Visste du att webbplatser med SEO-optimering är mer benägna att tjäna högre trafiknivåer?
Om du driver ett företag är det viktigt att se till att du gör allt för att din webbplats ska visas för så många människor som möjligt. SEO, eller sökmotoroptimering, är processen att optimera en webbplats för Google-sökning med målet att tjäna högre webbtrafiknivåer och förbättra webbplatsens synlighet. SEO omfattar både faktorer på sidan (som innehåll och sökord) och faktorer utanför sidan (som länkbyggande och engagemang i sociala medier).
Det finns några olika sätt som du kan använda SEO för att förbättra dina marknadsföringsinsatser. Låt oss snabbt gå igenom de viktigaste:
Sökordsforskning:
Den första och viktigaste SEO-tekniken är sökordsforskning. Du måste hitta rätt sökord som folk söker efter för att få trafik till din webbplats. Det bästa sättet att göra detta är att använda ett verktyg som Google Keyword Planner. När du har hittat de rätta sökorden kan du börja införliva dem i ditt webbplatsinnehåll.
På sidan:
När du har gjort din sökordsforskning är det dags att börja optimera din webbplats för dessa sökord. Detta kallas on-page SEO, och det inkluderar saker som att lägga till nyckelord till din webbplats titel och metataggar, samt skapa nyckelordsrikt innehåll. Till exempel, om du är en rörmokare, kanske du vill skriva ett blogginlägg om ”De tio bästa VVS-tipsen för husägare.”
Off-page:
Det är lika viktigt som On-Page SEO. Det inkluderar saker som länkbyggande och engagemang i sociala medier. Målet är att bygga auktoritet för din webbplats så att Google rankar dig högre i sökresultaten. Det bästa sättet att göra detta är att få högkvalitativa länkar från andra webbplatser. Du kan också förbättra din Off-Page SEO genom att vara aktiv på sociala medier och marknadsföra ditt webbplatsinnehåll.
Lokal:
Om du driver ett lokalt företag är det viktigt att optimera din webbplats för lokal SEO. Detta inkluderar saker som att optimera dina uppgifter i Google My Business och lägga till ditt företag i lokala kataloger.
Mobil:
I dagens mobila första värld är det viktigt att se till att din webbplats är optimerad för mobil SEO. Detta inkluderar saker som att se till att din webbplats är responsiv och laddas snabbt.
Röstsökning:
Med framväxten av röstsökning är det viktigt att optimera din webbplats för röstsökning SEO. Detta inkluderar saker som att använda långa sökord och naturligt språk i ditt innehåll. Till exempel, om någon söker efter en rörmokare på sin Amazon Echo, kan de säga ”Alexa, hitta mig en rörmokare i mitt område” så att du vill se till att innehållet på din webbplats innehåller dessa nyckelord.
E-post:
Glöm inte e-postmarknadsföring! SEO kan också användas för att förbättra din e-postmarknadsföring. Du kan till exempel använda SEO-sökord i ditt e-postmeddelandes ämnesrader och innehåll för att se till att dina e-postmeddelanden är mer benägna att öppnas och läsas av mottagarna. Du kan också använda SEO för att segmentera din e-postlista så att du skickar det mest relevanta och riktade innehållet till varje prenumerant.
Sammanfattningsvis kan SEO vara ett komplext ämne, men förhoppningsvis har denna snabba översikt gett dig en bättre förståelse för vad det är och hur du kan använda det för att förbättra dina marknadsföringsinsatser. Om du har några frågor, lämna dem gärna i kommentarerna nedan! Tack för att du läser!
Intresserad av att veta mer? Bläddra i resten av vår blogg för andra marknadsföringstips. Om du är redo att skapa ditt första e-postmeddelande, enkät, registreringsformulär eller målsida då registrera dig för en gratis provperiod för att få de verktyg du behöver för att bygga kraftfulla marknadsföringskampanjer!
© 2022, Fede White. Alla rättigheter förbehållna.