Thanksgiving-helgen är helt klart för återförsäljare.
År 2021 handlade nästan 180 miljoner amerikaner under femdagarsperioden, enligt National Retail Federation. Det är nästan 21 miljoner mer än initiala prognoser.
Traditionellt sett är Cyber Monday – mindre snällt känd som måndagen efter Thanksgiving – bara helgens tredje största shoppingdag, bakom Svart fredag och Small Business lördag:
Men Cyber Monday ser en oproportionerligt hög volym av onlineförsäljning, vilket gör det helt avgörande för e-handelsvarumärken. Så du har helt enkelt inte råd att få dina meddelanden fel.
För att hjälpa dig har jag gjort en razzia i vårt e-postvalv – som innehåller bokstavligen miljontals e-postkampanjer från hundratals varumärken – för att hitta det bästa av de bästa e-postexemplen på Cyber Monday.
7 av de bästa e-postexemplen på Cyber Monday som vi har sett
1. Kylie Cosmetics: Tease Cyber Monday i förväg
Främjar Cyber Monday är faktiskt ganska tufft.
Med tanke på att konsumenterna kommer att stänka ut en uppskattningsvis 11,2 miljarder dollar online på dagen i år låter det lite kontraintuitivt. Säkert marknadsföring en sådan gigantisk shoppingevenemang borde vara som att sälja tuggummi på ett baseballtränarmöte?
Men det finns ett problem: som vi redan har sett är Cyber Monday knappast ett fristående evenemang.
Dessa 11+ miljarder dollar i onlineutgifter kan vara en enorm summa, men det representerar bara cirka fem procent av de totala onlineutgifterna under semesterperioden. Och med evenemanget som kommer varmt i hälarna på Black Friday, är det svårt att marknadsföra Cyber Monday i förväg.
Tänk på det. Med andra viktiga shoppingperioder—som Alla hjärtans dag, Halloween och Mors dag – du skulle börja din marknadsföringskampanj Veckor före tiden. Med Cyber Monday har du inte den lyxen.
Ändå finns det inget som hindrar dig att följa Kylie Jenners ledning genom att reta din Cyber Monday-rea en dag eller två i förväg:
(För sammanhang skickades det här e-postmeddelandet den 28 november 2021 – en dag före Cyber Monday.)
På så sätt kan du piska upp lite spänning över din fantastiska kampanj och ge kunderna en anledning att strömma till din butik på den stora dagen.
2. Levi’s: Börja Cyber Monday tidigt
Våra e-postkorgar är upptagna när det är som bäst. Men under Thanksgiving-helgen är de som Times Square fem minuter till midnatt på nyårsafton.
Enligt Kampanjövervakningfler e-postmeddelanden skickas på Black Friday än någon annan dag på året – och Cyber Monday är inte långt efter.
Hur i hela friden förväntar du dig att dina meddelanden ska sticka ut bland allt det där ljud?
Jag har redan påpekat hur det är helt okej att reta Cyber Monday ett par dagar i förväg.
Men ett annat tillvägagångssätt är att helt enkelt utöka din försäljning över hela helgen, som Levi’s gör i det här exemplet:
Denna strategi gjorde det möjligt för denimmärket att slå farten genom att marknadsföra sin Cyber Monday-rabatt från lördag och framåt.
Och det finns en annan mindre uppenbar, men lika meningsfull, fördel: genom att sprida försäljningen över helgen plattar du effektivt ut Cyber Monday-toppen, vilket gör det lättare för din webbplats och logistikinfrastruktur att klara av all extra efterfrågan.
3. Antropologi: Få rätt timing
Att köra e-postmarknadsföringskampanjer är ungefär som att slå på bastrumman i en orkester: kom in för tidigt (eller sent) så förstör du allt.
Men vad är det perfekt tid att skicka dina Cyber Monday-e-postmeddelanden?
Som med allt inom marknadsföringsvärlden finns det olika skolor i denna fråga. Men jag föredrar alltid att låta data tala.
Så jag är tacksam SendGridsom tog sig tid att analysera andelen e-postmeddelanden som skickades och öppnades under åtta tre timmar långa tidsluckor under hela Cyber Monday 2021:
Resultaten ger intressant läsning. Visst, det är ingen stor överraskning att massor av e-postmeddelanden skickas och öppnas från mitt på eftermiddagen till sen kväll.
Men vad är det Mer slående är uppgifterna för 12:00 – 15:00. Bara 10 procent av alla Cyber Monday-e-postmeddelanden skickades under denna tretimmarsperiod, men det var ansvarigt för 16,5 procent av e-postmeddelandena som öppnades.
Eller för att uttrycka det på ett annat sätt, en av sex Cyber Monday-e-postmeddelanden öppnas mellan middag och 15:00.
Så vad händer här?
Det är ganska enkelt egentligen. Som du säkert är medveten om är Cyber Monday inte en allmän helgdag i USA. Och de allra flesta – jag utesluten – har inte lyxen att ägna sin arbetstid åt att läsa marknadsföringsmejl.
Men de är fortfarande hungriga efter en affär, så de rusar till sina inkorgar under lunchrasterna och bläddrar igenom alla e-postmeddelanden de fått under förmiddagen medan de äter på en buffelkycklingwrap.
Detta säger mig en sak: om du är högst upp i inkorgen vid middagstid, finns det en stor chans att din e-post kommer att sticka ut, eftersom det finns mycket mindre konkurrens att brottas med.
Anthropologie fick rätt timing med detta Cyber Monday-e-postexempel:
Naturligtvis finns det en viktig poäng här: det finns mer än en tidszon i världen.
Om ditt marknadsföringsteam är baserat på östkusten men de flesta av dina kunder är i Kalifornien, se till att räkna in tidsskillnaden för att se till att ditt Cyber Monday-e-postmeddelande kommer i rätt tid.
4. elf Cosmetics: Erbjud gratis frakt
Du kanske planerar en otrolig Cyber Monday-kampanj som erbjuder kunderna 50 procent rabatt på alla dina bästsäljande produkter.
Men jag garanterar absolut att om dina fraktkostnader är för höga kommer shoppare fortfarande att göra det överge sina vagnar.
Enligt Baymard Institute, ligger den genomsnittliga vagnens övergivna andel på häpnadsväckande 69,99. Och den största orsaken till övergivna vagnar? Kostnaden för obligatoriska tillägg som frakt, avgifter och skatter.
Faktum är att kunder inte gillar att betala för frakt. Det kommer inte att ändras bara för att du har en rea på hela webbplatsen. Om något, med varje märke under solen som erbjuder någon form av rabatt, finns det en ännu större chans att de kommer att leta någon annanstans om dina fraktkostnader är för höga.
Av den anledningen är det värt att ta ett blad från elf Cosmetics bok genom att erbjuda fri frakt på Cyber Monday:
Uppenbarligen inte varje återförsäljare kan garantera fri frakt. Om du säljer soffor eller kylskåp eller inhägnader för elefanter kommer det förmodligen inte att hända.
Men om det finns någon möjlighet att du har råd med gratis frakt, skulle jag rekommendera att prova på Cyber Monday. Även om det innebär att erbjuda en lite mindre aggressiv rabatt för att balansera böckerna.
5. Glow Recept: Spark Curiosity to Drive Email Opens
Nu när jag har vunnit dig med några glittrande insikter, känner jag att det är ett bra tillfälle att berätta några dåliga nyheter:
Cyber Monday-e-postmeddelanden har ganska fruktansvärda öppningspriser.
Omnisend analyserade miljontals e-postmeddelanden som skickades mellan 25 november och 2 december 2020. De som innehöll termen ”Cyber Monday” i ämnesraden såg en genomsnittlig öppningsfrekvens på bara 13,8 procent.
För att sätta det i sitt sammanhang, Mailchimp säger att den genomsnittliga öppningshastigheten för e-post under året, oavsett bransch, ligger på 22,71 procent. Det är en minskning med nästan nio procentenheter.
Vad är min poäng här?
Det är uppenbart att jag inte säger: ”Bry dig inte på att skicka Cyber Monday-e-postmeddelanden, ingen kommer att öppna dem.”
Istället ville jag betona att all konkurrens under Thanksgiving-helgen innebär att du måste arbeta extra hårt för att vinna klicket. Det innebär att skapa en e-postämnesrad som din publik inte kan låta bli att klicka på.
Konventionell visdom säger att det bästa sättet att få e-postöppningar på viktiga shoppingdagar är att vara specifik. Berätta för andra om den otroliga rabatten du erbjuder så att de förstår värdet av att öppna din e-post.
Tyvärr är detta samma strategi (i stort sett) alla andra använder.
För att illustrera min poäng utförde jag min egen (mycket ovetenskapliga) analys genom att bläddra igenom ett par sidor med Cyber Monday-e-postmeddelanden i Drip-valvet. Jag upptäckte det 52 procent av e-postmeddelandena på Cyber Monday som jag rullade förbi nämnde en procentuell rabatt i ämnesraden eller förhandsgranskningstexten.
Att hänga din Cyber Monday-kampanj på en procentuell rabatt är en kapplöpning mot botten. Visst, du kanske erbjuder 40 procent rabatt. Men om din konkurrent har 50 procent rabatt, varför skulle någon bry sig om att öppna din e-post?
Det är därför jag är övertygad om att det bästa sättet att öka din Cyber Monday-öppningshastighet för e-post är att skriva en e-postämnesrad som väcker nyfikenhet.
Den goda nyheten är att du inte behöver vara superkreativ. Titta bara på den här enkla ämnesraden från Glow Recipe:
Det säger oss absolut ingenting om villkoren för Glow Recipes Cyber Monday-rea – eller om varumärket överhuvudtaget erbjuder rabatt. Men det var tillräckligt spännande för att övertyga mig om att klicka.
6. Bonobos: Målinriktade kunder på Cyber Monday
På en genomsnittlig shoppingdag på nätet kan du förvänta dig att trafiknivåerna sjunker runt tidigt på kvällen. De flesta av oss surfar inte på ASOS vid midnatt.
Men Cyber Monday är allt annat än normalt. Data från SaleCycle visar att trafikvolymerna inte saktar ner alls under dagen. Faktum är att de når sin topp vid 21:00 och är fortfarande ganska höga vid 23:00:
Takeaway här är enkel: skicka inte bara ett enda Cyber Monday-e-postmeddelande på morgonen eller vid lunchtid och anta att ditt arbete är klart. Följ istället upp med ett påminnelsemejl riktar in sig på fyndjägare i sista minuten, som det här exemplet från Bonobos:
Det finns två viktiga punkter att kommunicera i ditt sista Cyber Monday-e-postmeddelande:
- Upprepa de besparingar som erbjuds
- Påminn kunderna om att din rea snart upphör
Gör det rätt och du kan konvertera dessa sista minuten-webbläsare till betalande kunder.
7. The Frye Company: Avslöja en Cyber Monday-förlängning
Vi konsumenter är ett girigt gäng.
Vi förväntar oss inte bara stora besparingar på Cyber Monday, utan många av oss letar fortfarande frenetiskt efter erbjudanden följande dag.
Denna punkt visas av Google Trends-data som täcker dagarna före och efter Cyber Monday 2021:
Föga överraskande ägde lejonparten av sökningar kring ämnet ”Cyber Monday” rum på Cyber Monday. Och, som du kan förvänta dig, var det också en hälsosam mängd aktivitet under de två dagarna som föregick evenemanget.
Men det som är mest intressant är att lite fler sökningar ägde rum den 30 november – dvs. dagen efter Cyber Monday– än den 28 november.
Om folk fortfarande letar efter erbjudanden efter evenemanget, varför inte ge dem vad de vill ha genom att förlänga din Cyber Monday-kampanj? Det är precis vad The Frye Company gör här:
Det finns ett rätt sätt och ett fel sätt att gå tillväga.
De fel sättet är att skicka ett e-postmeddelande tidigt på Cyber Monday som effektivt säger: ”Ingen behov av att brådska, vi har förlängt vår försäljning med ytterligare en vecka.”
Skicka det e-postmeddelandet och du har omedelbart utrotat all känsla av tidspress från din Cyber Monday-kampanj, vilket ger kunderna lite incitament att köpa nu.
Det finns en god chans att de kommer att spara den informationen i bakhuvudet och sedan återvända till sin inkorg, där de omedelbart kommer att märka ett annat lockande erbjudande. Precis så har du förlorat en försäljning.
Avslöja istället din förlängning sent på dagen, eller ännu bättre dagen efter. The Frye Company skickade sitt e-postmeddelande vid lunchtid den 30 november, vilket gav det gott om möjligheter att driva en massa extra försäljning utan att skada dess prestanda på självaste Cyber Monday.
Maximera Cyber Monday-försäljningen med dropp
Du har inte råd med en dålig Cyber måndag.
Så skulle det inte vara bra om du kunde lita på en e-post-, sms- och automationsplattform som bygger på att maximera intäkterna?
Drip är den plattformen.
Med våra verktyg kan du enkelt skapa egna e-postmeddelanden och skapa automatiseringar för att tjäna pengar på bara några få klick, från försäljningsmeddelanden till e-postmeddelanden om att du lämnar varukorgen till kampanjer efter köp.
Se själv genom att registrera dig för din 14 dagars gratis provperiod.