första halvåret 2022 var på LinkedIn.
LinkedIn är en kraftfull kanal för både företagskonton och opinionsbildning och är en favorit för B2B-organisationer. B2B-organisationer postade på LinkedIn 2,5 gånger oftare än de gjorde på Twitter.
Omfattningen av hur central LinkedIn är för en B2B-organisations sociala strategi kan ses när vi jämför frekvensen av inlägg med andra sociala kanaler. B2B-marknadsförare skrev på LinkedIn nästan fyra gånger så mycket som de gjorde på Facebook, och hela 18 gånger oftare än Instagram.
När du tittar på data som visualiseras i ett stapeldiagram kan du verkligen se omfattningen av hur LinkedIn översköljde andra plattformar för B2B-marknadsförare 2022.
Är LinkedIn verkligen End-all-Be-all för B2B?
Vi skulle kunna gissa att LinkedIn och Twitter kanske var bättre för B2B i allmänhet. Även om det finns sanning i den tanken, är den lite mer nyanserad än så.
Även om LinkedIn-inlägg var vanligare än inlägg på Twitter, Facebook och Instagram, kommer de sociala kanalerna som betyder mest för ditt företag i slutändan att bero på var din målgrupp är och hur väl du använder varje enskilt socialt nätverk.
Vi måste också överväga YouTube. Även om inlägg var lägre på detta sociala nätverk, betyder det inte att B2B-organisationer inte investerade i videomarknadsföring. Tvärtom, många B2B-organisationer lutade sig mycket åt video som en del av sina sociala strategier, men gjorde de kortare, vertikala TikTok- och Instagram Reels-videorna.
Klassiskt längre format är det mer troligt att YouTube-videor publicerades mindre ofta eftersom de tar lite längre tid att producera. Vad mer är, medan YouTube är en av de mest populära sökmotor-borta-sociala webbplatserna i världen, krävs mycket mer konfiguration och konsekvens när du publicerar videoinnehåll här.
Där B2B social mätning blir knepigt
Det är viktigt att notera inläggsfrekvensen för många av dessa kanaler. LinkedIns algoritm prioriterar ett inlägg per dag (24-timmarsperiod), och kommer faktiskt att visa dina inlägg mer sällan om du publicerar fler än så.
Medan LinkedIn vanligtvis stänger av en gång per dag, och Twitter flera gånger per dag, bör de flesta andra sociala kanaler förvänta sig en mycket färre volym av inlägg.
Oktopost Pro Tips för inläggsfrekvens
LinkedIn, och i mindre utsträckning Twitter, kommer alltid att vara viktigt för B2B på grund av den typ av interaktion som sker på den plattformen. I dessa två nätverk ser vi att likasinnade är mer redo att ha en verklig diskussion om saker som påverkar deras arbete och karriärer.
Denna djupa interaktion gör dessa kanaler idealiska för B2B, där social försäljning kan hjälpa B2B-marknadsförare och säljare att skapa dessa starka relationer med både potentiella kunder och kunder.
En bra strategi för sociala medier under 2023 kommer dock att vara mångsidig och även spänna över andra nätverk. Fokusera på vad som är vettigt för ditt företag och var dina kunder spenderar sin tid.
Socialt engagemang per post: Har videons krona blivit tillskansat 2022?
Vi visste vilka nätverk B2B-organisationer föredrog, men vilka inlägg fungerade egentligen? Vi bestämde oss för att ta en titt på vilka sociala inlägg som fick mest engagemang 2022.
Vi mätte sociala inlägg och placerade dem i en av sex kategorier:
- Video: Sociala inlägg som innehåller en video
- Text: Sociala inlägg som endast innehåller text
- Galleri: Sociala inlägg som innehåller flera bilder, som karusellinlägg
- Bild: Sociala inlägg som bara innehåller en bild
- GIF: Sociala inlägg som innehåller en GIF
- Länk: Sociala inlägg som innehåller en länk
The Rise of Gallery Posts
Vi hade gissat att videon skulle ha störst engagemang av alla sociala nätverk, men överraskande nog överträffade galleriinlägg (alltså karusellliknande inlägg) alla andra typer av inlägg – inklusive videomarknadsföring.
Faktum är att galleriinlägg tjänade in 2,4 gånger mer engagemang än snittet för något socialt inlägg 2022.
Av alla typer av sociala inlägg fick länk- och GIF-inlägg det minsta engagemanget av alla andra. Faktum är att galleriinlägg fick 8,3 gånger mer engagemang än inlägg med länkar och 7,2 gånger de med GIF.
Varför saknar länkar och GIF:er prestanda?
GIF-filer underpresterade sannolikt på grund av bristande användning i allmänhet. Av alla inläggstyper var GIF:er betydligt mindre frekventa. Det är värt att notera att B2B-organisationer gjorde 44 gånger fler sociala inlägg med länkar än de gjorde med GIF:er – och båda tjänade nästan samma mängd genomsnittligt engagemang.
För länkar kan vi koppla detta direkt tillbaka till LinkedIn-plattformen. LinkedIn-plattformen prioriterar sociala inlägg med engagemang. De sociala inlägg som får reaktioner och djup diskussion – som plattformen är känd för – kommer att vara de som får störst inverkan.
Videons plats i 2022-strategier
Trots att videon överglänss av galleriinlägg under första halvåret 2022, fick video den näst högsta mängden engagemang för B2B-organisationer. Video gav 1,5 gånger mer engagemang än den genomsnittliga mängden socialt engagemang under första halvåret.
Jämfört med ett inlägg med en enda bild, tjänar sociala videoinlägg över två gånger mer engagemang i genomsnitt. När det staplas mot ett enkelt socialt textinlägg skakar det engagemanget ut till 1,7 gånger högre.
Oktopost Pro-tips för innehållstyp
År 2023 borde du absolut testa galleriinlägg i karusellstil om du inte redan har gjort det. Engagemangspotentialen är alldeles för hög för att lämna dem utanför din sociala strategi.
Om du använder GIF-filer som ett tips till världen av sociala videoinlägg, det kan vara dags att ta steget. Klyftan i engagemang mellan GIF- och videoinlägg är betydande och kommer sannolikt att vidgas under nästa år.
Sociala omvandlingar: Vilka kanaler kommer att ha störst inverkan på din slutresultat?
I Oktopost spårar vi konverteringar utifrån vad våra kunder anser är viktigast. Därför, om att nå en ”Tack”-sida eller att fylla i ett formulär anses vara en omvandling för våra kunder, är det så vi räknar det också.
Med så tydliga preferenser i posttyp och nätverk för B2B, ville vi se exakt vilka nätverk som presterade bäst på att driva dessa konverteringar. Så vi tittade på alla inlägg i varje nätverk och dividerade dem med antalet konverteringar vi räknade från dessa nätverk.
Det vi hittade var väldigt intressant.
Med tanke på att B2B-marknadsförare postade på LinkedIn 2,5 gånger mer än någon annan social kanal, kanske det inte är förvånande att veta att LinkedIn också tjänade flest konverteringar av någon social kanal.
Men vad som kan vara mer anmärkningsvärt är att trots att B2B-marknadsförare publicerade hälften av det belopp som de gör på LinkedIn, hade Twitter den högsta konverteringsfrekvensen bland sociala kanaler – 1,1 gånger högre än LinkedIn.
Det är värt att notera att när du pressar ut mer innehåll på en given kanal, social eller på annat sätt, kan du förvänta dig att konverteringsfrekvensen sjunker. Om du till exempel bara har fyra inlägg under en månad på Facebook och en av dem konverterar, kan du säga att du har en konverteringsfrekvens på 25 %. Utan sammanhang kan det se mycket bättre ut än 100 LinkedIn-inlägg med 20 konverteringar.
Det är uppenbart att tänkandet kan vara felaktigt, eftersom urvalsstorleken är för låg.
Men med den teorin skulle du kunna uppskatta att YouTube eller Facebook skulle ha de högsta konverteringsfrekvenserna. Så var inte fallet – proportionellt mot antalet inlägg som gick ut på Twitter erbjöd det ändå betydligt fler konverteringar. Medan Twitter stod för drygt en tredjedel av antalet inlägg på LinkedIn av B2B-företag, vilket fortfarande är en betydande mängd, det höll fortfarande en något högre konverteringsfrekvens totalt sett.
Oktopost Pro-tips för sociala omvandlingar:
Inom B2B är LinkedIn fortfarande kung. Sänk dock inte Twitter ännu, oavsett hur flyktigt det är för tillfället. Det bästa sättet att framtidssäkra din sociala strategi är att diversifiera ditt innehåll över olika nätverk som är vettiga för ditt företag. Du behöver inte vara med på allt – speciellt nätverk där din målgrupp inte är närvarande. Men det är vettigt att satsa på två eller tre kanaler för att maximera ROI.
Marknadstrender för sociala medier 2023: Vad ska prioriteras
Efter 2022 är sociala nätverk i en intressant position. Men framgång för B2B-marknadsförare kommer att hittas genom att diversifiera socialt innehåll över några olika plattformar.
Här är vad vi skulle fokusera på under det kommande året:
- LinkedIn är fortfarande kungen av sociala nätverk för B2B. Andra kanaler utgör dock betydande möjligheter för en mängd olika sociala strategier.
- Investera i att skapa inlägg av gallerityp för engagemang. Galleri (karusell) inlägg och videoinlägg tjänar mest engagemang – testa en blandning av olika innehållstyper för bästa resultat.
- Medan LinkedIn bär mycket av B2B-strategin, levererar Twitter konverteringar i nästan samma takt. Även om Twitter är på en konstig plats, är det värt att investera tid i för att generera sociala omvandlingar.
Med nya och framväxande sociala nätverk som växer fram under de senaste åren, är kärnan för B2B-marknadsförare densamma. Marknadsförare skulle dock göra klokt i att testa andra nätverk som är klassiskt reserverade för B2C och förnya sig på sättet de använder dem.
En stor B2B social marknadsförare kommer att ha en mångsidig strategi över ett fåtal nätverk och publicera olika typer av innehåll som är anpassat för varje nätverk. Detta är det bästa sättet att säkerställa att du får ut det mesta av din sociala strategi för 2023.
Data är bra – men som alltid, prioritera strategier som fungerar för ditt unika företag. Även om data kan visa hur andra använder sociala medier för att öka sina B2B-marknadsföringsstrategier, är det viktigt att tänka på vad som är mest meningsfullt för dig och dina kunder.