Om ditt mål är att få någon att fortsätta läsa ditt blogginlägg, tänk tillbaka på förra gången du var på ett evenemang där talare höll presentationer.
Vanligtvis flyger vissa sessioner förbi och andra får dig snabbt att tänka:
”Nu är det en bra tid att gå på toaletten och ta ett mellanmål.”
Den tanken är också vanlig under onlinekonferenser eller webbseminarier.
Även om ett antal faktorer påverkar om du är uppmärksam eller dagdrömmer, är en vanlig anledning till Badrum-Snack-Tåget-av-Tanken att talaren inte gjorde sin presentation publikfokuserad.
De tog inte avstånd från sitt ämne och hittade sätt att göra en publikmedlems upplevelse fascinerande. Orden de valde att leda med kan ha varit relevanta och informativa, men de väckte inte lusten att fortsätta lyssna.
Det här scenariot är direkt relaterat till ditt jobb som innehållsskribent … hur väcker du lusten att Fortsätt läsa?
Hur man övertalar någon att fortsätta läsa
Innehållet måste också ses som en presentation. Och hur du formar den presentationen avgör om någon vill lära av dig – eller av någon annan.
”Action” i våra skrivintroduktioner kan ta sig en mängd olika former, men det är en av huvudelementen i engagerande skrivande som håller en läsare klistrad vid skärmen. När en läsare har en ”aktiv” upplevelse snarare än en ”passiv” upplevelse, du väcka lusten att fortsätta läsa.
Låt oss titta på tre av dessa ”åtgärdstyper” som placerar din läsare i centrum av presentationen som du har skapat för dem.
Åtgärdstyp #1: En ovanlig synvinkel
Jag är den första att erkänna att ”att vara upprörande för att vara upprörande” är tröttsamt.
Det viktigaste är att det inte är ett hållbart tillvägagångssätt. Du kommer antingen få slut på ”chockerande” saker att säga eller få ett rykte som en billig klickbete-sajt.
Om du vill sälja på en blogg måste du skapa en konsekvent upplevelse som bygger förtroende. Dina läsare måste känna sig säkra på att du är resursen som hjälper dem att nå sina mål.
Så, den ”ovanliga synvinkeln” jag syftar på är en som drar fördel av din kreativitet och forskningsförmåga. Det är inte bara ett vilt uttalande i ditt rubrikskrivande eller de första meningarna.
I en introduktion till ett blogginlägg kan detta se ut så här:
- En jämförelse som din läsare inte har hört tidigare
- En föga känd statistik du ska analysera
- Ett impopulärt ställningstagande du vill stödja med ett starkt argument
Det handlar om att vara genuint djärv och visa varför det är en smart idé att prenumerera på din webbplats.
Vilket väcker nyfikenhet att fortsätta läsa.
Digitala handelspartners är Copybloggers byråavdelning, och vi är specialiserade på att leverera riktad organisk trafik för växande digitala företag.
Åtgärdstyp #2: Fördelar på nästa nivå
Din artikel kan vara mycket lik andra om samma ämne. Detta enkla faktum avskräcker ofta författare från att börja i första hand.
Varför bry sig om att skriva om allt redan är sagt?
Men om skrivandet verkligen är ditt kall, vet du att det inte är rätt attityd eller det produktiva sättet att navigera i den här situationen.
Snarare vill du fokusera på att vässa färdigheterna som får någon att välja ditt skrivande (och fortsätta läsa det).
Ett sätt att höja ditt innehåll över konkurrenterna är att berätta för din idealläsare exakt vad hon vill och behöver höra i både din rubrik och inledning. Det finns inget utrymme för generiskt skrivande eftersom du måste göra ultraspecifika val.
Du kan avslöja dessa ”fördelar på nästa nivå” med en teknik som jag kallar ”extrem brainstorming”.
För att skriva bättre rubriker, utmana dig själv att bli mer tydlig med vem du pratar med och vilken förändring de hoppas få.
Skriv ner alla de olika sätten du kan ange de mest övertygande fördelarna med din artikel, begränsa dina bästa val och välj sedan den starkaste.
Din artikel kommer till exempel inte att ha en rubrik som liknar:
Hur man vaknar klockan 05.00
Det kommer att ha mer detaljer:
Hur man vaknar klockan 5 varje dag, även när du inte är en morgonmänniska
Läsarna väljer de artiklar som närmast relaterar till deras specifika kamp.
Men naturligtvis måste ditt innehåll hålla vad din rubrik lovar, så tänk på dessa ”fördelar på nästa nivå” under varje steg av ditt innehållsskapande.
De första idéerna du utarbetar kan se ut som dålig skrift eller generiska artiklar som du hittar på en liknande webbplats, men noggrann innehållsredigering kan förfina din presentation till en värdefull pärla som läsarna inte hittar någon annanstans.
Åtgärdstyp #3: Deltagande som får dem att fortsätta läsa
Jag använde den här tekniken när jag skrev introduktionen till den här artikeln.
Genom att fråga ”Tänk tillbaka på förra gången …”, inbjuder jag dig att utforska dagens blogginläggsämne med mig.
När din introduktion bara förklarar information visar du inte din läsare att du har något att erbjuda som de inte hittar någon annanstans. Så här är ett enkelt sätt att engagera dig medan du förklarar.
Du kan uppmuntra en läsare att:
- Tänka
- Kom ihåg
- Överväga
- Glömma [a popular notion]
- Ställ in en timer för att göra en övning eller ett spel
Försök att kombinera denna åtgärdstyp med åtgärdstyp #1 och åtgärdstyp #2 ovan för att introducera den unika synvinkel du har eller fördelar på nästa nivå som du omedelbart vill kommunicera.
Läsare ska känna sig säkra på att välja din artikel — vilket kommer att öka chanserna att de fortsätter läsa och vill kolla in ditt innehåll igen i framtiden.
Det finns mycket bra innehåll där ute som aldrig får genomslag eftersom författaren fokuserar för mycket på tala till en publikhellre än prata med individer.
Bra innehåll uppskattar och erkänner att författaren och deras läsare inte är så olika. De är på en resa tillsammans som är ömsesidigt fördelaktigt.
Bra första intryck ökar din publik
Vi älskar alla något nytt.
Något vi inte sett tidigare.
Något som får oss att tänka ”Fan. Jag önskar att jag skrev det.”
Det är därför övertygande introduktioner är direkt relaterade till att utöka din publik. Det första intrycket är din möjlighet att övertyga. Övertyga någon att fortsätta läsa och visa att du inte är som alla andra.
Och om du vill lära dig mer om att blogga som fungerar, glöm inte att ta vår gratis e-bok nedan …
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.